Няма да са нужни нови договори след отпадането на роуминга в ЕС

При изтичане на срочен договор, той ще се превръща в безсрочен

Не сме длъжни да преподписваме договори след отпадането на роуминга в ЕС. Това заяви в ефира на БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Той добави, че отпадането на таксата ще доведе до промени в общите услови.

Маргаритов посъветва потребителите да не се стряскат или доверяват, ако операторите им отправят апел за незабавно подписване на нов договор с нови по-добри условия, тъй като понякога това са спекулации и започваме да плащаме за неща, от които нямаме нужда. "От средата на следващия месец в цялата територия на ЕС, всички потребители, в това число и българските граждани ще използват услугата при същите условия, при които я използват в своята родина.Единствените ограничения, които могат да бъдат въведени са по безлимитните сегменти в някои от договорите - неограничен брой минути или трафик на интернет. Тогава европейският регулатор ще постави някои максимални лимити, над които вероятно ще има определени такси", сподели той.

Председателят на Комисията за защита на потребилите посъветва потребителите да не се доверяват веднага при предложения за нова договор. Трябва да споменем и някои от рисковете. На първо място, сама по себе си, тази промяна не води до необходимост за подписване на нови договори и анекси към действащи договори, тъй като операторите ще въведат тези условия, чрез промяна в общите условия, за което ще бъдат уведомени потребителите. Не бива да се стряскаме или да се доверяваме, ако към нас бъде отправен апел, "поради това че има нови условия от 15 юни подпишете нов договор или ще ви предложим по-добри условия", заяви Маргаритов. Той допълни, че има случаи, в които се спекулира с това и операторите използват това, за да добавят услуги на потребителите, които не са необходими.

Димитър Маргаритов подчерта, че при изтичане на срочен договор, потребителите не са длъжни да подпишат нов срочен договор, тъй като старият се превръща в безсрочен. "Към момента няма конкретни жалби. Искаме да предупредим потребителите и тези оператори, които предстои да въведат тази промяна, да бъдат коректни. Има лоша практика, при изтичането на срочни договори, операторите да звънят и да ги стимулират да подпишат нови срочни договори. Разбира се целта е ясна - да се запази клиент за по-дълго време или да го затрудните, ако той реши да ви напусне в някакъв момент, като поискате да заплати по-големи неустойки. Но трябва да кажем, че потребителите не са длъжни при изтичане на срока на договора да подпишат нов срочен такъв. Тоест срочният им договор се превръщат в безсрочен и те могат да го прекратят по всяко време с едни месец предизвестие. Ето защо понякога доста агресивно се адресират тези оферти към потребителите", обясни той.

"Има един способ, който може да предпази потребители от взимането на прибързани решения, за които после да съжаляват. Тогава, когато подписвате даден договор, обикновено под основния подпис има един текст, който казва че договора влиза в сила незабавно и полагаме още един подпис там. Това не е задължително в никакъв случай да го правим. Ако решим, че няма да подпишем клаузата, че договора влиза в сила веднага си взимаме договора, да го прегледаме вкъщи и в седем дневен срок имаме право да го развалим без каквито и да било последици от финансов или друг характер. Ако хората се чувстват притеснени, защото не са се запознали достатъчно добре с договора, просто не подписвайте тази клауза, вземете го, разгледайте го добре вкъщи и в седем дневен срок можете да го развалите", заключи Маргаритов.