Топследователят Георги Илиев: Трябва да проследят пътя на влака и как е влязъл в Хитрино

Крими

12-12-2016, 06:00

Снимка:

24chasa.bg

Автор:

Ана Михова, 24chasa.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Москов: Състоянието на някои от ранените е критично!

Собственикът на "Булмаркет": Необяснимо е как е гръмнала цистерна в средата на композицията

Собственикът на Булмаркет: Странно е, че взривната вълна е към населеното място

Д. Баев, зам.-управител на „Булмаркет”: Цистерните на взривилия се влак са проверени (видео)

Собственикът на Булмаркет: Версията ни за инцидента в Хитрино е висока скорост

Станко Станков: Избухналата цистерна е на френска компания

Станко Станков: "Булмаркет ДМ" е моя фирма

Фирма „Булмаркет рейл карго” е назначила своя вътрешна проверка

"Булмаркет" изрази съболезнования за жертвите в Хитрино

Отложиха източването на цистерните в Хитрино

Всички шуменски общини ще дарят по 5 000 лева за пострадалите в Хитрино

41 се включиха в кръводарителска акция за пострадалите в Хитрино

Взривът в Хитрино взе осма жертва

Съпричастност: Близо 500 души дариха кръв за пострадалите в Хитрино

Борисов: България ще се справи сама след трагедията в Хитрино

Каракачанов призова за смирение и дари кръв за Хитрино в Плевен

Велико Търново почита жертвите в Хитрино, в деня на траур отпадат събитията от коледната програма

Москов: Има осигурена достатъчно кръв за пострадалите

12 декември е обявен за ден на национален траур

БЧК обяви СМС кампания за Хитрино

Поне 5-6 са възможните версии за взрива

Това казва бившият шеф на отдела за разследване на аварии и тежки транспортни произшествия в Националната следствена служба (НСлС)

- Г-н Илиев, според вас като дългогодишен шеф на отдела за разследване на аварии и тежки транспортни произшествия в Националната следствена служба каква е причината за трагедията в Хитрино?

- За толкова кратко е невъзможно да се установи. Трябва да мине време, за да се разбере кои са виновните и защо се стигна до инцидента. Това, което мога да кажа обаче, без да съм бил на местопроизшествието и без да имам претенции, че ще съм по-точен от следователите там, е, че жп линията Варна-Русе е строена по време на Руско-Турската война. Тя е и

най-старата

жп отсечка

в България. Никой не знае кога са правени ремонти, кога са сменяни подложките и траверсите, кога са подменяни стрелките, релсите и връзките, които ги съединяват. Знаейки какво е състоянието на държавата и БДЖ, които все твърдят, че нямат пари и съкращават превози, допускам, че ремонтите не са изпълнени както трябва.

- Не са ли задължени през определен период от време да ремонтират и подновяват жп инфраструктурата?

- Да, но кой следи за навременните и точни изпълнения, кой осъществява контрол - Министерството на транспорта. То само себе си контролира. Нека всеки си направи извод дали е правилно.

- Т.е. вие сте на мнение, че и Министерството на транспорта носи вина за случилото се?

- Не мога да кажа вина. По това ще се произнесат колегите, които разследват. Тяхната работа ще продължи много дълго, а българският съд ще наложи присъди на виновниците.

- Като дългогодишен следовател кои са възможните версии за случилото се според вас?

- Много са. Според мен може да се работи по 5-6 версии. Следователят, който води разследването, трябва да знае, че няма основна и второстепенна. Колкото посочи, толкова и да провери.

- Бъдете по-конкретен.

- Например може да има повреда в цистерната, във вагоните, в осите, в окачването.

Може да има

неизправност в

релсите,

може разстоянието между тях да се е разширило или да се е свило. Може да има счупена релса или кражба на елементи, свързващи жп линията.

- Може ли машинистът да е бил подпийнал?

- Не, в никакъв случай. Това не го допускам. Познавам машинистите. Те са съвестни хора. Как ще пие, та той вози 200 тона товар? Преди да се качат в машината, им мерят кръвното, проверяват ги за алкохол.

Най-вече трябва да се проследи пътят на влака. Как е вървял от Бургас, откъдето е тръгнал, как е влязъл на гара Хитрино, на какъв светофар е минал, с каква скорост е трябвало да се движи.

Първото, което трябва да направят, е качествен оглед на мястото. Той може да продължи 2, 3, 4 или дори 5 дни. Там, където композицията е изскочила от релсите, е оставила следи - трябва да се види има ли скъсани връзки, има ли счупени контри.

- Твърди се, че машинистът е навлязъл в гарата вместо с 40 км/ч със 71 км/ч.

- Не сме били там и не знаем. Но разбрах, че скоростта, с която навлизат в гара Хитрино, която не е малка гара, а е с отклонения със стрелки, е 40 км/ч. Разбира се, че когато има отклонения в жп пътя и те са резки, при навлизане с по-висока скорост съществува опасност за излизане на вагоните от релсите.

- Не е ли безотговорно да не се спазва скоростта, когато се кара такъв опасен и огромен товар?

- Ние още не знаем каква е скоростта, къде са били и какво са правели машинистите, къде е бил началникът на влака,

на какъв

семафор са

влезли в

гарата

Всичко това трябва да се провери тепърва.

- Това, че релсите са стари, означава ли, че може да се случи и друг подобен инцидент?

- Допускам го, слушайки всекидневно какво е състоянието на жп инфраструктурата, как Министерството на транспорта губи от влаковете, от жп превоза, как липсват средства за ремонт на жп пътя и вагонния парк.

- Вие сте били на много огледи на транспортни произшествия. Това, че всичко е изгоряло, ще затрудни ли разследването?

- Разбира се, но не може разследващите да направят оглед, когато съществува опасност за живота им. Следователите влизат в такива опасни места, след като получат разрешение от Гражданска защита, от пожарната. Но чак толкова няма какво да попречи на разследването, защото, когато влакът е дерайлирал, е оставил следи. Това не е кораб, който да потъне в морето и да не остави и една следичка.

- Скоростомерните ленти ще покажат ли точната причина?

- Да, на тях се отбелязва с каква скорост се е движела композицията на всеки сантиметър.

- Колко време ще отнеме, за да се разбере истината?

- 100% съм сигурен, че в рамките на 2 или 4 месеца няма да завърши. Това е тежко разследване, трябва да се направят много експертизи, разпити, следствени експерименти.

- Вас потърсиха ли ви за съвет?

- Откровено казано, не са ме търсили, а аз и не искам, защото като ръководител на отдела за разследване на аварии, катастрофи и пожари съм направил така, че да подготвя колеги, които ще свършат същата работа, която и аз бих свършил.


Източник: 24chasa.bg

 

ВСИЧКО ЗА ТРАГЕДИЯТА В ХИТРИНО ЧЕТЕТЕ ТУК