Какво не трябва да правим по време на интервю за работа

Някои полезни съвети от специалистите в бранша

Има десетки книги за съвети как да впечатлите новия си работодател или как да отговарят хитро на въпросите му по време на интервю. Тук може да прочетете какво не трябва да правите и как не трябва да се държите.

Ето някои съвети, които може да са ви полезни, публикувани от BBC.


Джаймс Каан, главен изпълнителен директор на Hamilton Bradshaw Group


„Всички знаем, че трябва да се отличите от останалите кандидати, когато се борите за мечтаната позиция”, пише Каан. „Но не знаем какво никога не трябва да казваме”.
Има някои фрази, които трябва да избягвате!


„Не знам” е едно от тях. За да го избегнете, трябва да си напишете домашното. Проучете фирмата – разберете каква е нейната политика, с какво се занимава, какви са отзивите в бранша и т.н. Автобиографията ви също е от значение. Не трябва да има въпрос, свързан с нея, на който да не може да отговорите. Разбира се, ще има въпроси, които не сте очаквали да ви зададат, а и не сте длъжни да знаете отговорите им. В този случай е добре да насочите отговора си към теми, които са ви удобни, в които се чувствате в „свои води”.


„Не харесвам сегашния си работодател/компания.” Никога не опитвайте да насочите разговора в негативен тон, дори да имате лоши спомени от сегашната си или бивша работа. Всичко това ще ви накара да заприличате на човек, който трудно може да бъде командван и управляван.

 

Бернард Мар, изпълнителен директор в Advanced Performance Institute


„Какво е първото нещо, което правите, когато срещнете нов човек? Точно така – ръкостискате се. Ръкостискането е много важно в бизнеса”, казва Мар. „Направите ли го погрешно, рискувате да се поставите в неудобна ситуация или да направите лошо първо впечатление.”
Чести грешки при ръкостискане:


„Мокрите пръсти”. При някои хора потенето на ръцете е нещо нормално, а когато добавим и стресът от интервюто – нещата отиват на зле. „Няма извинение за потните ръце, защото е неприятно за човека отсреща. Погрижете се, когато дойде моментът, вие да сте подготвен и „сух”.


„Увисналата ръка” Не сте стиснали ръката на събеседника си е просто сте я подали. Това е грешка. Сигналът, който изпращате, е: „Не може да ми се вярва”.


„Зрителен контакт”. Друга често допускана грешка е да не погледнете човекът, когото ръкостискате или да твърде бързо да извърнете очи. Сигналите, които изпращате, няма да са ви полезни. „Несигурен”, „Срамежлив”, а дори може да внушите, че не харесвате човека отсреща.


„Мрънкалото”


Скот Кейс, съосновател и главен директор на Main Street Genome


Възможно е да сте перфектният кандидат – имате опит, имате семейство, имате дом, но нещо да ви липсва. Всичко е наред, но не е перфектно.
„Достатъчно добър сте в работата си, но не сте прогресивен”, споделя Кейс. „Защо не вървите напред? Защо не правите това, което искате да правите?”
Има извинения, които Кейс чува постоянно. Оставете мрънкането вкъщи.


„Прекалено съм зает”. Е, познайте – всички сме заети. На края ще сте пропуснали всички възможности, които сте имали. Щом имате шанс, не го изпускайте и намерете време за него. Толкова е просто.


„Мързелив съм”. „Никога не съм чувал някой да ми отговори по този начин, но при някои хора се подразбира”, обяснява Кейс. Време е да спрете да бъдете мързеливи. Нищо не идва наготово. Размърдайте се малко.


„Сега не е точното време”. Никога няма да е „точното време”. Никога няма подходящ момент да се ожените или да напуснете работа, да си купите къща, да започнете собствен бизнес. Всеки е с ограничено време, но работодателя е решил да ви отдели малко от своето. „Сега е моментът.”