Какво ще се промени в пътуването със самолет през 2014 г.?

Авиоиндустрията е много променена след няколко години на сливания и консулидация

Това носи със себе си и някои добри новини за всички пътници на фона на плановете за модернизиране на самолетните паркове и предлагане на повече удобства борда.

В същото време обаче по-малкият брой на превозвачите може би ще остави клиентите на милостта на едва няколко хегемони в бранша. Така че какво могат да очакват хората, които ползват услугите им през 2014 г.? Ето няколко от нещата, които според Bloomberg ще се променят:

По-добра сигурност

Системата на EZ-Pass за предварително чекиране, която се радва на изключителна популярност в САЩ, ще бъде разширена и ще обхване над 100 летища. В момента тя е достъпна за всеки, готов да плати 85 долара за 5 години членство, като тези хора могат да се чекират дори и без паспорт. Те обаче подлежат на проверка на досието, както и на снемане на пръстови отпечатъци. Дори и хората, които не ползват системата ще спечелят от разпространението ѝ, тъй като се очаква опашките по пунктовете за проверка да намалеят.

По-високи летищни такси

Конгресът на САЩ не искаше да повишава данъците, но вместо това въведе допълнителна „потребителска такса“ за клиентите на самолетите срещу привилегията да преминават през проверка за сигурността. Така общата такса за двупосочен полет от 2014 г. ще бъде 11.20 долара в сравнение с 5 долара за повечето полети преди.

Wi-Fi на борда на самолета

Повечето големи авиокомпании вече предлагат Wi-Fi, поне по вътрешните полети. След като властите позволиха използването на преносими електронни устройства на борда на самолетите може да се очаква компаниите да се конкурират в предлагането и подобряването на качеството на услугата. Те ще поставят и повече електрически контакти, така че клиентите да могат да зареждат батериите на устройствата, които ползват.

Още по-тесни седалки

Все повече авиокомпании добавят нови „тесни“ седалки (United и Alaska вече ги въведоха). Очевидно това е начин те да правят повече пари (по-малките седалки означават, че на самолета могат да бъдат вместени по-голям брой от тях).

Борба за пътниците в бизнес класа

В предната част на самолетите обаче се наблюдава точно обратната тенденция – първокласните места стават все по-добри за онези, които са готови да си платят. През януари American ще въведе спални седалки в първа класа и бизнес класа, които могат да се разтягат напълно. Подобна услуга се очаква да пуснат и JetBlue, Delta и United.

Евтините полети през Океана се завръщат

Американците с дълга памет си спомнят как преди повече от 30 години бе възможно да се прелети Океана до Европа със Skytrain на Фреди Лейкър само срещу 199 долара. Сега цената е много по-висока, но на сцената се завръщат нови евтини авиокомпании, включително Norwegian Air Shuttle и Wow Airlines. Тайната им е в използването на самолети с по-нисък разход на гориво, които според тях значително ще понижат цените спрямо нормалните превозвачи.

Сами разпечатваме етикетите си за багаж

Представете си, че можете сами да разпечатате и поставите етикетите за багажа си, като си спестите още една стъпка на летището. Тази технология вече се предлага експериментално от компании като Iberia и Lufthansa. В САЩ обаче процесът се забавя от опасения относно безопасността на багажа.

Плащаме повече такси

И през 2014 г. ще продължи изобилието от такси, особено на фона на пускането на още повече продукти и услуги от страна на авиокомпаниите, за които клиентите са готови да плащат. Превозвачите обаче може и да ударят на камък, ако се опитат да вдигнат цените директно – на фона на консолидацията в бранша антитръстовите опасения във Вашингтон нарастват, така че правителството следи ценообразуването доста по-строго. Друг фактор, който може да възпрепятства опитите за вдигане на цените, е по-голямата конкуренция от страна на по-евтините авиокомпании.

Идват разговорите по телефона в самолета

Властите в САЩ изглежда се канят да позволят на пътниците да се обаждат по телефона, докато са в самолета. Някои пътници обаче твърдят, че са твърдо против опцията да слушат как човекът, седящ до тях, бъбри през цялото време. Така че вероятно решението дали да бъде премахната сегашната забрана ще зависи от самите компании.

Частните самолети стават по-достъпни

Благодарение на „ултра-леките“ самолети някои оператори ще могат да предлагат редовни полети на частни самолети на цена, малко по-висока от тази в първа класа. Освен това фирми за споделяне на самолетно пространство като JumpSeat също набират клиенти. Не очаквайте обаче луксозни полети като в Gulfstream – някои от тези ултра-леки самолети са и ултра-тесни.

Източник: инвестор