Богомил Николов, „Активни потребители“: Винаги гледайте дребния шрифт!

Общество

05-04-2018, 09:12

Снимка:

България утре

Автор:

Александра Милева

Всичко от Автора

Как може да реагира потребителят, ако се сблъска с проблем по време на свое пътуване или почивка?

- В България има една такава тенденция от много време – хората да очакват нещо, ако не им се получи като потребители, да се обърнат към някой, който да им реши проблема. Първият, който може да си разреши проблема, е самият потребител. Най-напред като внимава да не му се случи и второ, ако стане някоя пакост – как ефективно да разреши въпроса с доставчика на услугата или с търговеца. Хората дори не опитват, не се обаждат, не си събират доказателства за това, което се е случило. Тръгват по някаква институционална пътека да подават жалби и друг да отиде и едва ли не да набие търговеца. Трябва да се научим как да реагираме в подобни случаи.

Какво трябва да направим? Какви са стъпките?

- Първо трябва да си знаем правата. Вярно че не всеки може всичко да знае. При настъпване на една ситуация – всеки има телефон , може много бързо да се ориентира. Това е първата стъпка. Трябва да си потърсим правата. Да се снабдим с всички възможни доказателства, информация, ако е транспорт – от летището, от авиокомпанията, автобусната фирма, автогара. Това се прави с цел да можем да си защитим впоследствие искането. От там нататък в разумни срокове да си предявим претенцията пред съответния доставчик.

Какви са правата ни при отменен полет или закъснение на полета?

- Най-важното за закъснение на полет е каква е била причината. Ако е форсмажорно обстоятелство – лошо време, стачка, тогава авиокомпанията не ни дължи обезщетение. Дължи ни единствено грижа – храна, напитки, настаняване, премаршрутиране. Ако е по вина на авиокомпанията, тогава имаме право и на обезщетение при над 3 часа. Закъснението се гледа при пристигане. Компенсацията варира между 250 евро до 600 за полети в ЕС и за полети, които са извън ЕС, но стартират в държава от ЕС. Когато пътуваме от държава извън ЕС към държава от ЕС, ако е с европейска компания също важат правата, ако не е европейска – не важат.

За какво да внимаваме при резервиране на хотели през интернет?

- Най-важното е да гледаме дребният шрифт. Има условия, които не са приятни, но са отбелязани в дъното. Допълнителни скрити такси може да има ако наемаме апартамент. Почти винаги има такса „почистване“. Може да има местни данъци. Понякога може да има ДДС или нещо, което е представено отделно. Второто нещо е да гледаме внимателно отзивите на хора, които са ползвали тези услуги и да ни помогнат да се ориентираме. В случай на проблем – много е важно веднага да си поискаме и да си договорим някакъв вид компенсация. Това трябва да става без грубости, без емоции. Голяма част от хората правят грешката да дават воля на емоциите и това затруднява постигането на решение. Трябва да бъдем устойчиви, но не груби. Трябва да търсим и човек, който може да взима решения.

Какво ще посъветвате тези, които пътуват с личните си автомобили в чужбина?

- Ако пътуваме с личен автомобил е много важно да обръщаме внимание на специфичните изисквания на държавата, в която пътуваме. Основните правила за движение са еднакви, но има държави, които изискват отразителна жилетка или разни други специфични неща. Обикновено на сайта на Външно министерство има насочваща информация за всяка държава.

Какво е важно да знаем при плащане с карта в чужбина?

- Обикновено има опция за плащане в лева (ако сметката ми е в лева) или плащане в местна валута. Хората трябва да знаят, че винаги навсякъде по света плащането в местна валута е по-изгодно. Защото се използва един друг механизъм за превалутиране на чужда валута и тогава обменният курс е много неизгоден. Винаги плащайте в местната валута.