Журналистът Стефан Ташев: Как ви лъжат в интернет червените тролове с европари?

Манипулациите стигат до мерзост да убиеш жив човек. Вече убиха Баба Дора, новият хит е “бели каски“ от Сирия колят животните в Странджа. Коментар на журналиста Стефан Ташев за breaking.bg. Публикуваме го със съкращения.

България плаче ! Току-що почина баба Дора в ямболската болница след тежък инфаркт! Тази „новина“ лети със скоростта на звука в социалните мрежи и предизвиква гняв, състрадание, омраза и още и още…Това разбира се е лъжа на фалшив сайт. Но хората се връзват.

Сега ви предлагам три разследвания на сайта Биволъ, за да разберете схемата на лъжата и манипулацията на другарите от БСП, използвайки трагедията на хората в Странджа за елементарен политически пиар. Разследванията са от 2014 година, когато БСП е на власт с кабинета „Орешарски“, но са актуални и днес. Само сменете опорните точки тогава „За“ правителството и против опозицията – ГЕРБ със сегашната ситуация.

Друга разлика няма. Няма и как да бъде. Реализацията на манипулациите е дело на медийния център на „Позитано“ 20, а главните „идеолози“ и повелители на червените тролове са Кирил Добрев и Антон Кутев. Последният отговаря за комуникациите на партията-столетница. Вероятно те са спуснали новата „опорка“ как „бели каски“ от Сирия колят животните в Странджа.

Най-смешното е, че авторите на тази кампания плащат на троловете си с пари от Европейския съюз, който те толкова мразят и оплюват в опорките. Наглост.

Вижте за какво става дума:

Публикация на Биволъ от 11 февруари 2014 година

Истинска армия от анонимни виртуални профили е мобилизирана да атакува с коментари и „мнения” интернет пространството. Активното мероприятие е организирано от отдела за медийна комуникация на БСП. От пръв поглед прави впечатление, че става въпрос за типични интернет “тролове” – профили зад които не стои реална личност, а са създадени с цел да имитират обществена подкрепа и да прокарват поръчкови директиви.

Повечето от коментарите са с много ниско ниво на интелектуален и образователен ценз, но демонстрират свръх нахъсаност в партийната линия и особено настървение да се громят противниците на правителството и критикуващите сегашния политически режим в страната. Аналогията с прословутите “червени хунвейбини” на китайската културна революция се налага сама.

Коментарите са синхронизирани, базират се стриктно на предварително разработени и сведени за употреба „опорни точки” на БСП за публична артикулация. Темите, които се целят са актуалните за деня: Моникагейт, политическия проект АБВ, отношенията с ДПС, данъчната политика, “емунитета” на Сидеров.. Последният лексикален “бисер” издава езиковата култура на стратезите. Важното е, в очите на широката общественост и медиите да се насажда усещане колко е силна подкрепата за БСП в момента и да се спускат до публиката базисни тезиси на мислене.

Силно впечатление прави строгата отчетност по периоди, по целеви групи, сравнителният анализ към медийния мониторинг. От всичко проличава една огромна организационна работа, движена от много добре платен пропаганден щаб.

Атаката се разпростира върху рекордния брой от над 50 електронни медии, форумите на вестници, радия и телевизии, Facebook и социалните мрежи.

По поръчка на управляващата партия мероприятието се координира от консуагенцията „Лийдуей Медия Солюшънс“, която пуска, следи и грижливо отчита всички активности на фалшивите профили. За близо година март 2013 до края на януари 2014), 672 профила са произвели 10154 коментара, прокарващи „партийните тези“. Истинска инвазия!

Внимателното изследване на интернет адресите или IP-та, от които се пускат манипулативните коментари доказва, че голяма част от адресите съвпадат, т.е. различни профили с различни имена пишат от един и същи офис, или дори от един и същи компютър. От това става ясно, че вероятността един и същ човек да присъства във виртуалното пространство с многобройни фалшиви самоличности, е налице. Забелязват се дори виртуални диалози и дискусии на един и същ потребител сам със себе си, но шизофренично мултиплициран в многобройни виртуални образи.

