Емил Радев: Варна има нужда от лоби в Европа

Общество

24-05-2014, 13:00

Автор:

<p><a href="http://www.varna.utre.bg/" target="_blank">Varnautre.bg</a></p>

Всичко от Автора

Още по Темата:

Кунева: Защо Станишев не се яви на поне един дебат в кампанията?

Нова ТВ разкри схема за купуване на гласове

Купуването на гласове от БСП не е престъпление!

Властта купува гласове чрез шантаж и принуда?

Общински съветник и шеф по чистотата търгуват с гласове в Сандански

Най-големият скандал на тези избори е подготовката за закупуване на гласове

Задържаха купувач на гласове в "Аспарухово"

Станишев рине мините, купувайки гласове

Купуване на гласове – кой, защо и докога?

Инструктаж за кого да гласуват, вместо за работа-ежедневие за миньорите в Бобов дол

Бойко Борисов: Аплодирам прокуратурата, че се самосезира за Бобов дол (видео)

БСП изнудва миньорите в Бобов дол (видео)

Кандидатът за евродепутат от ГЕРБ Емил Радев: Бургас е град за пример!

Емил Радев: До 2020 г. 40% от ръководителите на компании в Европа трябва да са жени

Емил Радев: Ще се боря за правата на българските пациенти в Европа

Емил Радев: Евроизборите ще излъчат адвокатите на България в Европа

Емил Радев: Разликата между ПЕС и ЕНП се увеличава

Емил Радев призова за по-голяма активност в деня на изборите

Емил Радев: Купеният вот и негласуването запазват статуквото

Емил Радев: Варна има нужда от лоби в Европа

Високата избирателна активност противодейства на контролираните вотове и купените гласове

Само високата избирателна активност може да неутрализира купуването на гласове

Предаде се! Станишев заговори за "незаслужена победа на ГЕРБ"

Граматиката Станишев! Оправи си граматиката!

ЧленЪТ, членЪТ, другарю Станишев!

Борисов: Лъсна поредната лъжа на Станишев

Еврофондовете трябва да стимулират бизнеса, за да има повече работни места и по-високи доходи във Варна

Емил Радев е кандидат за евродепутат от листата на ГЕРБ. Има юридическо образование, придобито в Икономически университет - Варна, както и магистратура по публична и териториална администрация във Варненския свободен университет. В момента е докторант по гражданско и семейно право към НБУ. От 1999 г. е адвокат към Адвокатска колегия - Варна. Дава юридически консултации в сферата на търговското, финансовото, административното, международно-частното и гражданското право. В политиката влиза през 2007 г., когато е избран в Общинския съвет на Варна, където поема правната комисия към местния парламент и става председател на групата общински съветници на ПП ГЕРБ. През 2009 г. го избират за народен представител в парламента, а през 2013 г. отново става депутат в 42-рото Народно събрание. Член е на комисиите по правни въпроси, борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика. Вносител е на редица законопроекти в защита на неплатежоспособните българи, затруднени да плащат задълженията си. Води тежки парламентарни битки, за да се сложи край на т.нар. „вечен длъжник”, а също така и война с имотната мафия. Инициатор е на редица предложения, които регламентират работата на частните съдебни изпълнители, както и това за отмяната на банковите запори върху плащания - заплати, пенсии и др. Като възпитаник на I ЕГ- Варна, владее свободно немски език, но ползва още руски и английски. За него семейството е най-важното нещо и цени високо подкрепата на съпругата си и дъщеря си Зорница. Голямата му страст са екстремните спортове. От умората на забързаните делници се разтоварва с парашутизъм, гмуркане и автомобилни спортове.

- Вие сте единственият варненец с реални шансове да стане депутат – ако това се случи, какво можете да направите за родния си град?

- Може да се лобира за един град и Варна е точно в тази ситуация, в която трябва да се лобира за нея. Тя се бори в момента за Европейска столица на културата и за Европейска младежка столица и именно от начина как ще бъде представена в Европа, в Европейския парламент, в европейските институции и пред журито, зависи и дали ще бъде победител в тези съревнования.

