БДЖ спря да вози въглища от мините на Христо Ковачки

Причината за крайната мярка са 15 млн. лева задължения към държавния превозвач

Държавната компания БДЖ - Товарни превози" прекрати от петък на обяд превоза на въглища от мините на Христо Ковачки съм топлоцентралите му. Причината за крайната мярка са 15 млн. лева задължения към държавния превозвач, от които над 9 млн. лева - просрочени. Ако тя не даде резултат, БДЖ ще заведе дела и ще блокира сметките на фирми на Ковачки. Това става ясно от статията на в. „Стандарт”, който се позовава на информация на адвокати.

Първите просрочия на плащанията на Ковачки към "БДЖ - Товарни превози" започват от есента на 2012 г. Тогава превозите се осъществяват чрез посредничеството на спедиторската фирма на бившия изпълнителен директор на БДЖ Наско Цанев "Т Рейл България". След конфликт между двамата от пролетта на 2013 г. Ковачки започва да вози въглищата си с посредничеството на офшорната си фирма "Ти Би Ел". През първите месеци тя плаща превозите на БДЖ редовно, но от есента на миналата година започва да погасява под 1/3 от задълженията си. С това не са съгласни кредиторите на държавния превозвач, преговорите за разсрочване на задълженията, с които още продължават.

Големият проблем е, че превозите на въглища за ТЕЦ-овете на Ковачки реално формират около 1/4 от приходите на "БДЖ - Товарни превози". Така на практика, спирайки превозите, държавният жп превозвач е на път да се постави сам себе си в неудобна ситуация. Според осведомени Ковачки явно няма намерение да погасява задълженията си към БДЖ. Поради това той е предприел действия по регистрирането на собствен жп превозвач.

За намерението на бизнесмена се разбра и преди десетина дни. Тогава столично издание информира, че Ковачки е закупил 3 локомотива от БДЖ. Машините са напазарувани като скрап и са станали собственост на енергийния бос след търг в държавните железници. До момента локомотивите са били на депо в Септември и Пловдив. Всеки момент се очаква те да отпътуват за ремонт в Чехия. Преди време Ковачки си купил изгодно цяла композиция с железопътни вагони.

Бизнесменът е собственик на мини "Бобов дол", "Бели Брег", "Чукурово", "Балкан 2000", "Република", "Черно море" и др., както и на ТЕЦ-овете "Бобов дол", "Топлофикация Сливен", "Брикел", "Марица-3" и пр.