Менда Стоянова: В някои пенсионни фондове се формира сериозна печалба за сметка на хората

Менда Стоянова, председател на парламентарната комисия по бюджет и финанси, в интервю за предаването „Това е България” на Радио „Фокус”

Водещ: Парламентарната комисия по бюджет и финанси изслуша ръководството на Комисията за финансов надзор за пенсионно осигурителните дружества. За поставените въпроси в хода на дискусията и за получените отговори очакваме обобщението от председателя на бюджетно-финансовата комисия. Г-жо Стоянова, откроиха ли се проблемите, представени като непреодолими, и за които от Реформаторския блок тази сутрин остро поискаха оставката на ръководният орган, сиреч на ръководството на Комисията за финансов надзор. Малко преди вашето изслушване дойде това искане за оставка, но хайде ще оставим „случайното съвпадение“ на страна. По-важно е да ни кажете, какво се чу в ръководената от вас комисия. 

Менда Стоянова: Въпросното изслушване на КФН беше на тема надзора над пенсионно осигурителните дружества и засягаше всъщност резултатите от този надзор. Тоест КФН с една презентация ни информира за това, какво е състоянието, какви са отделните елементи и поговорихме за елементите, които се очертават и за които проблеми би трябвало да се намери решение чрез определени законодателни промени. Това, което се случи в НС с декларация реформаторите, да поискат оставката на Комисията по финансов надзор, не беше свързано с нашата тема. И по тази причина ние не сме се занимавали с това, по какъв начин работи комисията по отношение на инвестиционни посредници, застрахователните дружества и т.н.т. Ако е необходимо да правим подобно изслушване на тази тема, ще го направим. Просто темата в Комисията по бюджет и финанси беше друга и тя беше обявена още преди месец по този начин. 

Водещ: Г-жо Стоянова, вие получихте ли достатъчно ясна, категорична информация за това, за което обвиняват ръководството на комисията за финансов надзор - а именно за пазарни манипулации на пенсионни дружества; за това, че са си затваряли очите пред сделки със свързани лица над позволените лимити, пак отново свързани с пенсионните дружества? 

Менда Стоянова: Трябва да кажа, че се очертаха 7-8 сериозни проблема, два от които са тези които вие споменахте. На първо място аз искам да започна с проблема по доходността в съответните пенсионни дружества, защото абсолютно всички останали проблеми в крайна сметка рефлектират в тази доходност. За първи път комисията ни предостави официални данни за реалната доходност на универсалните пенсионни фондове, които за 10 годишен период от 2004-та година до 2014-та година всъщност са реализирали отрицателна доходност в размер на 1.7% на годишна база това е 0.16%. Тя не е голяма отрицателна доходност, но ние поставихме въпроси, защо се е стигнало до тази отрицателна доходност. Естествено, има обективни причини за това. На първо място финансовата криза, срива на капиталовите пазари през 2008-а година, след това през 2011-та година - като обективни критерии. Нас, обаче, ни интересуваха по-скоро онези субективни причини, които могат да влияят на въпросната доходност. Ние ги очертахме. Една от тези причини е възможността да се инвестира в свързани лица. КФН ни информира, че те имат доста наказателни постановления, когато са намерили такива нарушения. 20 от тези наказателни постановления са потвърдени от съда, влезли са в сила. Причината, поради която те не могат да бъдат ефективни в тази област, е че самото определение за свързани лица в кодекса за социално осигуряване е доста постно и не им дава възможност да направят разследване и да накажат или да изискват промяна тогава, когато има косвена свързаност на второ или на трето ниво. Освен това и самите санкции, които предвижда Кодексът са изключително ниски, от порядъка от 10 до 50 хиляди лева за юридически лица, което на фона на това, че фондовете управляват около 8 милиарда от парите на хората, е смешна санкция. Това е единият проблем и той не е маловажен. Но с доходността и с минималната доходност е свързан и другият проблем, възможността да се правят пазарни манипулации, чрез които някои пенсионни дружества да увеличават фиктивно своята доходност с цел да привличат клиенти или пък да я увеличават фиктивно с цел да не попаднат под прага на т.нар. минимална доходност. В момента КФН работи, разследва, защото това е разследване, не е просто проверка и когато приключи, ще бъдем информирани. Ние всъщност тогава ще ги извикаме отново в комисията, за да видим какви ще са резултатите. Това е пикантерията по въпроса. По-важно е какво означава минималната доходност така, както тя е дефинирана в Кодекса за социално осигуряване и какво тази минимална доходност гарантира на хората. 

Водещ: Какво произлиза от нея за парите на хората в тези фондове? 

