Цветанов: При 4% растеж на икономиката предсрочни избори са несериозни - bulgaria.utre.bg
Alternative Media Group

Цветанов: При 4% растеж на икономиката предсрочни избори са несериозни

От блогa на
Bulgariautre.bg
Bulgariautre.bg
Всичко от автора
16 октомври 2017, 17:00 | Кристина Кръстева/24 часа
  • Снимка:
    ТВ Европа/ кадър

За 2018 г. сме предвидили бюджетният дефицит да е под 1%

На пленума на БСП в неделя Корнелия Нинова каза, че сезира КС за оставането на Делян Добрев в НС, защото възниквал казусът закони, приети с неговото участие, да са невалидни. Тоест, когато един депутат си подава оставката, това е свободно волеизявление и парламентът не може да го задържи?
След като БСП е решила да прави политически активи от оставката на Делян Добрев, това за пореден път показва, че те нямат абсолютно никаква визия за политическа алтернатива и за истински дебат по националните политики. Така че ще оставя без коментар тези действия на социалистите. Надявам се само това, което са обсъждали на пленума, да е в синхрон с наистина важните теми за България.
Подготвят алтернативен бюджет и искат те да зададат приоритетите на европредседателството, защото от ГЕРБ не сте ги били формулирали. Явно се втвърдява линията. Чуха се гласове за вот на недоверие в областта на политиката по сигурността и на здравеопазването?
Триото Естония, България и Австрия вече започна работа по председателството. Приоритетите са одобрени преди месеци. Естония, България и Австрия ще се придържат към договореното между тях, още повече че то вече е и съгласувано със Съвета на Европа и с ЕК. От тази гледна точка всичко вече е ясно. Може да се говори дори и за първи реални резултати. Гласуването в албанския парламент, с което се призна българското малцинство, е свързано с един от формулираните приоритети на председателството ни - Западните Балкани. И това е в резултат както на разговорите, които премиерът Борисов проведе с премиера на Албания, така и благодарение на всички наши евродепутати и политици, които участваха в този разговор. Да им отдадем заслуженото. Част от заложените приоритети вече водят до резултати. Само преди месеци подписахме договора за добросъседство с Македония, след който се намали противопоставянето между политическите ръководства на двете страни. България вече става домакин на срещи по тема Западни Балкани с лидерите на нашите съседи. И това подпомага развитието на региона ни, защото поддържаме постоянен политическия фокус на ЕС върху Западните Балкани.
Опасява ли се ГЕРБ от евентуален вот на недоверие на прага на председателството?
От опозицията, със сегашното ѝ поведение би могло да се очаква всичко. Но аз бих искал да дам малко по-друг прочит на ситуацията. Страната днес има икономически растеж, който ще се установи на около 3,9-4 процента. За 2018 г. сме предвидили бюджетният дефицит да е под 1%. Заложили сме повече от 2,5 милиарда лева разходи, без да увеличаваме дефицита. От тях около 700 милиона са предвидени за работещите в държавния сектор. Минималната заплата ще се увеличи на 510 лв. Предприетото от нас като ангажименти в сферите на образованието, на сигурността, на регионалната политика, на здравеопазването, на екологията, на спорта, на културата вече е започнало да допринася страната ни да бъде по-привлекателно място както за инвестиции, така и за туристи.
През последната седмица, в която бях в Брюксел, Мюнхен и Берлин, всички говореха с уважение за усилията на нашия премиер. Партньорите ни от Германия и Брюксел са разговаряли с ръководствата на държавите от Западните Балкани. И всички са единодушни, че България има съществен принос за единението и развитието на региона, което води след себе си сигурност, икономическо развитие и просперитет?
В Брюксел бях с колеги от вътрешната комисия - Димитър Лазаров (ГЕРБ), лидера на ДПС Мустафа Карадайъ и Филип Попов (БСП). Гласувахме многогодишната програма на “Европол”. Трябваше да се приемат и правилата за контрол от националните парламенти и от Европейския парламент върху Европол, което обаче не бе осъществено докрай и ще бъде продължено в София на заседание на представителите на вътрешните комисии на националните парламенти. Ще направим всичко възможно работата по този въпрос да приключи именно в София. Разчитам както на съдействие от страна на депутати от Бундестага, с които разговарях в Берлин, така и на колегите ни от Брюксел. Мисля, че ще можем да постигнем консенсус. Срещнах се с председателя на Комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи на ЕП Клод Мораес, с лидера на депутатите от ЕНП Манфред Вебер, със зам. главния прокурор на Бавария Вилмер и с говорителя Етенхофер, със зам.-председателя на баварския Ландтаг г-н Боклет и с Флориан Херман, депутат и председател на вътрешната комисия. В Мюнхен обменихме мнения и стигнахме до извода, че трябва да се засилва взаимодействието между българските разследващи полицейски структури и българската прокуратура, като се ползват добрите практики на Бавария, особено в борбата срещу тероризма. В Мюнхен централното звено за борба с тероризма е във Върховната прокуратура. Имах много ценна среща и с вътрешния министър на Бавария Йоахим Херман, който сега е едно от спряганите имена за федерален вътрешен министър. Говорих и с държавния секретар на федералното вътрешно министерство Емили Хабер, чиито ценни съвети вече предадох на българския вътрешен министър. Федералното министерство на Германия ще изпрати у нас експерт както за председателството ни, така и за по-добра връзка между Берлин и София по въпросите, свързани с правоохранителната система. Имах ползотворна среща и с ръководството на фондация “Конрад Аденауер”.
И мнението е, че сме готови за председателството?
