Спрат ли жалбите до омбудсмана – изградили сме идеалната държава

Политика

26-12-2015, 07:15

Автор:

Биляна Веселинова

Всичко от Автора

Да помогнеш на един човек има повече смисъл и от най-блестящия парламентарен дебат, казва Мая Манолова

Омбудсманът Мая Манолова пред Bulgariautre за първите месеци без партийна книжка. Какво следва в борбата срещу монополите и как общественият защитник брани правата на гражданите. Интервю на Биляна Веселинова, Bulgariautre.bg


-Амбициозна е програмата ви за 2016-та година, Госпожо Манолова. Кои са приоритетите на омбудсмана по отношение на законодателството?

-Работим усилено по законодателни промени, които да решат статута на рибарското селище в Бургас. Това е ангажимент, който поех към хората там. Изготвяме промени и по Семейния кодекс, които се отнасят до споделеното родителство както и проблемите на децата на родители в развод. По детското правосъдие зазакриване на интернатите, в които се въдворяват деца, за простъпки, за които възрастните изобщо не се наказват като просия и скитничество. От една страна те са жертви, но в същото време биват и повторно наказани, пребивавайки в тези институции. Законът за възрастните хора също е мое обещание към пенсионерите. Важно е в България да заработи закон за доброволчеството – имаме нужда от такъв закон и докато бях депутат работих активно по него заедно с евродепутата Момчил Неков. Предстои работа и по закона за частния фалит, както и промените в ГПК, които да ограничат частните съдебни изпълнители. Не съм се отказала от тези каузи. Както се оказа, частните изпълнители не са единствените по веригата, които трупат печалба на гърба на гражданите - длъжниците. 

-Как ще противодействате на т.нар. монополни дружества, заради които получавате ежедневно сигнали от хората?  

-Огромен процент от жалбите, с които ме засипват гражданите е свързан с безобразията на монополните дружества. Т.нар. доставчици на обществени услуги – Топлофикация, Софийска вода, мобилни оператори, енерго-разпределителни дружества използват твърде непочтени приоми да събират задълженията си от своите абонати. Практиките при различните фирми са различни, но в  крайна сметка се оказва, че масово фирми и лица паразитират бедните българи и опоскват и без това изтънелия им джоб. Затова и още през първите дни на 2016-та организирам дискусия по проблемите, които Топлофикация създава на своите клиенти. На нея ще поканя енергийния министър, представители на КЕВР, столичния кмет – с намерението Топлофикация да прекрати незабавно практиката да събира от длъжниците си в неприемливи размери юрисконсултски хонорари по 300 лева на всяко заведено дело и 350при частен съдебен изпълнител. Несправедливо е граждани, които дължат по 10, 20 или 50 лв. изведнъж да се окаже, че трябва да плащат стотици левове. Друга част от тези дружества са намерили начин да услужат на свои близки колекторски фирми, защото са поверили изцяло фазата на принудителното събиране на т.нар. събирачи на дългове. Това от своя страна означава, че една фирма, която няма никакво отношение към дейността на дружеството, се заема да събира дългове на клиентите й към нея. В този процес се начисляват разноски, такси, лихви – това съответно товари многократно сметките на гражданите.

-Всички тези такси обаче са регламентирани. Какъв е механизмът за отмяната им?

-Моето намерение е да бъде законодателно забранено на дружествата – доставчици на обществени услуги, каквито са ВиК - операторите, Топлофикациите, мобилните и др. да ползват колекторски фирми, които да им събират дълговете, както и да прехвърлят задължения на граждани по отношение на въпросните събирачи. Оставям на страна откровените мутренски приоми, които много често се използват от тези фирми. Но дори в случаите, в които фирмата ползва инструментариума на закона не е ясно защо това не се направи от самото монополно дружество. То също може да сезира арбитражен съд, районен съд, съдебен изпълнител-не е необходимо да си наема допълнително посредник, който допълнително да трупа сметки на клиентите.

-Как може да обобщим проблемите, с които хората се обръщат за съдействие към националния омбудсман?

