Откъде пък дойдоха тия с брадите?!

Поминъкът се свежда до ровене в сметището на Сливен, което е разположено до селото

Ако се правиш, че нещо не съществува, то ще те накара да го забележиш. Ако си решил да го употребяваш, то ще намери кой да го употребява срещу по-добра цена от твоята. Ако си го покварил, недей да се правиш на изненадан, че е покварено. Става дума за циганските гета. И по-точно за онези, в които се множат…как да ги наречем…, та ние все още нямаме дума за тях, а те живеят у нас, с нас, до нас. Мюсюлмани? Да, такива са, но не просто и само мюсюлмани. Салафити? Вероятно, защото проповядват салафията - изначалното, коренното разбиране на исляма. Радикални ислямисти? Думата „радикален” означава „коренен”, а щом те претендират да са най-близо до корена на исляма, значи са радикални. Фундаменталисти? Разбира се, защото фундаментален и коренен е едно и също. Засега най-добре разбираме за какво говорим, когато ги описваме по външен вид: „абе, онези с брадите“.

Откъде дойдоха, как дойдоха и защо докато мнозина си въобразяваха, че явлението е пазарджишко, те се увеличават в Смолянско, Благоевградско, Хасковско, както и в отдалечената от тези региони Нова Загора? Преди време попитах хора от ДПС и те ми отговориха така: „Случва се същото, каквото се случваше с нахлуването на християнски секти през 90-те години.”

Когато проверявах за последен път, в най-големия цигански квартал „Надежда“ в Сливен имаше регистрирани 26 протестантски църкви. Не си представяйте непременно сгради, често църквата е домът на пастора. Така е и по селата. Сотиря е типично село за района – населението е почти изцяло цигани, природата приказна. Махалата е на хълма, водата кът. Поминъкът се свежда до ровене в сметището на Сливен, което е разположено до селото. През 90-те години тук пристигат корейски пастори. Основават две евангелски църкви. Корейците носят дарения, проповядват близкия свършек на света, когато Исус ще отведе всички страдащи в рая на царството небесно. Обясняват им, че те не са просто християни, а уникални, защото са последователи на най-чистата част от християнството – онази, която не е била омърсена през времето с ритуали и показност.

В селото започват да кръщават момченцата Исус. Има и Давид, и Мойсей. На момичетата дават името Сузана, според сотирските цигани женски вариант на Исус. Спират пиянствата. Обаче постепенно спират и даренията. А обещаното второ пришествие се бави. Водата не се качва на хълма. Избират за кмет ром, който има затруднения с четмото и писмото. Корейците идват все по-рядко. Един ден кравите на селото изчезват, а пастира намират пиян-залян. Защо си се натряскал, питат го, нали в църквата не ви дават да пиете? Амиии, аз се оставих от Божето, мънка пастирът на избягалите крави. Пастирът на хората също все повече мънка по въпроса за пришествието. Хората се разбягват от Божето. Отиват на гурбет в Италия. Започват да кръщават момченцата Антонио. След като Страшният съд се отлага, започват отново с кражбите. Чупят ръката на една баба, която излиза на бой с крадците. Българите пропищяват. Всичко става отново същото, само че още по-същото. Защото и циганите, и българите вече са по-бедни. Ако утре дойде друг пастор, имам, гуру или какъвто и да е друг донор, ще бъде добре дошъл за преобладаващата част от селото.

Циганският квартал на Нова Загора се казва „Шести”. В него живеят около една четвърт от населението на града. За тях е голяма обида да бъдат наричани цигани. Голямата част от тях се определят като турци. Българите от града ги възприемат като турски цигани. Изследователите на ромски етнос ги наричат „миллет”, обособена ромска група, която е поминувала като ариегард на турската армия.

И тук водоснабдяването е проблем. На улиците кал, в къщите няма вода. В квартала живеят доста стругари, шлайфисти, фрезисти, все бивши работници в Завода за машиностроителни машини. Сега безработни или кой каквото намери. Преди години в кафенета в Нова Загора се появиха надписи, че не се сервира на цигани. Тръгна слух, че който от кв. „Шести” пресече моста след 20 часа, ще бъде насила върнат обратно. Вдигна се шум, намесиха се правозащитни организации. Сега няма такива надписи. Но и в кафенетата рядко може да се види мургав клиент.

В махалата има джамия. Там са добре дошли. Там са приети, равни, дори специални. Млади мъже от квартал „Шести” ходят на хадж в Саудитска Арабия. Връщат се, разказват чудеса. Хора от махалата ходят на гурбет във Франция. Връщат се с бради, жените с фереджета. Там били разбрали, че това ти осигурява защита – и от Аллах, и срещу хората. Чувстват се уникални, те не са просто последователи на исляма, а на най-чистата част от него – онази, която не е била омърсена през времето с ритуали и показност. Вече не се чудят дали са цигани, миллет, турски цигани или турци. Вече са избраниците на салафията – прилагането на религията така, като я е проповядвал самият пророк Мохамед. Вече са част от свещената армия за опазване на Корана и Сунната, защото никой и нищо не бива да стои над тях. Вече не са ничии. Вече са някои.

Да се върнем в кв. „Надежда“ в Сливен. Освен 26-те протестантски църкви, там от няколко години има и голяма джамия. В нея ходят тези, които наричаме „турски цигани“, те живеят в по-чистата част на гетото в големи къщи. „Ние сме си турци – заявяват, - не сме роми, ромите са от оная улица нататък и най-добре е да ги изселят в Румъния, нали са роми!?” Колко време остава, докато презираните роми от огромния квартал решат да се направят на по-турци, като пуснат бради и надянат хиджабите и чадорите?

Ако гледаш на някого като на поминък, той ще се държи като поминък. Циганските гета са поминък – и за политиците, и за неправителствените организации. За първите са доставчик на гласове /разбирай – на власт/, за вторите са източник на целеви групи за проекти /разбирай – на пари/. Това разврати гетата, насади у хората т.н. култура на заучена безпомощност, очакване, пазарлък. Който даде повече – на него ще се продадем. Когато има готови да се продадат, ще се намери кой да ги купи. Отделна е вината на ДПС, които никога, в никакъв момент не заеха твърда позиция срещу случващото се. От мисъл за изборните резултати, разбира се. Всичко у нас е с мисъл за изборните резултати. Така че сега, когато учудено се питаме откъде се появиха тия странни и опасни хора с брадите, честно се налага да си отговорим: Отгледахме си ги.

Източник: Reduta.bg