Това беше категорично заявено от началника на кабинета на г-н Юнкер - Мартин Зелмайер, който имаше у нас среща с премиера и с министри, както и с председателя на парламента и председателите на парламентарни групи. Бих искал заедно с нашите политически опоненти да се концентрираме в близките месеци върху работа за родината си и за региона, в който живеем.
В Германия имаше похвали и за Борисов, и за вашата работа като вътрешен министър. Днес вие казвате, че не сте доволен как пропускат службите фалшивите новини?
Вече е констатирано в Европа, че през последните 2 г. има сериозно увеличение на фалшивите новини, които пряко влияят върху нормалното провеждане на изборния процес.
Това засяга цялата общност?
Разбира се. Затова и в Чехия направиха агенция към вътрешното им министерство, която да се бори с фалшивите новини, там започна да се прави реален мониторинг. За да може действително да противодействаме, в нашата кампания за предсрочните парламентарни избори хвърлихме немалко усилия и установихме, че в рамките на 1 г. преди президентските избори - от края на 2015-а и в началото на 2016-а, е имало системно “облъчване” с новини с антиевропейска насоченост, с настроения срещу бежанците, срещу НАТО, срещу ЕС. Всичко това системно е достигало до много потребители, които следят онлайн новини, и е могло да повлияе на резултата от изборите. Ние сме констатирали и това беше доказано и от неправителствени организации, че например един човек има 29 профила и продуцира 60 новини на час. От тях сме проследили абсолютно всичко, излязло в публичното пространство. Работим с възможностите на т.нар. достъпност в интернет, за да направим съответните наративи, които ни дават насоката за настроенията “анти”, които се нагнетяват през последните 2 г.
Как може да се противодейства с фалшивите новини - и тук да се направи агенция, да има глоба, затвор?
Една от формите за разпространяване на фалшиви новини е възможността много на брой предплатени симкарти да се вземат от едно физическо лице. Което означава, че един социално слаб, необразован човек може да бъде използван да купи стотици карти. Знаете, че с приетия закон за борба с тероризма се даде гратисен период от 6 месеца, след който влезе ограничението, което вече дава резултати. Това, за което се говореше в държавите - членки на ЕС, и което беше демонстрирано и в Съединените американски щати в края на 2016 г., е сериозна предпоставка за изкривяване на общественото мнение, за формиране на послания, които могат да бъдат с тежки последствия за демократичното общество.
Друга мярка, освен вече реализираното ограничаване на симкарти?
Разчитаме много на обективните новини. Всяка уважаваща себе си медия трябва да има надежден и достоверен източник на информация. Има 3 вида фалшиви новини: такива, в които няма нито автор, нито източник и те се тиражират в онлайн пространството, вторият вид съдържат нещо частично вярно, съпътствано от неистини, примесени с добри внушения и манипулации, и третият вид са, когато се прави анализ от “анализатори”, които се позовават на всички тези горепосочени варианти на информация, които са вече лансирани, без да имат нужната достоверност. Това са начините да се повлияе действително на обществото и точно затова трябва да даваме повече гласност на фалшивите новини, при това с активното участие на гражданското общество и на медиите, които действително държат на обективността.
ДПС настоява да си ходи Валери Симеонов. ГЕРБ ще вземе ли отношение по въпроса? Говорили ли сте с него да снижи езика, който явно ги провокира?
На 26 март т.г. бяха проведени предсрочни парламентарни избори. В 43-ия парламент бяхме, в общи линии, в почти същата конфигурация, както сега - тогава с РБ направихме коалиция и получавахме парламентарна подкрепа на “Обединени патриоти”, без обаче те да участват в управлението. Това, което се случи на парламентарните избори, доведе до единствен възможен вариант на коалиция с политически субект, с който в предишния парламент сме работили за реализирането на редица успешни политики и за икономически растеж, който започна през 2016 г. За да станем днес четвъртата държава в ЕС по растеж. Така че ние сме подходили логично спрямо политическата реалност у нас от последните години. Тълкувам призива на ДПС като нормално опозиционно искане - и на ДПС, и на БСП, да влязат във властта. Но влизането във властта не става, като се провокира напрежение. При напрегната обстановка скандалите припламват лесно и бързо стават водещи новини. Убеден съм, че единственият начин за споделяне на управление е, като се минава през демократични избори. Само преди 5 месеца имахме предсрочни парламентарни избори и вече споменатите добри икономически и финансови показатели дават основания да се твърди, че правителството е стабилно и че не се отклонява от обещанията, които сме дали, и от това, което сме правили през периода 2014-2016 г. Няма го дефицита, който остана след управлението на БСП и ДПС през 2014 г., след кабинета “Орешарски” - 5,5% и повече.
Сега казвате 1%, което е много по-ниско от 2,6% от маахстрихтските критерии.
Точно така. Продължаваме да работим, водени от реалната перспектива да влезем в чакалнята на еврозоната.
Кога?
Разговорите вече се водят, но знаете, че всяка държава трябва да се придържа към маастрихтските критерии, за да предяви такова искане.
За Шенген до края на годината ще има ли разведряване?
България технически е готова още от 2011-2012 г. Радвам се, че по тази тема опозицията чрез европейското си присъствие работи заедно с нас. Когато има обединяване на усилията за постигане на една политическа цел, трябва да кажем “благодаря” на колегите от опозицията, които ни представляват в Европейския парламент и настояват - както в ЕК, така и в ЕП, за незабавното ни влизане в шенгенското пространство. Дали приемането ни ще бъде двустепенен или едностепенен процес, ще решат лидерите на ЕС. Да се надяваме на скорошно решение.

Източник: 24 часа




Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета