Божидар Лукарски: Електронни търгове за поръчки ще започнат от средата на 2015 г.

Те ще сложат край на корупцията при преразпределянето на пари от бюджета и ЕС

Г-н Лукарски, всички ще ви гледат под лупа. Бойко Борисов каза пред депутатите: Доверяваме се на преценката на Реформаторския блок за качествата ви. Готов ли сте да ви гледат под лупа?

Готов съм. Когато поех отговорността да бъда министър на икономиката, прецених плюсовете и минусите си и знаех, че ще бъда под лупа. Не съм хазартен човек и съм преценил възможностите си. Смятам, че ще се справя, имам административен и управленски опит както в държавната администрация, така и в частния сектор и смятам, че не е “мисията невъзможна”.

Доста глупав беше дебатът дали юрист може да оглави Министерството на икономиката. Министърът е политическо лице.

Беше целенасочен. Най-интересно е, че в атаката срещу мен използваха и въпроси, които са задавали на Муравей Радев като финансов министър в кабинета на Костов. Два от въпросите абсолютно се дублираха. Но това е минало. Има достатъчно работа и за един юрист като мениджър и политическа фигура в Министерството на икономиката. На последния Съвет по външна търговия имах честта да разговарям с вицеканцлера на Австрия, който е на този пост отскоро, но е министър на икономиката от 6 години. Той също е завършил право и е бил действащ адвокат. Беше учуден от неразбирането в България.

Чувала съм коментари, че бизнесът е предимно в частни ръце и Министерството на икономиката няма какво толкова да прави, затова са го дали на РБ. Но пък ще управлявате 1,5 млрд. евро европейски пари, при вас са привличането на инвестициите, износът, малкият и средният бизнес. Човек може да направи много и то бързо да си проличи. Какви цели си поставяте?

Целите ми са увеличаване на икономическата активност и създаване на бизнес климат, който да бъде отразен и в световните авторитетни класации като тази на Световната банка, която е за леснота на правене на бизнес, класацията за конкурентоспособност на Световния икономически форум, индекса на човешкото развитие на ООН. На микрониво това е свързано с мерките за ефективна работа на администрацията и по-бързото ѝ действие, което е от основните проблеми.

От много години слушам планове за намаляване на административната тежест?

Знам, знам. Надявам се да успея със съвсем ясни маркери това да се покаже. Но това не е само ефективност в работата на администрацията, а и регистрационните и лицензионните режими. Разглеждаме ги, защото не всички може да бъдат олекотени. Много от тях са свързани със здравето и сигурността на хората, както е с асансьорите. Друг фокус ми е работата на администрацията, свързана с намаляване на корупционния риск.

При корупцията въпросът е как да се противодейства? Защото винаги ще се намери кой да даде и кой да вземе.

Работим за създаването на електронни обществени поръчки, тъй като те имат основен дял при преразпределението на бюджетни средства и на парите от ЕС. Електронизацията ще осигури равнопоставеност на фирмите. Имаме задача да изградим вариант за електронни търгове през портали.

Да се скъса нишката с чиновника, така ли?

Да, точно е казано. И бумащината с всичките тези документи, които се подготвят при тръжните процедури. Документите и критериите трябва да са ясни и видими за всички.

Какъв срок си давате?

Това нещо трябва да има реален ефект към първото полугодие на 2015 г. Другото, което правим, е отделът, който се занимава с икономически анализи, той е от времето на плановата икономика, да преценява ефективността на всеки един законопроект и отражението му върху икономическата действителност. Мисля, че скоро ще има ефект. Това е една идея, която отдавна развива моят съветник Владимир Каролев и той доста действа по този въпрос.

Ще назначавате ли друг съветник?

Да, ще назначавам, но още не съм решил кой да е. Засега съветник ми е само г-н Каролев.

Говореше се за бившия министър на икономиката Трайчо Трайков.

Г-н Трайков ми дава съвети, но не иска да се ангажира институционално.

Миналата седмица финансовото министерство коригира ръста на икономиката от 1,2 на 0,8% за 2015 г. Вие какво мислите за тази прогноза?

Самият министър на финансите Горанов каза, че бюджетът в тази му част е много консервативен, и аз съм съгласен с него. По-добрият вариант е да се заложи такава прогноза, отколкото да попаднем в хипотезата на предишните два бюджета, които бяха правени с розови очила и видяхме, особено при последния, какво неизпълнение се получи още към първото полугодие на 2014 г.

Лично аз мисля, че ще бъде по-оптимистично числото, което ще се получи като ръст. Но това е свързано с реформите, за част от тях споменах, но ни трябват реформи и в здравната сфера, в образованието.

Коментира се, че на РБ са дадени министерства, които харчат - образование, здравеопазване. А ви забравят като министър на икономиката, който трябва да събира пари.

