Иван Вълков: Ще предложим увеличаване на наказанието за водачите, употребили алкохол или наркотици

Може да се стигне до лишаване от свобода до три години при особено тежки случаи

Депутатът от ПГ на ГЕРБ и заместник-председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в интервю за Bulgariautre във връзка с предложенията на ПГ на ГЕРБ за повишаване на пътната безопасност

През седмицата парламентът прие промени в Закона за движение по пътищата. Какво предвиждат те?

Две са основните промени, които предложихме в нашия закон за изменение и допълнение. Едната е свързана с европейска директива във връзка с обмяна на информация между страните-членки на европейската общност относно нарушенията по пътя. Говорим за употреба на алкохол и на наркотици, преминаване на червен светофар, превишена скорост, говорене по телефон по време на шофирането. В общи линии това са нарушенията, в които трябва да има обмен на информация между отделните държави, тъй като голяма част от нарушенията не се санкционират към настоящия момент поради трудност и различно законодателство в различните страни-членки.

Другото предложение е свързано с въвеждане отново на мобилните камери в експлоатация. Съгласно тълкувателното решение на Върховния административен съд от началото на 2014 г. беше спряна употребата на мобилните камери. По този начин имаше над 280 000 нарушения, отчетени по-малко през 2014 г. В същото време имаме нарастване на броя на тежките ПТП. Анализът на Комисията по безопасност на движението и на МВР е, че основната причина е спирането на над 140 мобилни камери и по този начин контролът по пътищата беше силно занижен.

По какъв начин ще се осъществява информационният обмен между страните-членки на европейската общност?
Ще има такова звено за координация във всяка страна и ще има достъп до файловете на съответната страна. Например, ако има кола с немска регистрация, която примерно е направила нарушение за превишена скорост у нас, по номера на автомобила може собственикът да бъде открит и съответно се уреждат нещата за плащане на глобата от немска страна. По същия начин може да бъде и с другите нарушения.

Кога очаквате тези промени да влязат в сила?

Вчера приехме закона на първо четене. Имаме една седмица да бъде изготвен общ закон, тъй като имаше закон и на Министерски съвет. След това една седмица предложения между първо и второ четене. Аз лично очаквам до края на февруари да имаме работещи правила относно тези предложения.

Появи се предложение такситата да имат право да се движат в бус лентите. Какво смятате за него?

Не го подкрепихме. Самите вносители не бяха достатъчно добре подготвени и не бяха мотивирали достатъчно добре предложението. Личното ми мнение е, че към настоящия момент нямаме готовност това предложение да влезе в закона поради няколко причини. Първо, бус лентите са създадени специално за градския транспорт, който се движи по определен график. Пускайки ги да се движат по същите бус ленти, смятаме, че ще създадат проблеми. Освен това, не можем да контролираме кога такситата са с пътници и кога – не. Няма такава техническа възможност. Не може на всяка бус лента да се отправя изряден контролен орган. От браншовите организации също не беше оказана никаква подкрепа за това предложение. Имаше отрицателно становище от страна на МВР и на общинските служби, поради което не беше прието.

Друго предложение предвижда задължително използване на колани и системи за обезопасяване на деца. Защо са необходими тези мерки?

Това е европейска директива, която трябва да бъде приета. Аз също съм „за” това предложение. То важи за деца до 3 години. Смятам, че наистина децата не трябва да могат да се движат свободно в един автомобил. Те са на доста малка възраст и трябва да бъдат ограничени, като по този начин ще бъде доказано, че се опазва животът и здравето им.

Предвиждате ли и други мерки с оглед засилване на пътната безопасност?

От нашата група предвиждаме предложения в Наказателния кодекс, на които съм съвносител. Те се отнасят до увеличаване на наказанието за водачите, които са употребили алкохол и наркотични вещества, както и водачите, които са били лишени от управление и въпреки всичко, отново управляват МПС.

Какво увеличение на санкциите ще предложите?

Говорим основно за случаите, когато това става за втори или трети път. Може да се стигне до лишаване от свобода от една до три години при особено тежки случаи. Миналата година в края на лятото и есента имаше два случая в Пазарджик и в района на Плевен, където на едното място имаше две жертви, а на другото – три жертви. Това е поради това, че един от водачите беше употребил алкохол при едната катастрофа. Книжката му е отнемана три пъти и той отново шофираше без свидетелство за правоуправление. Санкциите са в тази посока. Трябва да се подходи конкретно – от една страна, със завишаване на наказанията – основно там, където са тежките случаи, и от друга страна – със законодателни инициативи по отношение на по-сериозен контрол на превишената скорост.

Кога ще входирате тези промени в Наказателния кодекс?

Те са входирани и са приети на първо четене в Комисията по транспорт, предстои влизането им в зала. Смятам, че през март вероятно ще бъдат приети и на второ четене и ще могат да влязат в законодателството. В комисията и двата закона бяха приети единодушно и бяха гласувани от всички политически сили.

Какви промени се предвиждат с измененията в Закона за пътищата?

Законопроектът за пътищата е внесен от мои колеги и аз също участвах в него. Той се отнасяше основно за даването на възможност по първокласни пътища и международни пътища, които преминават през градовете, общините също да извършват зимното почистване, както и ремонт, а не само пътната агенция, тъй като в много случаи имаше спорове между пътната агенция и общините. Сега се дава възможност за сключване на споразумение между тях, въпросът да бъде разрешен и да се даде възможност и на двете страни след споразумение да бъде извършено зимното почистване или ремонтната дейност по пътищата.

Трябва да се подхожда комплексно и да работим по стратегията за безопасност на движението. Основната й цел е до 2020 г. да намалим с 50 % жертвите по пътищата. Към настоящия момент работим добре в тази насока, като изключим 2014 г., която е единствената за последните пет години, през която има завишаване на жертвите с около 8 %.

Липсата на мобилни камери ли е основната причина за това?
Да, както и заниженият контрол по пътищата. Цяла година – 11 месеца и половина след издаването на тълкувателното решение на ВАС, на практика остана без сериозен контрол по пътищата. Общият брой на камерите в България е около 160-180, от които над 140 са мобилни. 28 са камерите, които са стационарни и към настоящия момент само те работят.