Варна винаги е имала нужда от представителство

Ние сме туристически град, борим се за инвестиции, борим се да бъдем привлекателни за чуждия бизнес и всичко това става, като популяризираме Варна и нейните постижения пред Европа и целия и свят и като се борим европейското финансиране да стига до Варна. Защото например отрязването на магистрала „Хемус“ от европейско финансиране е голям удар не само за Варна, но и за цяла Северна България. От там нататък, ако се борим за европейско финансиране на магистрала „Хемус“, това значи развитие на туризма в този регион. Ние видяхме как, след завършването на магистрала „Тракия“, туристите към Южното Черноморие от вътрешността на страната се повишиха в пъти. Важно е, защото Варна има

пристанище, което без магистрала започва да е изолирано и от Европа, и от света:

товарите се пренасочват към Бургас, където е магистрала „Тракия“ или, още по-лошо – извън България, към пристанище Констанца, от което знам какви прекрасни магистрали стигат до вътрешността на Европа. Затова е нужно да се лобира и за региони, и за самата държава, и за отделни градове.

- Но решението магистрала „Хемус“ да отпадне от Оперативна програма „Транспорт“ беше взето на национално ниво, как може един евродепутат да промени това?

- За съжаление, е точно така. Един евродепутат не може да направи корекции. Те ще бъдат факт, ако това правителство бъде сменено. Преди няколко дни беше г-н Борисов във Варна и той обясни, че ако ГЕРБ се върне на власт, един от приоритетите ще бъде построяването на

магистрала „Хемус“ с европейски средства,

защото над 35 г. нашата страна не е намерила национално финансиране за построяването й – и в соцгодините , когато имаше пари за такива проекти. Сега в периода на криза още по-малко могат да се намерят пари, които да се инвестират в това. Само с 15% национално финансиране ние можем да построим „Хемус“, а останалите 85% да дойдат от европейските програми. Голям удар е изваждането й от оперативната програма, а парите да се пренасочат към жп инфраструктурата – аз не вярвам, че модернизирането на жп линията Русе – Варна е така жизненоважно, колкото е магистралата. Така че и с лобиране в Европа, и с промяна във вътрешнополитическата обстановка тази магистрала може да се случи на практика.

- Говорите за повече европейски средства за Варна, но често обвиняват ГЕРБ, че именно при тяхното управление те са били ограничавани...

Преди по-малко от една година за кмет на Варна беше избран истинският представител на ГЕРБ, а именно Иван Портних. От там нататък, когато един млад, честен и напорист кмет създаде работещ екип, който може да пише проекти, да ги защитава и нормално да усвоява парите от Европа, ние видяхме

какво се случва в града ни за по-малко от година:

виждаме новите пътища, виждаме обновения театър, всеки може да се качи на новите автобуси, дойде първият тролейбус и всеки момент новите тролеи ще тръгнат по линиите на града, като ще бъдат възстановени и някои стари маршрути на този икономичен и екологичен градски транспорт. Виждаме реконструкцията на центъра на Варна, виждаме какво става с основните булеварди в града, които се реконструират. Всичко това може да стане възможно единствено с европейски средства, защото бюджетът на Варна за капиталови разходи е едва 30 млн. лева годишно и ние знаем, че дори и един от тези големи проекти не можем да направим с пари само от общинския бюджет. Затова единственият път на Варна е да усвоява ударно европейските средства и отново градът ни да бъде най-добрият град за живеене. Ние сме доказали, че сме морска столица. Когато има инфраструктура, идва и бизнесът, разкриват се нови работни места, доходите на хората се увеличават.