Част от активността е създаване на групи във Facebook, привличане на членове и прокарване на посланията на БСП в тях. Заглавията са красноречиви: „Бойко уплашен с подвита опашка“, „Има ли шанс България?“, „ГЕРБ ни подслушват! СТИГА ВЕЧЕ! ПРЕКАЛИХА!“…

Цел на тролските коментари не са само политическите противници – ГЕРБ и Реформаторския блок, но и вътрешната опозиция на ръководството на БСП в лицето на Близнашки, Дончева и Кадиев. Георги Първанов, Румен Петков и Ивайло Калфин от АБВ са получили стотици злостни коментари, като не е спестено и агентурното име на Първанов – Гоце.

Агенцията редовно се е отчитала на Антон Кутев, шеф на комуникационната политика в БСП. От статистиката на изтеклите съобщения може да се заключи, че нормалната продуктивност на агенцията в полза на БСП е около 700 коментара месечно, но при кризисни ситуации има рязко увеличаване на коментарите. Така например само за 3 дни от избора на Пеевски на 14.06.2013 до 17.06.2013 на амбразурата са хвърлени 54 трола, произвели 438 коментара.

Допитване до няколко от набелязаните за атаката онлайн медии показва, че всички профили до които сме достигнали съществуват. Потвърждава се и че, различните профили пишат от съвпадащи айпи адреси. Установихме регистрации с едни и същи мейл адрес в различни медии, както и няколко профила с един и същ email адрес в една и съща медия.

Публикация на Бивол от 1 март 2014 година

Служебната кореспонденция на БСП разкри, че депутатът от БСП Кирил Добрев е ангажирал агенцията „60K“, която масово е използвала крадени лични данни. Агенцията съставила списъци с възрастни хора, които след това агитирала по телефона от своя колцентър.

Освен това, за манипулиране на общественото мнение е мобилизирана армия от фалшиви профили във форумите и в социалните мрежи. Част от тях са партийни доброволци, а други са платени, но и двата вида са известни като „интернет тролове“. Тази дейност, за разлика от кражбата на лични данни за колцентъра, не е незаконна. Тя обаче има твърде съмнително морално измерение, съпоставимо с практиката на купуване на гласове.

Анализът на изтеклите документи показва, че ръководството на БСП е извървяло мъчителен идеологически преход от планово към пазарно тролене. За две години, от 2011 до 2013 г., въпреки съпротивата на червениите доброволци, партийните тролове са заместени от платените професионалисти на фирмата „Лийдуей“.

Пионер в ползване на тролове от свободния капиталистически пазар е партия ДСБ, която още през май 2011 г. за кметските избори наема „Лийдуей Медия Солюшънс“ за „управление на онлайн репутация“. Срещу 10 000 лв. месечно, това включва 1800 коментара във „форуми, блогове и социални мрежи“ и създаване на 40 профили на виртуални последователи на Възложителя (ДСБ) – един вид виртуални клакьори за кандидатите на партията.

На 28 юли 2011 г. младежката организация на БСП спуска следната схема, отличаваща се с почти научен математически подход.

Схемата е направена за шест сайта и седем човека. Всеки един „коментатор“ има номер, който отговаря на ден от седмицата 1-понеделник 2-вторник и т.н.т. На схема-1 е показана комбинацията когато 7-неделя е „разпределител“. Неговата работа е, когато дойде неделя да избере една новина, която се повтаря в шестте сайта и да я пусне на другите шест „коментатора“ в групата, тяхната задача е да напишат по един коментар и да го въведат в таблицата на Белавов, от там „разпределителя“ ги мултиплицира във всички сайтове, както е показано на схема-2. При тази комбинация 6=36 при един коментар от групата, при два 12=72 и т.н.т. Идеята е всеки да пише по-малко и да бъде само един ден от седмицата по-зает.“

От началото на 2013 г. професионалните тролове на „Лийдуей“ вече обслужват кампанията за ядрения референдум, сочат други изтекли документи от вътрешна кореспонденция на БСП. От тях се разбира още, че съществува отчетливо противопоставяне на „партийните“ и „платените“ тролове, като първите недоволстват от включването на вторите.

