Георги Халачев, съосновател на bilid: Навсякъде около нас съществуват възможности за подобряване начина на живот

Приложението bilid спечели първа награда на Fibank за финансиране на бизнес таланти

Специализираната софтуерна услуга bilid спечели първа награда в конкурса на Fibank (Първа инвестиционна банка) за "Най-добра българска фирма на годината" в категория "Проектно финансиране за бизнес таланти". Приложението помага бързо и лесно да се управляват офис сгради и търговски центрове. За него, както и за идеята, която стои зад “Пропър Тех” ООД, пред Bulgariautre.bg разказа Георги Халачев, съосновател и изпълнителен директор на компанията.

Как се започва бизнес в България? Раждането на компанията и идеята?

"Просто е. Има ли проблем - има решение, има бизнес. Ако намериш решение на проблем и решиш да го предоставиш на повече хора/фирми, значи че вече имаш бизнес. Останалото е хъс, отдаденост и действия“, обяснява Халачев.

"Ние видяхме един основен проблем в бранша с управлението на недвижими имоти и по-специално търговските центрове, офис сградите и МОЛ-овете, а именно, че почти всички се управляват с електронни таблици. Колкото повече се срещахме с мениджъри и служители от бранша, толкова повече се учудвахме. Преди 15 години това беше иновация - да замениш тефтера с електронната таблица. Но в момента е признак за липса на адекватни и достъпни решения и инерция в управлението, което крие възможности за много по-добри резултати. Не исках да повярвам, че възвръщаемостта на инвестиции от милиони евра е поверена на електронна таблица. Не, че смятат грешно, а именно, че само смятат. Липсва процес, липсва автоматизация, липсват интеграции - а това значи, че мениджърите могат значително да подобрят ефективността на управлението. Да не говорим за времето за обработката на информацията, контрола върху дейността на хората, риска от грешки и загуба на данни. И това не е само в сегмента с бизнес имотите. Същото е с жилищните комплекси и ваканционните комплекси. Да не говорим, че множество пропърти и фасилити компании също не разполагат с цялостни и достъпни решения за управление на бизнеса си. И така това се превърна в наша кауза - да предоставим достъпно пропърти и фасилити мениджмънт решение (www.bilidpm.com), което значително да повиши ефективността на управлението на недвижимите имоти. На практика това означава и да научим пазара, че вече има много по-ефективни начини да управляват бизнеса си", разказа изпълнителният директор на "Пропър Тех” ООД.

Развитието на бизнеса през годините – перипетиите и най-запомнящите се моменти

"Ние сме трима партньори в компанията и още в началото бяхме решили основният ни източник на финансиране да бъдат нашите клиенти. Не сме търсили финансиране от бизнес ангели или акселератори, въпреки че аз дори съм ментор и скаут в един от двaта водещи фонда в България. Това означаваше само едно - трябва да сме много фокусирани върху това от какво има нужда пазара, да го реализираме по най-ефективния начин и възможно най-бързо да го капитализираме. Разбира се, докато компанията не започне да се издържа от приходите си - всеки трябваше да запази текущата си работа и да работи допълнително за проекта", сподели Халачев.

"За да разберем със сигурност от какво има нужда пазара започнахме да си партнираме с водещите пропърти и фасилити мениджмънт компании. От друга страна намирахме клиенти, които да работят със системата, за да сме сигурни, че продуктът е изцяло фокусиран върху проблемите на бранша. Това обаче, което не бяхме предвидили, беше, че браншът си има неговия собствен ритъм - много бавно се взимат решения, като инерцията в текущата работа е много голяма. Това се отрази на скоростта на навлизане на пазара, което малко ни забави. Въпреки това, мога да кажа, че в момента системата върви много добре и вече имаме много доволни клиенти, които в пъти повишиха ефективността на управление, както и свободното си време и спокойствие", допълва той.

Какви основни проблеми решавате в бранша и какъв е ефекта от това за бизнеса?

"Основният проблем, който адресираме, е стреса и недостигащото време на мениджърите. Системата е проектирана да минимизира времето за въвеждане, обработка и работа с данните. Например, оригиналните електронни фактури на енергоразпределителните дружества, топлофикациите и водоснабдяването автоматично се прочитат от програмата и се разпределят като разходи на наемателите", разяснява Георги Халачев".

"При по-съвременните сгради, където е налице компютърна система за сградна автоматизация - данните се взимат директно от нея. Отделно системата сама издава фактурите на наемателите по въведените в системата условия на всеки един договор. Има и много други специфични функционалности и автоматизации, които пестят време. Икономията на време по наша статистика (според начина на работа) е около 20 пъти - ако например времето за въвеждане и обработка на данните в сграда X отнема около 40 часа на мениджърите и служители, чрез системата резултатите се постигат за около 2 часа. останалите 38 часа могат да бъдат пренасочени за дейности, които изискват креативност, изграждане на взаимоотношения, вземане на решения или каквото е в списъка със задачи", допълва един от създателите на bilid.

"По отношение на стреса - работата със системата увеличава спокойствието на мениджърите и собствениците, че всички данни са коректни и че не пропускат важни събития. При автоматизираното въвеждане на данните грешките са елиминирани, а за важните събития сме създали функция, която известява по имейл за настъпване на важни предстоящи събития - изтичащи договори, просрочени плащания, банкови гаранции за подновяване и много други, които осигуряват голяма степен на спокойствие. Системата също така е Web базирана и е достъпна за работа само с потребителско име и парола. Заплащането е на месечна такса. Това също носи много предимства за бизнеса. Разгледали сме тези предимства в нашия блог /можете да ги прочетете тук/

За конкурса на Fibank (Първа инвестиционна банка)

"През миналата година отидох в офис на Първа инвестиционна банка в Пловдив, за да открия фирмена сметка на компанията. Докато изчаквах обработката на документите, разбрах, че банката организира конкурс “Най-добра българска фирма на годината”. Грабна ме категорията "Проектно финансиране за бизнес таланти", която беше нова и предоставяше безвъзмездно финансиране за бизнес идеи. Реших, че нашият проект е много подходящ кандидат. Имаше обаче един проблем - до крайния срок на конкурса оставаха три дни. Въпреки това, успяхме със сроковете, макар и в последния момент", връща лентата Георги Халачев.

Доколко наградата на Първа инвестиционна банка е стимул за вас и екипа ви?

"Всички сме много щастливи от наградата на Fibank. Това между другото е може би единствената подобна награда в България, която предоставя безвъзмездно подобни суми за реализиране на проект. От друга страна конкуренцията за подобна награда също е голяма, което ни дава допълнително потвърждение на перспективите пред нашия продукт. Това е голяма помощ за всеки един бизнес, а в нашия случай ще използваме по-бързо, за да реализираме целите си за годината - разрастване на екипа и маркетинг, за да сме в помощ на максимален брой мениджъри и собственици на бизнес сгради и комплекси", категоричен е Георги Халачев.

Какво бихте посъветвали хората в България, които тепърва искат да реализират собствен бизнес?

"Намерете проблем и измислете умно решение. Говорете с много хора или фирми как решават този проблем. Пробвайте да продадете решението още преди да сте създали продукта/услугата (има много начини как да се направи това). Ако успеете, значи нещата със сигурност могат да станат сериозни. Ако не - потърсете друго решение или друг проблем за решаване. Навсякъде около нас съществуват възможности за подобряване на начина на живот или работата", отбелязва Халачев.