Спекулации са твърденията, че държавната администрация може да прокара един европроект

и че това се случва сега с Варна, а не се е случвало 4 години преди това. Когато един проект е добър и отговаря на нормативните изисквания, той получава финансиране. Ако не – това няма как да стане. Държавната администрация обаче може да пречи и ние знаем, че бюрокрацията в последната една година спъна доста проекти: Варна е чакала и по 4 месеца за един подпис, който може да се осигури за час, но явно това е отношението в момента към Варна. Не трябва да се делят общините по партиен признак. Виждаме какво става с парите от националния бюджет:

Варна беше ощетена

Бяха обещани едни пари на града ни, но нито сумата за Съдебната палата е пристигнала, нито за другите обекти. И аз не мисля, че ще пристигне до края на годината – виждаме какви са проблемите със Софийската съдебна палата, която беше поставена като приоритет. Парите за свлачището Трифон Зарезан – правителството беше тук на заседание преди седмица и стана ясно, че пари за укрепване и възстановяване на пътя няма да има. 

Вместо да се работи активно по европейските програми и тяхното съфинансиране, се разпределят на тъмно половин милиард лева, заложени във фонда за развитие на регионите. Тези пари не бяха включени в националния бюджет именно за да могат да се дават на тъмно на общините, където управляващите имат кметове. И ние видяхме как се разпределят тези пари. Още по-лошото е, че видяхме как се налагат санкции на българските общини по проекти. Спрените еврофондове щяха да нанесат сериозен удар по националния бюджет, който в момента е издънен. А да налагаш санкции на общините само за да вържеш националния бюджет, не е нормално. Освен това виждаме, че там също според партийната оцветеност на управлението на една община се налагат санкциите. И аз ще ви кажа как за едно и също нарушение в община на ДПС санкцията е 5%, а в друга, управлявана от кмет на ГЕРБ – 15%. Не могат да се наказват български граждани, жители на една община, само защото кметът е от една или друга политическа сила.

- Обективна ли е санкцията, която получи България, и зависи ли тя от това коя политическа сила в момента е начело на Европейската комисия? И ако след вота в неделя ПЕС имат мнозинство, ще подобри ли това ситуацията с еврофондовете за България при сегашното й управление?

- Санкциите, за съжаление, са обективни. Няма значение кой ще управлява – дали ПЕС или ЕНП. Европейските експерти са обективни, те гледат много стриктно как се изпълняват правилата на оперативните програми и ние провокирахме тези санкции на национално ниво. Подменихме основния контролиращ орган – Сметната палата, на изцяло партиен принцип, направихме шеф съветника на Станишев, подменихме на практика цялата структура на Съдебната палата. Първите хора, които бяха уволнени, когато дойде на власт правителството на Орешарски, бяха тези специалисти в министерствата, които се занимаваха с европейските фондове; тези, които успяха да извоюват през 2009 г. да се пуснат отново тези фондове. Те имаха доверието на експертите в Европейската комисия, тези хора работеха дълги години и бяха много добре подготвени. Ние знаем, че за да се изгради един такъв експерт, да влезе в особено сложната проблематика на европейските програми, му трябват години. Това нанесе допълнителен удар, защото

тези, които в момента се занимават с европейските програми,

не знаят дори имената на отговарящите за дадените програми в Европа. И в следствие вижте каква е комуникацията, вижте какво става: новият финансовопрограмен период на ЕС започна на 1 януари 2014 г. Поради това, че България не е готова, че правителството не успя да изпълни всички условия, ние не сме усвоили нито един лев вече близо 5 месеца. И аз смятам, че и до края на годината ние няма да сме готови да усвояваме пари от новия програмен период и едва през 2015 г. ще можем да стартираме първите проекти. Това е истината на фона на популистките обещания за нови 240 000 работни места. Те доведоха дотам, че в момента имаме 40 000 нови безработни, младежката безработица скочи от 27 на 30% и всичко това е защото на практика еврофондовете не могат се използват в момента. Аз наскоро бях в община Тутракан – там допреди година са работели по социалните програми около 450 човека. В момента работят 25. И не защото хората са станали по-богати и не се нуждаят от тази работа, а защото парите са свършили и средствата от новия програмен период не могат да бъдат осигурени. И това е липса на готовност на национално ниво. Защото, когато на национално ниво не изпълним критериите, нито общините, нито останалите бенефициенти могат да кандидатстват за европейско финансиране.

