Пушачите отсвирили баровете, ама намалили и цигарите

Всеки трети пушач спрял или значително намалил посещенията си в заведение

16% от пушачите са спрели да посещават заведения след 1 юни, когато влезе в сила забраната за пушене на обществени места, сочат данни от национално представително изследване на НЦИОМ.

Резултатите показват още, че близо една пета от останалите пушачи (18%), ходят много по-рядко в заведения. Столичаните, образованите респонденти и хората на средна възраст по-често от останалите спират да ходят в заведения.

"Тези данни показват, че имат известни основания твърденията на ресторантьорите и собствениците на заведения за спад в броя на клиентите им", посочват социолозите.

11% от пушачите пък признават, че посещават заведения, в които се пуши въпреки забраната и заплахата от глоби.

Резултатите от проучването показват обаче и положителен ефект от забраната. 28% от пушачите посочват, че са намалили цигарите в резултат на забраната за пушене в заведения. Пушенето ограничават основно хора на възраст между 50 и 59 години, както и заможни респонденти.

Мнозинството от 69% от интервюираните пушачи отчитат, че сега пушат точно толкова, колкото и преди влизането в сила на забраната.

Според данните от изследването 42% от пълнолетните българи посочват, че пушат. По-често това са мъже на възраст между 30 и 49 години и роми.

46% от интервюираните твърдят, че никога не са пушили (главно жени и възрастни хора), а в настоящото изследване 12% от респондентите се определят като бивши пушачи.

Междувременно Стоян Иванов и Кирил Гумнеров  - двама от депутатите, които се обявиха за премахването на забраната на тютюнопушене, поискаха процент от доходите от акциза на цигарите да отива в специален фонд за борба с тютюнопушенето.

Предложението им е в този фонд да постъпват от началото 5%, а впоследствие и 10% от приходите от акцизи върху цигарите в България.

"Говорим за сума от порядъка на до 100 млн. лв. годишно при 5% от акцизите и 200 млн. лв. при 10% от акцизите", обясни Стоян Иванов.

Идеята е със събраните пари фондът да финансира кампании срещу тютюнопушенето, а и чрез средствата да се създават стимули за ресторантьорски бизнес за отварянето на повече заведения за непушачи.