Менда Стоянова: За съжаление нищо не произлиза от нея за парите на хората в тези фондове. Тя е дефинирана така, че дори не гарантира нулева доходност, тоест дори запазване на това, което хората са си внесли във фондовете. Начинът, по който се изчислява, е сложен, няма да го обяснявам, но този начин дава възможност минималната доходност да е дори отрицателна. Ние категорично смятаме, че това е едно от нещата, които рязко трябва да се променят в новия Кодекс за социалното осигуряване. Като, разбира се, не трябва да забравяме процента за таксите, който много сериозно влияе върху доходността, тъй като всички знаем, че 5% от вноската отива за такса плюс още 1% на активите на тези фондове. Графиката, която ни беше показана, показва, че доста рязко се вдигат таксите през последните години. Всички пенсионни дружества работят на максималната такса 5% и формират доста сериозни приходи и това намалява парите на хората. Ако мога да дам един много елементарен пример: ако вие внесете 100 лева този месец в един пенсионен фонд, ви удържат 5 лева от тези 100 лева за издръжка на фонда. Тоест вашите пари остават 95 лв. Фонда управлява тези ваши пари, приемаме, че ги управлява много добре и осигурява 5% доходност, което е една добра доходност и накрая на месеца вашите пари са отново 100 лева. Фонда казва: да, ние управляваме добре, ние имам 5% доходност, но всъщност вашите пари са отново същите 100 лева. Тук също трябва сериозно да се помисли, като се направят разчети за намаляване на таксите, като може би това трябва да е обвързано с размера на активите, които управлява всеки един фонд, като при малките фондове съответно таксите, които получават, да са доста по-ниски. Като имаме предвид, че пенсионните фондове не извършват разходи по събиране на таксите, това го прави НАП. Не извършват разходи по привличането на клиенти, тъй като те по закон са им осигурени. Онези от хората, които не си изберат фонд, биват служебно разпределени от НАП. Мисля, че доста сериозна печалба се формира в някои фондове, която не е лоша като понятие, но е за сметка на парите на хората. 

Водещ: Много е важно да изясним този въпрос: какво ще предприемете, за да го промените законодателно, защото в момента от това, което чуваме от вас, се получава доста изгодна за собствениците на фондове финансова еквилибристика. Даваш 100, взимат ти 5, пък уж получаваш 100, пък те са 95 и така на практика фондовете са своеобразни банки, които не изплащат нито лихва, нито дивиденти, нито нищо, но разполагат с парите на хората за свое усмотрение. Просто прибират от гарантирани по закон осигуряващи се парите и оперират с тях. Каква е гаранцията, че като оперират, всъщност те са за благото на хората, които са внесли вътре парите, а не за други интереси? 

Менда Стоянова: Затова ние трябва да направим 2 неща. Първото вече е сторено. За да дадем възможност на хората да избират, дали да се осигуряват във вторият капиталов стълб във въпросните универсални пенсионни фондове или да избират да се осигуряват в НОИ, като ясно и категорично те трябва да бъдат информирани за възможностите в единия и другия случай. Подготвя се и законодателна промяна, с която ни запозна г-н Горанов за възможността този избор да не е еднократен, да може в своя 40 годишен стаж хората няколкократно да имат възможност да пререшават това дали да бъдат само в солидарния стълб на НОИ или да ползват и капиталовия стълб. Това, разбира се, не е достатъчно. Ние възложихме като резултат от цялото това изслушване на КФН в най-скоро време да подготви законодателни промени, свързани с всички тези проблемни области и да ни ги предложи за обсъждане, така че наистина да подобрим регулацията на тези фондове и да гарантираме по-голяма доходност и запазване на номиналните средства на хората, като освен това, което споменах, трябва да кажа, че ще изискваме със закон прозрачност от страна на фондовете. В момента една голяма част от информацията не е достъпна. За мен всеки един участник във един фонд трябва да има постоянен он-лайн достъп до своята партида, за да знае колко пари са преведи по партидата му, работодателят внася ли му пари, разпределят ли го, каква доходност е постигната, колко такси са му удържани. Всичко това той да може да го проверява тогава, когато пожелае, а не да го търси отивайки на крака в съответният фонд. Смятам, че изцяло портфейлите на фондовете, така както те управляват нашите средства и инвестират, трябва ежедневно да бъдат на сайтовете им, така че ние всички да знаем къде са нашите средства, в кои компании, чужди или държавни и в какъв размер. Това всичко до момента е скрито-покрито, даже нещо повече. Всички ние много трудно, дори ние като депутати, получихме достъп до подобна информация. Тя беше ни дадена вчера, като информация за служебно ползване, с която не можем да разполагаме спокойно. Според мен е недопустимо при положение, че се управлява един огромен публичен ресурс. Разбира се, има и много други теми, като например за това, трябва ли да дадем възможност и да задължим фондовете да предлагат различни видове портфейли. В момента той е балансиран портфейл, но според мен би трябвало да има възможност хората да избират и между един по-консервативен портфейл, като са наясно че един по-консервативен портфейл на инвестиция ще им донесе по-ниска доходност, но пък от друга гледна точка тя ще бъде гарантирана. На пример, ако вие избере вашата партида изцяло да бъде инвестирана в държавни ценни книжа, вие вероятно няма да получите 5% доходност, но ще ви се гарантира една по-висока доходност в рамките на това, което 100% гарантирано ще бъде платено по тези държавни ценни книжа, независимо дали те са български или чужди държавни. Това е темата за т.нар мултифондове. Тоест, едновременното създаване на избор на хората, ние трябва да им дадем избор и в самия капиталов стълб. 

Водещ: И най-вече да имат пълната информация, защото това са техните пари. В края на разговора, съвсем на кратко ви моля за отговор: заслужава ли ръководството на Комисията по финансов надзор да бъде освободено? Какво е вашето заключение след направеното изслушване.

Менда Стоянова: Не мога да дам такова заключение, защото това изслушване нямаше за цел да провери, дали ръководството на КФН и самото КФН е нарушило някъде закона, изпълнявайки своите надзорни функции. Целта на днешното изслушване беше друга. По повод декларацията на реформаторите, както и на редица въпроси, които бяха отправени чрез нас до КФН от в. Капитал, ние предоставихме тези въпроси на г-н Мавродиев със заръка в седмичен срок той да отговори до нас на тези въпроси, които засягат и дейността на самото КФН и ако се наложи ще го поканим още веднъж, за да разгледаме тяхната дейност от гледна точка на това, извършвали ли са активен надзор или не.

Източник: Радио "Фокус"