Главният архитект на София Здравко Здравков: Ще действам само по закон

Арт и Стил

14-06-2016, 09:00

Снимка:

trud.bg

Автор:

Дияна Попова, Труд

Всичко от Автора

Гонейки максимални градоустройствени параметри, средата на обитаване е унищожена

- Архитект Здравков, коя е първата стъпка, която ще предприемете за промяна в работата на Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ)?

- Първото нещо, което трябва да се направи, е да се въведат нови и ефективни електронни услуги и да се оптимизира организационната структура. До края на този месец ще внеса предложение в Столичния общински съвет за нова структура на направлението.

- Бавна работа, корупционни схеми и непрозрачност при обществените обсъждания. Това са част от критиките към НАГ. Как ще ги преодолеете?

- Моята амбициозна задача е да променя тази репутация. Това ще стане, като се спазват законовите срокове. Изработва се и изцяло нова наредба за реда и начина за провеждане на обществените обсъждания. Предлагам да се създаде регистър с всички заинтересувани организации - граждански и професионални, които да участват в обществените обсъждания и винаги да получават информация.

За да може да включим желаещите в списъка, те ще трябва да подадат заявление в НАГ на Столичната община, в което посочват свой актуален адрес и електронна поща, на която ще получават информация и покани за обществените обсъждания.

Важно е неправителственият сектор да участва и да работи за опазване на околната среда и в областта на устройството на територията.

Предполагам, че за около два месеца рамката ще е готова и ще я предложа за приемане в Столичния общински съвет.

- Очаквате ли подкрепа от заварения екип в НАГ за извършване на реформите?

- Първо смятам да изградя доверие в колектива. Едва тогава ще мога да получа и тяхната подкрепа за реформите, които предлагам. Основната ми задача е да осигуря по-добра координация между отделните звена в направлението, както и да повиша ефективността на работата при обслужване на гражданите и бизнеса. Разбира се, това ще стане при стриктно спазване на законовите правомощия и задължения.

- При встъпването си в длъжност споменахте, че имате идея пешеходни маршрути да свързват парковете и площадните пространства. За кои райони точно говорите?

- Не бива да се фокусираме върху конкретно градско пространство, а трябва да разглеждаме цялостния градски организъм. Ще проектирам пешеходните маршрути така, че те да са взаимно свързани.

Относно велотрасетата предлагам конкретни стъпки - започваме да проектираме велотрасе от гара „Пионер“ до кв. „Слатина“. В рамките на първата година ще работя за проектното обезпечаване на нови безопасни и обвързани маршрути за колоездачи. Като една от характеристиките, които посочих и в стратегията ми за развитие на велосипедната мрежа, е да се изгради една обвързана мрежа от висококачествени трасета. Идеята е да се проектират безопасни, леснопроходими и удобни маршрути, които да предоставят на колоездача усещането за сигурност.

Задачата е важна и трябва да разглеждаме велотранспорта в цялост, защото пешеходният и велосипедният град - това е моделът за устойчиво развитие на София. Схемата на маршрутите за колоездачи трябва да бъде обвързана със системата на масовия градски транспорт и пешеходните трасета.

Постепенно, след като вече сме изградили гръбнака от велосипедни пътища, ще се изградят и довеждащите връзки, които ще дадат възможност за създаване на други напречни връзки. Може да се изградят и т.нар. училищни пътища, по които децата да могат да отидат с колело безопасно от къщи до училище.

- Напоследък се чуха предложения за изграждането на т.нар. успокоени зони в централните части на София, където максималната скорост за автомобили да е 30 км/ч. Подкрепяте ли това предложение? Къде трябва да се изградят такива зони?

