Подновено е излъчването на рекламата на "Ротарикс", въпреки решение за груби нарушения в нея

Обезпокоени граждани изпратиха Протестна нота до Омбудсмана на България

Във връзка с подновяването на телевизионната реклама на една от най-нашумелите напоследък ваксини “Ротарикс” граждани изпратиха Протестна нота до Константин Пенчев. Като част от активното гражданско общество и като родители те са крайно възмутени от рекламите на ваксини, разпространявани в печатен и телевизионен формат. Хората апелират институциите занапред да съблюдават по-стриктно издаването на разрешения за реклами и контрол над тях, защото в противен случай чрез заблуждаващи внушения на родителското мнение, се поставя в риск здравето на децата, а това е недопустимо.
Връщането на рекламата на “Ротарикс” в телевизионния ефир около две години, след като вече е била свалена от екран заради категорични нарушения, без никаква съществена промяна, грубо погазва и незачита Решение 64 от 9.06.2011 г. на Етичната Комисия към Национален съвет за саморегулация (ЕК към НСС). Излъчва се и телевизионна реклама на ваксината, а това поставя под съмнение безпристрастното и коректно издаване на разрешения от Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ). Сега излъчваният рекламен клип е със смислово непроменено съдържание, а разрешението от ИАЛ е под номер А 198/12.01.2012 г., така че явно ИАЛ, а от там и рекламодателят не се чувстват длъжни да коригират рекламата по същество.
В предишната реклама се споменава, че “95% от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. В новата реклама се твърди, че “голяма част от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. Това не променя особено смисъла на текста. И не измества акцента на рекламата за внушаване на страх от болестта, за да се принудят зрителите да купуват рекламирания продукт.
С връщането на рекламата в тв ефир без осезаема промяна, препоръчана в Решението на ЕК, създава усещането за демонстрация на сила и власт на компанията - производител и поръчител на рекламата.
Имунизацията срещу ротавирусите е включена от Министерство на здравеопазването, но в списъка на препоръчителните имунизации.

Друг важен момент, който се пропуска в рекламата е, че има някои противопоказания за ваксинация, описани в листовката на продукта, защото само лекар може да определи за кого и дали е подходяща процедурата.
Гражданите са притеснени и от продължаващото рекламиране на “Церварикс” под различни форми, предимно чрез рекламни пана и брошури във всички здравни, учебни заведения, търговски центрове, включително и върху ученическата здравна карта. Според родителите това въздейства негативно върху психиката на децата, като им се внушава, че ще умрат от рак на маточната шийка, ако не се ваксинират с “Церварикс”.
«Рекламното послание съвсем преднамерено предизвиква страх у родителите и дори умерена паника, които да мотивират търсене и консумация на рекламирания продукт», подчертават в писмото обезпокоените граждани.
В заключение те са категорични:
 «Ние, като активни и свободомислещи граждани на Република България считаме, че е нередно поставянето на финансовите интереси над здравето и благополучието на населението чрез манипулативни рекламни кампании; безцеремонното и нагло потъпкване на нашите интереси като граждани на тази държава и като родители; грубото незачитане на влезли в сила решения на съответните институции, които са установили категорични решения в рекламите; вменяването на страх и тенденциозното поднасяне на заблуждаващи рекламни внушения! Ще направим всичко по силите си, за да не позволим това да се случва и в бъдеще!»
Голямата група граждани настояват да бъдат взети мерки. Те са се подписали под нотата с имената си и са я изпратили до: Национален съвет за саморегулация;
Министерство на здравеопазването; Изпълнителна агенция по лекарствата; Съвет за елекронни медии; Електронни и печатни медии.