И да пълни хазната. Оперативната програма “Иновации и конкурентоспособност” е един от факторите за ръста на икономиката.

Трябва ли да има приоритети при финансиране на проектите по програмата? Ако подпомагате малкия бизнес откъм бакалийницата, няма да се получи, както е модерно да се казва, висока добавена стойност.

Казвате го точно. Приоритетите в новата програма са технологична модернизация и иновативни производства. Ние трябва да насърчим малките и средните предприятия в развитието на по-високотехнологични и иновативни продукти. Това не само е свързано с оперативната програма, но е залегнало в новия план за стратегически инвестиции на ЕС.

Имате предвид плана “Юнкер”?

Да. Надявам се и ние в скоро време да подготвим проекти, за да кандидатстваме. Идеята на плана така, както ни го представи зам.-председателят на Еврокомисията Кристалина Георгиева, е, че в Европа има пари, но те стоят в банки. С този инвестиционен план те да се раздвижат, да се насочат към инвестиции.

Това, което чувам от разговорите с колеги и в Брюксел, е, че някои страни, които имат повече информация, са напреднали в подготовката на проекти, включително и високотехнологични. Така че ние трябва да се разбързаме. До края на годината трябва да сме по-напреднали.

Служебният министър на икономиката имаше идея пари от оперативната програма да се управляват от Европейския инвестиционен фонд и програма “Джереми”. Не е ли по-добре директно да отиват като грант за проекти на бизнеса, а не през банките?

Факт е, че има такъв законопроект от времето на министър Васил Щонов. И на мен ми се иска грантовите схеми да са по-голям размер. Истината е, че в ЕС това е тенденцията.

Не зная да има такава тенденция. Ваши предшественици са казвали, че има изискване над 70% от парите по програмата да са грант.

Не, не, има такава. Имахме среща с представители на Европейския инвестиционен фонд. Това е тенденцията, засилване на финансовите инструменти. Това има и своя плюс, бързо се усвояват парите. Банките по-лесно дават нисколихвени кредити.

Но пък не е безвъзмездна помощ.

За съжаление, времената за масово прилагане на грантови схеми са отминали. Когато грантовете са били действащи, преди да влезем в ЕС, водещи икономики са се възползвали.

2015 г. нулева ли ще е по усвояване на пари.

Твърдо няма да е нулева.

Другият голям ангажимент е износът и растеж чрез него. А той бележи спад тази година.

За деветмесечието спадът е 3,4% . Това, което аз трябва да направя, е да засиля работата на търговските представители. Няма ясна система и критерии за отчетност каква работа са свършили. Искам да направя детайлен преглед кой какво е свършил, включително и кой как е назначен, защото има назначения без конкурс, политически.

Колко са политическите назначения?

Доста са, по време на предишното правителство е имало масови смени. Ще направя пълен преглед, тези, които си вършат работата, които привличат инвестиции, осигуряват пазари на малки и средни предприятия, ще останат, за другите ще бъде проведен конкурс. Като говорим за износа, разработваме два нови застрахователни продукта за износа на наши стоки.

Инвестициите също се сринаха, откакто започна кризата.

Отговорът е - ефективност на администрацията, намаляване на административната тежест, правна рамка, предвидимост.

Търсят ли ви кандидат-инвеститори?

Да, има някакво събуждане. Появиха са инвеститори от и извън ЕС, които казаха, че през последните 6-7 месеца са нямали желание да се срещат с който и да било министър, понеже ситуацията била нестабилна. Сега вече усещат някаква стабилност.

Разделянето на министерството на три пречи ли на работата ви?

Пречи.

Кой разписва?

Имаме споразумителен протокол кой какви отговорности носи - и бюджетни, и чисто административни. Голяма част от документите ги разписваме с три подписа, друга част с два - аз и г-жа Петкова, министърът на енергетиката. През правителството мина разделянето на държавните фирми между министерствата. Има огромен брой законопроекти, които трябва да минат заради разделянето на министерствата.

В какъв срок ще приключи разделянето?

С колегите си поставяме за цел това да стане до Нова година.

Смятате ли се за късметлия, че енергетиката отиде на друго място с целия батак, който е там?

Заради енергийните проблеми, които са в момента, може да се каже, че съм късметлия. Но по заповед на премиера ние с г-жа Теменужка Петкова работим по големите енергийни казуси заедно. Помагам ѝ, защото голяма част от историята на големите проекти е в Министерството на икономиката.

То не останаха големи проекти - “Белене” я няма, петролопроводът Бургас - Александруполис се затри преди години, “Набуко” умря, “Южен поток” умря.

“Южен поток” още не е умрял. Да не бързаме със смъртта му, нека да изчакаме.

Някакъв оптимизъм звучи у вас?

Да, оптимист съм.

 

С министъра на икономиката Божидар Лукарски разговаря Марияна Бойкова, "24 Часа"