„Лидл“ и „Била“ - глобени заради заблуждаващи реклами

Двата хипермаркета трябва да заплатят общо 854 хил. лв.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби две от големите търговски вериги у нас – „Лидл България ЕООД енд Ко“ и „Билла България“ ЕООД заради използването на подвеждащи реклами.
Двата хипермаркета трябва да заплатят общо 854 хил. лв. глоба и да прекратят промоционалните си кампании.
„Най-доброто от България. Най-доброто от Европа“
Според КЗК тя може да окаже негативен ефект както върху конкуренцията на пазара, така и върху икономическото поведение на потребителите. „Лидл“ е нарушила конкуренцията с кампанията си.
Комисията налага на „Лидл“ глоба от 370 859 лв. Освен това търговската верига ще трябва да огласи решението за своя сметка в два национални всекидневника. КЗК е анализирала дали „Най-доброто“ почива на обективна оценка. Според експертите на антимонополния орган няма доказателства, които да обосноват рекламните твърдения.
„Произведено в България“
Съгласно събраните доказателства търговската верига не е производител на храни и съответно не е включена като член на съюза „Произведено в България“. Дружеството не е участвало и на организираните от съюза изложения „Произведено в България“ и няма основание да отъждествява рекламираните стоки с посочения надпис, подчертават от комисията.
„Гаранция Clever най-ниска цена“
Санкцията е 483 077 лв. Според КЗК рекламната кампания на „Била“ може да заблуди потребителите, у които се създава погрешното впечатление, че купувайки продукт Clever, винаги ще заплатят най-ниските цени спрямо сравними продукти в други конкурентни търговски вериги.
При анализа експертите са установили противоречие между рекламното послание на кампанията и официалните условия, при които тя се провежда. В хода на проучването се доказа, че дори при наличие на по-ниски цени на сравними продукти „Билла България“ ЕООД не винаги намалява цената на съответните продукти Clever до нивото на подобни продукти, казаха от комисията.
Решенията на КЗК могат да бъдат обжалвани в 14-дневен срок.