Даваме шофьорски книжки на убийци, алармираха политици

Основният проблем е в купуването на книжки от хора, които нямат умения

В Закона за движение по пътищата няма място за политиканстване. Това беше единствената обща позиция на депутите от ГЕРБ Станислав Иванов и от „БСП Лява България” Георги Свиленски по темата за необходимостта от законодателни мерки, които да ограничат инцидентите на пътя.

Според социалиста има проблем в законодателството, но основният е в купуването на шофьорски книжки от хора, които нямат умения.

В ефира на БНТ той упрекна ГЕРБ за това, че в първия кабинет „Борисов” започнала търговията със свидетелствата за управление на МПС. Според него в провинцията и сега продължават да се купуват книжки.

„Вчера не чух в анонсите на ГЕРБ и на подкрепящите ги партии в законодателната инициатива да е залегнал Законът за движение по пътищата”, изтъкна червеният депутат.  „Убийците, на които даваме книжки, убиват и в Европа, не само у нас”, смята той.

Станислав Иванов от ГЕРБ обаче веднага контрира събеседника си, изтъквайки, че не само е залегнала промяна на този закон, но и припомни, че преди около месец минаха нови промени в Наказателния кодекс, които увеличиха наказанието за шофиране в нетрезво състояние или без книжка, когато е причинено ПТП с пострадали.

„В 41-то Народно събрание променихме НК и НПК отново, защото тогава имаше случаи, в които майка на загинало дете научила по пощата, че съдът се разбрал с виновния”, каза Иванов. Герберът е на мнение, че наказанията ги има, но не и манталитета.

По думите му Законът за движение по пътищата е станал много тежък, тъй като в него се засягат превозните средства, обучението, административните мерки, по които се налагат наказания. „Имаме волята да разделим закона на може би няколко поднормативни акта”, заяви той. Освен „пътния закон”, НК и НПК, има и други, които уреждат взаимодействието между законите.

„Говорим за една по-голяма промяна, която ще настъпи с новия закон за движение, който ще бъде изработен в това Народно събрание”, обеща Иванов.

Той даде за пример слабостите в сега действащия закон, че ако се взема кръвна проба, мястото на кръвната проба трябва да бъде обработено с вещество, което е забранено от няколко години.

Никой не знае, според него, кой контролира сервизната дейност. „Не е малък проблем, че всяко гаражче е сервиз”, заяви Станислав Иванов.

Двамата депутати застанаха на противоположни позиции и по въпроса за дупките по пътищата. „Не може с тези кратери да очакваме да има безопасност по пътищата”, категоричен бе Свиленски.

Мнението на Иванов е, че пътната настилка няма нищо общо с произшествията. „Говорим за пострадали при друг вид ПТП”, подчерта герберът.

Според депутата от ГЕРБ охранителните камери на частни фирми могат да бъдат използвани като доказателство, ако са заснели ПТП и бъдат иззети по надлежния ред.