- Да, но основната задача трябва да бъде промяна на дела на моторизирания индивидуален трафик, защото с нарастването на населението ще се увеличават и пътуванията с автомобили. Това от своя страна води до увеличаване на нуждата от енергия и вредни емисии от трафика. Градското пространство, което така или иначе вече е много оскъдно, ще се заема още повече. Решението за успокоените зони е една от алтернативите. Такива зони има в редица европейски градове с развита велосипедна култура. Идеята е движението в централната градска част и в самите жилищни квартали да бъде „успокоено“ с ограничения на скоростта до 20-30 км/ч.

Публичните пространства в централната градска част са изключително оскъдни, затова една такава зона с ограничение на скоростта ще позволи автомобили и велосипеди да се движат заедно. Ще дам конкретен пример - правилно проектираните велосипедни ленти имат 5 пъти по-голяма пропускливост от автомобилната лента, а на едно паркомясто могат да паркират 10 велосипеда.

- Част от концепцията ви включва идея за облагородяване на презастроените квартали. Обяснете как.

- Кварталите, които наричаме презастроени, са проектирани със сгрешени приоритети - предимство е дадено на инвестиционната инициатива на собствениците и предприемачите, а не на социалния живот. Гонейки максимални градоустройствени параметри, е унищожена средата на обитаване. Това трябва да се промени. Бе допусната грешката голяма част от сградите да се построят, без да е изградена техническа инфраструктура и без да отчуждена земята за новопроектираната улична мрежа. Не бяха обследвани възможностите за придвижване, пространствата за пешеходци и местата за обществено ползване. Резултатът е налице.

Качественото градско пространство зависи от 5 фактора - защитеност от капризите на времето, безопасност, наличие на привлекателни пространства, добро улично обзавеждане и добър общ външен вид. Облагородяването на презастроените квартали трябва да отговори на въпроса как да постигнем горните критерии.

- Как ще решавате конфликта инвеститори - граждани - по закон или целесъобразност?

- Главният архитект може да работи само по закон.

- Подкрепяте ли идеята за застрояването на Борисовата градина?

- В този момент не мога да коментирам бъдещето на парка. Изработва се подробен устройствен план за Борисовата градина с ръководител проф. Атанас Ковачев. Той спечели конкурса, защото бе най-консервативен, с максимално съхраняване на градината в сегашния й вид, без ново масивно застрояване. След като работата по устройствения план е завършена, ще проведем обществено обсъждане и ще се чуят мненията на всички заинтересовани страни.

- Вече неколкократно заявихте, че София трябва да се превърне в град на хората, а не на автомобилите. Как смятате да свалите хората от частните им коли?

- Първо трябва да изведем автомобилите от центъра с довършване на ринговете и изграждане на качествени транзитни трасета. Следващата стъпка е да довършим системата от буферни подземни паркинги по периферията на града и да стимулираме гражданите да ползват системата „Паркирай и пътувай“.

- Каква е позицията ви относно гетата и построяването на втора джамия?

- Относно гетата проблемът е световен, тъй като населението на планетата се е увеличило. Като до 2050 г. се очаква 75% от хората да живеят в градовете. Очевидно демографският натиск върху големите градове ще се увеличава.

Има редица добри световни премери за съвместно участие на общинските власти и неправителствените организации за изграждане на жилища за бедни. В същото време в качеството си на главен архитект няма да толерирам незаконното строителство.

Колкото до изграждането на втора джамия - решението трябва да се вземе от Столичния общински съвет. Аз като главен архитект мога да се произнеса само по отношение на законосъобразността на проектната документация .

ВИЗИТКА:

Архитект Здравко Здравков е роден в Плевен през 1972 г. Той е завършил специалност "Архитектура" в Университета за архитектура, градоустройство и геодезия (УАСГ) през 1997 г. Административният му опит започва в община Плевен през 1998 г., където става главен специалист в сектор "Градоустройство", а две години по-късно оглавява сектора.

От март 2004 г. Здравков става главен архитект на община Червен бряг. На поста е в продължение на 4 години. Междувременно отваря и свой частен бизнес - архитектурно бюро "Квадра - 04", а от 2015 г. става началник и на “Инфраконсулт груп”.


Източник: trud.bg