Спирането на ОП „Околна среда“

се дължи единствено на безхаберието на нашите чиновници, което доведе отново до това само на шестия месец от началото на мандата да ти спрат европейското финансиране. Преди 2 дни започна нова наказателна процедура за законодателството във връзка с „Южен поток“. Въпреки че бяхме предупреждавани многократно, въпреки че министър Стойнев беше викан в Брюксел и му бяха дърпани ушите от комисар Йотингер и се каза в пряк текст до какво ще доведе това поведение. Но явно, защитавайки чужди интереси, управляващите приемат законодателство, което ограничава включването в тръбата на други доставчици. Това обрича България на

доставки на газ от един източник,

а България и сега плаща най-скъпия газ в Европа – с 30% по-скъп от германците. Едва ли сме по-богати от тях, за да можем да си го позволим. Знаем за огромните находища в Черно море - „Хан Аспарух“, „Силистар“, и когато започнем да добиваме газ от тях, той няма да може да минава през тази тръба. Това значи, че се изпълнява поръчение, пряко дадено на наши депутати от компаниите на „Газпром”. Именно когато не се спазват националните интереси, когато не се спазват общоевропейските правила като тези за енергийната политика на ЕС, когато сме били предупреждавани многократно и въпреки това продължаваме да се движим срещу европейската политика в тази област, губим доверието на нашите партньори и последствията, естествено, са наказателни процедури, спрени еврофондове. Затова и премиерът Орешарски направи няколко посещения в страни като Китай, откри ресторант във Виетнам, но посещения в Брюксел и в столиците на големите европейски държави няма, там диалогът го няма. И когато липсва този диалог, се спират парите.

- Но Сергей Станишев е председател на ПЕС, той има доверието на една най-големите партии в ЕС.

- Да, но това не помогна, а Сергей Станишев гледаше безучастно, когато пред очите му беше изгорено знамето на Европейския съюз – едно недопустимо за европейски лидер поведение.

- Споменахте младежката безработица: по време на дебата на петимата кандидати за председатели на Европейската комисия представителят на ЕНП се обяви против създаването на работни места чрез социални програми, като застъпи тезата за стимулиране на икономиката и мобилност на работната ръка.

- Когато разчитаме да се борим с безработицата – особено младежката, единствено чрез програми за социално подпомагане, ние само отлагаме проблема, но не го решаваме. Целта е младите хора да намират стабилни работни места, което значи първо бизнесът да създава такива. Трябва да използваме еврофондовете за квалификация и обучение, което е много важно, защото за да намериш качествено работно място, за да получаваш добро заплащане, трябва и да си добре обучен и квалифициран. За съжаление, България тук отново е на дъното и статистиката показва, че у нас има над 400 000 неграмотни и нискограмотни младежи, от които 120 00 напълно неграмотни.

Нямаме ли обучени млади хора, ще имаме и много безработни

И тук е ролята на европейските фондове – за обучение, за преквалификация, а за това е важна и националната политика: трябва да се стимулират вузовете и средните училища да предлагат специалности, които се търсят на пазара, а не да бълваме хиляди безработни висшисти. Ето моята специалност – право, продължава да е много модерна, но от университетите излизат 10 пъти повече юристи, отколкото тези, които могат да си намерят работа в държавата ни. Така че когато има адекватно обучение, когато има адекватна квалификация, бизнесът създава работни места: трябва да се създават нужните стажантски програми за младите, за да могат те да започнат, защото няма как на 25 г. да си с 5 г. стаж по специалността. Младежката безработица ще спадне драстично по този начин, а не кампанийно да се разкриват работни места по програми, младите хора да работят по 6 месеца или година и сед това да се върнат в армията от безработни.

Битката за правата на обикновените граждани ще продължи и в Европарламента