- Проблемът е в бездушието, в нежеланието да чуеш хората,  когато работиш даден закон или го прилагаш. Затова рецептата е работата „на терен“ – само, ако знаем от първо лице от какво се вълнуват гражданите, институциите могат да си вършат работата по нормален начин. Напоследък колеги от 43-тото народно събрание ми изпращат хора с различни казуси. Но това, с което на шега ги заплаших последния път бе, че на всеки един гражданин, който дойде при мен, ще получава едно списъче с имената и мобилните телефони на кмета на населеното място, кои са му общинските съветници, депутатите, избрани от съответния район. Хората да им звънят. Моят телефон е 24 часа отворен за граждани, но не мога да бъда навсякъде. Така че, ако управленците слушат хората от първо лице, даже и без моето посредничество, ефектът ще бъде много по-добър. Самият факт, че жалбите към институцията омбудсман за 2 месеца са се увеличили двойно, е показател и за това, че гражданите имат огромни очаквания и огромни проблеми с институциите. Когато жалбите почнат да намаляват, когато омбудсманът остане без работа – значи сме си изградили идеалната държава и имаме добро управление.  За съжаление от 265 общини в момента има действащи 11 обществени посредници. Започваме обща кампания пред новоизбраните общински съвети да бъдат избрани местни омбудсмани. Те могат да бъдат изключително полезни в посредничеството между гражданите и местната власт. Биха били моите очи и уши на територията на цялата страна. По естествен начин една такава мрежа от омбудсмани ще е добра за българските граждани. Докато това стане, през следващата година ще открия постоянно действащи приемни поне в икономическите райони на страната. Хората много често нямат пари да стигнат до София, а искат сами да си изложат проблема. Нямат пари да стигнат и до областния град. Което означава, че работата ми за сега е изнесена към областните центрове, след това ще отида до малките общини и до края на моя мандат смятам да стигна до всяко селце. За тези два месеца бях 13 пъти извън София – от Силистра до Видин. Хората имат много проблеми, имат нужда да се  оплачат, да бъдат чути, някой да се застъпи за тях. Признавам си, че познавайки институциите и работата им, както и хората, които работят там ми помага. Понякога е достатъчно просто да се обадиш по телефона на кмета, на областния управител, на министъра, на шефа на някоя институция на служител, за да обърнат внимание на проблема на дадения човек. И тук не става дума за ходатайство, а просто да се приложи закона. Много често приемните се решават в приемната ми или в приемните, които организирам в страната. Хората ме спират и на улицата – ето, например в Пазарджик, където ходя два пъти заради кмета на Белово, една жена ме чакаше пред областната управа, за да ми разкаже как на съпруга й колекторска фирма събира дълг от 5 лева към мобилен оператор от 2006 година. В момента дългът е нараснал на 136 лв., т.е. няколкостотин процента. Ако един управленец иска да бъде полезен на хората, на първо място трябва да си отвори приемна. И кметове, общински съветници, депутати, министри да имат реално работещи приемни, в които да приемат хората. Да ги чуват, да им отговарят и да откликват на техните проблеми.

-Каква е ролята на новосъздадения Конституционен съвет към Омбудсмана?

-Горда съм с този Конституционен съвет, който създадох буквално в първите дни от встъпването ми в длъжност. За мен е чест такива именити конституционалисти и безспорни авторитети в правото като проф. Огнян Герджиков, проф. Пламен Киров, проф. Красен Стойчев, проф. Евгени Танчев, проф. Васил Мръчков, проф. Екатерина Михайлова, Даниела Доковска, Емилия Недева, Борислав Цеков, Михаил Екимджиев, Александър Кашъмов приеха да участват в Съвета. Ролята на Конституционния съвет е да обсъжда и приема експертни заключения по законопроекти, които засягат конституционни права на гражданите и са изпратени до омбудсмана на Република България за становище от Народното събрание или Министерския съвет. Вече има 13 искания на жалби до Конституционния съд от страна на граждани. Много често е необходима повече експертиза, за да се прецени докъде едно искане е лобистко и докъде е справедливо. Както и в кои случаи има нарушение на конституцията или просто е въпрос на целесъобразност на приемането на едно или друго решение. Затова и тези хора са безценни в моята работа като омбудсман, правим консултации и по други важни правозащитни теми.

- Ще успее ли първата Ви конституционна жалба по закона за акцизите или както стана известна „за отпадането на забраната заварене  на ракия“?

-Бях сезирана от десетки граждани, които няма да могат заради законовите промени даси сварят ракията, за която са си приготвили вече материала. Собственици на малки обекти за дестилиране също изказаха недоволство. Обещах им, че ще се намеся, защото като омбудсман поех ангажимент от първия си ден да защитавам малките хора, слабите и беззащитните от произвола на държавата, в случая от законодателния орган. Не е ясно защо правният режим на тези малки обекти е различен от този на големите производители. Няма логика да ги накараш половината от календарната година да не работят и без мотиви да им бъде намалени обемите на дестилация от 1000 на 500 литра. Аз съм за това хората да си плащат данъците, акцизите, но тези законодателни мерки по никакъв начин не подобряват събираемостта. По-скоро прилагат различен режим по отношение на свободната стопанска инициатива.  Затова и сезирах конституционния съд – нарушен е принципът на равнопоставеното третиране и създаването на еднакви правни условия на различните субекти, а и погледнато по-глобално – принципът на справедливостта.

- С какви мисли изпращате 2015-та година?

- 2015-та година беше трудна, но нелоша година. Имах възможността да получ няколко урока от съдбата. Мисля, че Господ ми даде знак. Следващата стъпка ще бъде проява на повече чувствителност и проява на отношение към най-близките ми хора. Най-хубавите моменти са с любимите хора.

-Бяхте една от най-знаковите фигури на БСП. Липсва ли Ви партийното членство?

-Беше въпрос на съзнателен избор да приключа с политиката и да се заема със защитата на хората. Така разбирам и моята мисия да помагам. Оказа се, че с партийната дреха е по-трудно. И избрах да заменя парламентарната битка с тази за правата на гражданите, както казах „на терен“. Имало е добри дебати, важни законопроекти, които сме внасяли, но според мен да помогнеш на един човек има повече смисъл, отколкото да проведеш и най-блестящия парламентарен дебат, от който нищо не е произтекло.

- Пожеланието Ви към читателите на Bulgariautre за новата 2016-та?

-Да не спират да мечтаят и да се борят за мечтите си. В крайна сметка, въпреки тегобата на институциите и държавата, несправедливостите на живота – аз продължавам да вярвам, че всичко е в наши ръце. Да слушаме Господ и сърцето си и да не ни е страх да обичаме, да започваме нови неща, да вървим по непознати пътища и да приемаме различни предизвикателства.