В документ озаглавен „Анализ на интернет кампанията, отнасящ се до референдума за АЕЦ Белене от 2013 г. и датиран от 04.02.2013, са анализирани техниките за влияние върху общественото мнение през социалните мрежи с техните минуси и плюсове. Разгледана е активността в няколко интернет групи и страници :

Референдум за АЕЦ Белене – 2332 члена.

Национален Референдум – Ядрена Енергетика – 2651 члена

Да съберем 500 000 подписа с искане ЗА референдум за АЕЦ „Белене“ – 183 харесвания

Референдум Истина и Реална Алтернатива – РИЛА – 151 харесвания.

Истината за АЕЦ Белене – 5,768 члена

Последната страница и група е „създадена с прилежаща група от „Лийдуей медиа“, в последните три седмици от кампанията.“ – пише в документа. Групата е администрирана от засечения в други документи на „Лийдуей“ трол Luka Trayanov.

Въпреки двойната разлика в привлечените потребители спрямо партийните тролове, докладчиците никак не са доволни от работата на „Лийдуей“. Това личи от критиките в анализа:

„Факт е, че за краткия срок, в който трябваше да работят, нямаше друг полезен ход освен изкуствено да напълнят страницата с харесвания и групата с членове. Факт е и обаче, че в крайна сметка те са се съгласили да работят при тези условия и просто трябваше да предприемат друг подход.“

„В тази страница и група имаше едни и същи хора, които са я харесали и които членуват съответно в групата със същото име. Това на практика очевидно означава, че това са нереално съществуващи хора. В този случай е лесно обяснимо защо никой не разбра за съществуването им. Не бяха напълнени с никакво съдържание, а по-скоро се качваха казионните неща, отново от сайта на референдум. Дискусиите бяха изкуствени и с просто око се виждаше, че са такива.“

Заключението на партийните функционери за платената кампания е негативно: „Като цяло такъв род кампания е в общи линии за отчитане на дейност, няма пряк резултат и само поради факта, че няма никаква тежест в социалните мрежи, й пречи да се превърне в анти-кампания.“

Това мнение явно не е било взето предвид от ръководството на БСП. От последвалите отчети на „Лийдуей“ до Антон Кутев и Илияна Йотова се вижда, че партията предпочита пазарните тролове и ги използва през цялата 2013 и в началото на 2014 г., до разкриването на схемата от Биволъ.

Черешката върху тортата разбира се е фактът, признат от Илияна Йотова, че фирмата с троловете е заплащана с европейски пари, директно фактурирани на Европейския парламент.

Напълно в духа на европейския пазарен либерализъм.

Публикация на Бивол от 14 февруари 2014 година 

Илияна Йотова фактурирала на Европейския парламент 4000 евро на фирмата с троловете „Лийдуей“, но твърди, че били за друг проект – пише европейското издание Euractiv.

 „През отчетния период развивахме създадената от нас тематична Фейсбук група „ КЪДЕ СА ПАРИТЕ НА БЕЖАНЦИТЕ?” (http://www.facebook.com/groups/228888227278241/).Към момента групата има вече 2 769 члена, или броят им в сравнение с предишния отчетен период е нараснал с 901 души.“ Групата е използвана като допълнителен канал, през който популяризираме мнението на евродепутата Йотова по най-актуалната тема в момента в България. В групата качваме новинарски материали, които коментирахме с наши профили така, че да разпространяват тезите си по темата.“

Но освен за хвалба, тази група е използвана за критики срещу еврокомисар Кристалина Георгиева.