Facebook се обезлюди, вижте защо

Facebook отбелязва спад в дневните посещения, а най-голямо отдръпване има сред тийнейджърите. Те са все още в социалната мрежа, но отделят все по-малко време

Това е много важна информация, тъй като именно тийнейджърите са хората, които първи усещат и се придвижват към следващата мания, следващата вълна.

А новата им мания са приложенията за текстови съобщения – WhatsApp, WeChat, KakaoTalk, съобщава HiComm.

Според The Guardian причината за поведението на младите е... големият успех на социалната мрежа – сред 1.2 млрд. потребители, които посещават Facebook, са техните майки, бащи, чичовци и лели. Те обожават да публикуват вдъхновяващи цитати и снимки на сладки животни, а най-шокиращото е, че обичат и да коментират под статусите и снимките на своите деца.

Ето защо Facebook вече не е мястото за статуси, свързани със заведения и лудории, а просто задължително комуникационно оръдие, към което младите се придържат, тъй като всеки го има. А забавните неща? Те са запазени за мобилните телефони.

Приложенията за безплатни текстови съобщения се появиха през 2009 г. – тогава WhatsApp направи своя дебют. Мобилните оператори не бяха очаровани и с право – през 2012 г. те са загубили 23 млрд. долара от приходите си от SMS-и.

Сега тези приложения заплашват и социалните мрежи. WhatsApp има около 350 млн. активни потребители всеки месец. Това го превръща в най-голямото приложение от подобен тип, но и означава, че има повече потребители, отколкото Twitter (218 млн.). Около 90% от населението на Бразилия използва приложения за кратки съобщения; три четвърти от Русия и половината от Великобритания. Данните са на Tyntec (компания, която проучва мобилните технологии).

Само WhatsApp се е настанило на повече от 95% от смартфоните в Испания. Хората, които първи са се обърнали към тези приложения, са под 25 години. 

Както споменахме, една от причините е нахлуването на роднините в социалните мрежи, но има и още нещо – чрез приложенията за текстови съобщения потребителите могат да си пишат и комуникират с реалните си приятели, които познават и в живота си (все пак трябва да имат мобилния им номер, за да се регистрират), а във Facebook голяма част от разговорите са с хора, които почти не познават.

„Използвам WhatsApp, за да комуникирам и изпращам снимки“, коментира Натали Уест, финансов сътрудник, намираща се в двайсетте си години. През последните години тя е използва Facebook все по-малко и по-малко, тъй като не иска „целият свят да знае какво прави“.

Когато има поводи или покани за събития, тя предпочита да отговаря не в социалната мрежа, а чрез приложението. Смята този вариант за „по-личен“. Това е и причината, която посочват от анализаторската компания mobileYouth, поради която 78% от тийнейджърите си уговарят срещи чрез онлайн текстови съобщения.

Друг фактор е увеличаването на броя на селфитата (автопортрети, които често са... глуповати). Почти половината снимки, качени в Instagram от великобританските потребителите между 14 и 21, са селфита според mobileYouth. Изпращането на тези снимки през споменатите приложения е много по-безопасно... много повече, отколкото споделянето им във Facebook, където могат да бъдат видени от работодателя и от голяма група приятели. Много селфита се изпращат и през Snapchat – приложение, което автоматично изтрива снимката, и то няколко секунди след като е видяна. Приложението набира популярност и вече има около 5 млн. активни потребители месечно, а и не е трудно да разберем защо – тийнейджърите приветстват идеята, че могат да изпратят нелепа снимка, от която да не остане никаква следа. Приложението е оценявано на 2–4 млрд. долара, но остава зад WhatsApp, което има стойност от 5 млрд. долара. Тези числа ни убеждават в тяхната популярност.

И последната голяма причина за оттеглянето на младите от Facebook е, че приложенията за текстови съобщения вече са много повече от това – те постоянно се развиват и все повече приличат на социални мрежи. Най-силен пример е платформата KakaoTalk (Южна Корея), WeChat (Китай) и LINE (Япония). Всяка от тях има милиони потребители, а WeChat – над 200 млн. Услугата постоянно се надгражда и се добавят игри, стикери и споделяне на музика. Не бързайте да определяте електронните стикери като глупост, тъй като те са се оказали изключително доходоносни за LINE: от всичките 58 млн. долара приходи, които компанията е регистрирала за първата четвърт на 2013 г., половината са от продажба на игри, а около 30% (или 17 млн. долара) – от продажбата на 8000 различни стикери. Някои са безплатни, а други, например в Испания, където платформата има 15 млн. потребители, струват по 1.99 евро. Често потребителите прибягват към стикери, които да онагледят чувствата им. Според LINE скарани двойки са се помирявали чрез различни картинки, които демонстрират разкаяние.