Васил Христов: Вярвам в ПИБ, защото е истинска и стабилна

С Васил Христов, изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка разговаря Цветелина Йорданова от в.Труд

 

- Г-н Христов, може ли да споделите в чисто човешки план как се изживява банкова криза като тази, на която бяхме свидетели?

- Все още хората не сме толкова съвършени, за да можем да си предаваме един на друг живи емоции и вътрешни изживявания, а с думи не става, но ще се опитам. Ужасно е, когато виждаш всички човешки чувства и емоции накуп в една тълпа пред банката. Ужасно е, когато паниката и провокациите движат финансовите и инвестиционните решения на хората. Резултатът винаги е отрицателен и след това съжаляваш.

Има едно особено чувство, при което си вътрешно спокоен и се чувстваш сигурен, че не може да се случи нищо страшно, а в същото време виждаш, че се случват немислими неща и небето пада върху теб и това изживяно чувство е истинският УЖАС.

Вярвам в банката, защото знам, че е истинска и стабилна. В крайна сметка аз съм един от управляващите и не мисля, че може да се получи гръм от ясно небе.

- Какво е вашето обяснение - защо точно ПИБ беше обект на “криминалната атака”? Разбрахте ли вече кой е поръчителят?

- “Криминална атака” е определение, дадено от компетентни държавни органи, а не от мен или друг човек от банката.

ПИБ е най-предпочитаната българска банка от населението и е на второ място по спестявания на вложители, включително и сред банките с международни майки. Имаме над 1 млн. активни клиенти. Нормално е, когато в средата има паника, защото седмица по-рано реално беше затворена друга банка, хората да се притесняват за спестяванията си и да се натрупат пред ПИБ. Те имат право да се грижат за парите си. Виждал съм огромни опашки пред светофарите в София, каквито няма в по-малките градове, там просто няма толкова коли, а някъде дори и светофари.

ПИБ не е нито обект, нито цел, а е българската банка с най-много клиенти. От много време се внушава, че българските банки не са сериозни и не може да им се вярва. Искам само да ви кажа, че те са дали хляб на хиляди служители и техните семейства, от там са стартирали бизнеса си хиляди фирми, даващи хляб на милиони хора, и това е така, защото си говорим на един език с хората и бизнеса и знаем от какво се нуждаят. Знаем и защо децата се радват на мартеничките, чукат се с яйца на Великден и пеят коледарски песнички.

Не знам кой е поръчител, но виждам, че ДАНС, МВР и прокуратурата са си на мястото и работят много здраво. Това ме кара да вярвам още повече в държавата и нейните органи.

- Очаквахте ли паниката да отмине толкова бързо? Според вашите оценки кой повече се поддаде на паниката - гражданите или бизнесът?

- В обикновен работен ден при нас е много натоварено, хората внасят пари, плащат по карти. Обслужват се хиляди хора. В опашките имаше и много хора, които просто искаха да си внесат вноските по кредитите, да си платят разходите в края на месеца, да преведат заплатите на служителите си. Те даваха здравия разум на всички, които бяха подведени и се редяха на опашките. Тук искам лично да им благодаря. Благодаря ви.

Хората се успокоиха веднага като преспаха и се освободиха от изкуствената паническа атака. Както каза колегата ми Митко Костов, като се прибереш вкъщи, гледаш си мача и пиеш биричка с картофки, виждаш, че всичко е нормално и си е на мястото и започваш да мислиш трезво и рационално.

В понеделник хората видяха, че сме си на мястото, дори отделихме специални гишета за вноски по кредити, откриване на депозити, обслужване на фирми. Други отворихме за кредитополучателите, които трябва да си получат парите от отпуснатите кредити. Банката работи както обикновено. До обяд всичко се нормализира. Ако има служител, който се е върнал от отпуск в понеделник, по нищо нямаше да разбере, че преди три дни е имало паника.

Съжалявам за нервите на хората, които са се подвели и са загубили лихвите по депозитите. Не искам да печелим от техните страхове. Уважаваме всичките си клиенти и отново ще им покажем, че стоим зад тях.

- Много анализатори коментират разликите в подхода на държавата към проблемите в КТБ и към ПИБ. Вашето обяснение какво е? Наистина ли ПИБ се справи с проблема само със собствени средства? Какво точно мерки взехте в банката за преодоляване на кризата?

- Няма допирна точка между случилото се в КТБ и опашките пред ПИБ. Доколкото знам, колегите от КТБ сами са поискали от БНБ да се затвори банката и да влязат квестори в нея.

ПИБ има достатъчно много пари и поддържа висока наличност на средства във всеки момент. Благодарение на това се справихме сами. Да, вярно е, че в петък преустановихме обслужване на клиенти в 15 ч, но се съгласете, че няма банка, която може да изплати по сметки и на касите си 800 млн. лева. Ние го направихме.

- Имахте ли някакви проблеми при взаимодействието с институциите - с БНБ, с правителството, с банковата общност? Как оценявате реакцията им?

- Не, нямахме. Благодарим на всички институции и на цялата банкова общност за подкрепата и своевременната им реакция. Реагираха като държава, като колеги, като един.

- Какви поуки лично за вас си изведохте от случилото се?

- Първо, качественият продукт няма нужда от застраховка и от чукане на дърво. Той просто си струва и хората знаят защо.

Второ, клиентите ни наистина ни обичат. Това го виждах навсякъде по улиците. Ще работя, както и всички колеги в банката за най-голямата награда - доверието на клиентите.

Трето, не е вярно, че българите не обичат българското.

- Обявихте бонуси за лоялните си клиенти, които не се поддадоха на паниката, а правите ли нещо за вашите служители, които обслужваха паникьосаните клиенти?

- Ценим всичките си клиенти. Лоялните ни клиенти ще се радват освен на обявените бонуси и на постепенното им надграждане. За всички други клиенти ще се радваме след време да се включат и те в категорията лоялни. И да са сигурни, че банката мисли за тях.

Пред служителите искам от името на цялото ръководство да им се поклоня за доверието. Всички работихме в синхрон като една душа в много тела. На тях също ще покажем, че работят в истинска голяма банка.