Лиляна Павлова: Парите за “Хемус” ще дойдат от борбата срещу контрабандата

5 млрд. лв. ни трябват за още 300 км магистрали, за да имаме добра инфраструктура, казва министърът на регионалното развитие и благоустройството

Ще въвеждаме толсистема за камионите и с приходите от нея ще започнем поетапно да строим

- Г-жо Павлова, Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” обяви като причина за спирането на процедурите за магистрала “Хемус” липсата на пари. Премиерът обаче заяви, че търгът е спрян заради съмнения, че победителите са свързвани с Валентин Златев и Делян Пеевски. Кое е вярно?

- Няма различия в посланията от премиера и това, което казвам и аз, и министерството, ние просто се допълваме. Това, което и премиерът, и аз казваме, е, че проведената процедура е законосъобразна, съобразена е с всички правила и изисквания на ЗОП, критериите за подбор са обективни. От гледна точка на финансирането

мога да

потвърдя, че 

няма европейски

средства

Това стана ясно от последните изчисления и покрай “Струма”, и покрай прехвърления в новия програмен период проект за втората фаза на западната дъга. И тук да потвърдя пак изказването на премиера, че ще търсим бюджетно финансиране. И третото, най-важното, с което започна и министър-председателят, е - липсата на европейско финансиране ни дава възможност да прекратим тези търгове. И да заявим волята си, че искаме да се разграничим от всякакви опити за спекулации и от всякакви опити правителството да бъде свързвано с лица, субекти, кръгове ли са, квадрати ли, които биха довели до сянка на съмнение, че има някакви интереси в тази процедура.

Тъй като това е един от най-големите инфраструктурни проекти,

сумата е огромна,

не искаме, 

когато ще

инвестираме

такъв огромен 

публичен ресурс,

да има съмнения

Въпреки че те са недоказани и са в сферата на манипулацията, опити са да се пришива, привързва правителството към едни или други лица или кръгове. Искаме категорично да се разграничим от това.

- Вие самата казвахте, че над 200 млн. евро ще останат от “Струма” и с тях ще се финансират лотовете на “Хемус”. Изведнъж излезе, че европари от “Струма” няма да останат, втори път излязоха цените от търговете за “Хемус”, които са 2 пъти над прогнозната стойност.

- Точно така. От една страна, постигнатата цена на търга е напълно обоснована, видно от подадените оферти, които бяха много близки. От друга страна индикативната цена беше обявена през 2014 г. , когато не е имало изготвено цялостно проектиране, включващо всички съоръжения и трасето.

- Цената е 747 млн. лв. без ДДС.

- Така е. И второ - в миналия програмен период имахме 2 млрд. лв. за пътна инфраструктура, сега имаме 673 млн. евро, което е 1,3 млрд. лв. С този намален обем едва ще успеем да изградим “Струма” и втория етап на западната дъга и няма да ни стигне за повече. А камо ли за инвестиция, която е в размера на цялата приоритетна ос.

- Следващият логичен въпрос е - след като алтернативният вариант за Кресненското дефиле на “Струма” - с тунели, виадукти и естакади, излиза толкова скъп, не е ли по-добре да се построи дългият тунел от първия вариант?

- Ние

не се отказваме

от дългия тунел

само по финансови

причини

Той е необоснован от техническа, екологична, геоложка, сеизмологична гледна точка. И не на последно място - строителството му би отнело между 7 и 10 г. и би струвало 1 млрд. евро. Така че изобщо не сме в тази хипотеза. Дори при късия вариант е възможно европейското финансиране с малко да не достигне. Бюджетът за пътища за този програмен период е нищожен.

- А как, г-жо Павлова, ще се изграждат магистрали оттук нататък?

- “Хемус” е приоритет в управленската ни програма и ще я строим. И за да започнем строителството, ни трябва осигуряване на финансов ресурс за тези 60 км от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч. Имаме пълната подкрепа на министър-председателя за това, а средствата ще дойдат благодарение на борбата с контрабандата.

Тези пари трябва да се разпределят като финансов план, финансова прогноза за следващите години. Резултатите от борбата срещу контрабандата са достатъчно добри, за да можем да си позволим поетапно да финансираме този проект.

- Това означава обявяване на нов търг ли?

- Това означава нов търг, от който обаче ще отпаднат условията, свързани с европейско финансиране и други параметри.

- Какво ще отпадне? И по-евтино ли ще излезе?

- Ще отпаднат елементите на европейските изисквания и финансирания - като отчетност, документи и допълнителни дейности. По отношение на

самия проект 

ще го прегледаме

още веднъж,

преди да го

обявим

От гледна точка на стойността на проектирането и строителството - 11 компании кандидатстваха и цените им са сходни. Това означава, че стойността около 730-740 млн. лв. без ДДС е реална и обективна и е базирана на точни изчисления на съоръженията. Това е средната индикативна стойност, към която ще вървим. Ще направим все пак още един преглед.

- Ако фирмите, които са победители в двата търга, обжалват спирането на процедурата?

- Ще чакаме да приключи процедурата по обжалване. От понеделник тече 15-дневният срок за обжалване на процедурата по прекратяване. Чакаме.

- А ако те не обжалват?

- Ако не обжалват, решението за прекратяване влиза в сила. Тогава имаме право да обявим наново търга.

- В каква рамка ще го обявите? 

- Не мога да кажа, защото трябва да анализираме какво ще му променяме. Но тези 15 дни ни дават глътка въздух, поне да видим къде какво правим. 

- На тази част от територията, през която минава магистралата, е Дунавската равнина. Защо трасето се заби в трудни терени, които искат мостове и виадукти?

- Избраното трасе включва два много важни елемента. Единият е, че 

трасето трябваше 

да излезе извън 

рамките на 

зоните по

“Натура”

и защитените територии. В максимална степен да е над тях. Сега имаме да строим 60 км от “Хемус”, но ни очаква изграждане на много повече - общо 250 км от магистрала. Тогава отчуждаването би било много скъпо. Така че при избора на терена трябва да се минимизират разходите и за отчуждителните процедури.

- И какво следва нататък?

- За тези 60 км трябва сериозен финансов ресурс. Но след тях идва редът на 85 км до Велико Търново и на още 110 км до Шумен. Имаме и други важни стратегически обекти като София - Калотина, София - Видин, тунела под Шипка, Русе-Велико Търново, обхода на Бяла.

- За колко пари общо са тези проекти?

- За 5 млрд. лева. Затова ще вървим към промяна на винетната система, ще въвеждаме толсистема и с приходите от нея да започнем поетапно да строим. Очевидно е, че европейското финансиране за пътища намалява драстично. Така че комбинацията от бюджет и приходи от толтакси са единствената възможност да строим магистрали, третата е заем от международните финансови институции.

- Три източника?

- Е, три са. Европа вече не ни дава пари за пътища. Това е най-тъжното и най-жалкото.

- Това означава, че нашите проекти, които останаха, ще се строят бавно, мъчително, тъй като ще им се търси финансиране. 

- Радвам се, че успяхме сега и в предишния мандат на нашето правителство да построим 300 км магистрали. Държавата ни има тези важни артерии благодарение на европейските фондове и на европейската солидарност. 300 км магистрали са много сериозна инфраструктура. Но на нас ни трябват минимум още 300 км магистрали, ако искаме да имаме добри пътища.

Така че тези 300 км магистрали, които ще ни струват 5 млрд. лв., са наша цел и приоритет, но тъй като няма вече европейски фондове, трябва да мислим откъде да търсим финансиране.

 
Източник: 24chasa