И ДСБ ползвали "тролските" услуги на Leadway

Фирмата Leadway Media Solutions ("Лийдуей Медия Солюшънс") очевидно е "специализирана" в практики за манипулиране на публичното медийно пространство чрез стотици анонимни профили и десетки хиляди коментари в онлайн медиите и социалните мрежи чрез т-нар. "тролове". След като в сайта "Биволъ" излязоха данни за "тролски" набези, имитиращи обществена подкрепа за тезите на БСП и прокарващи техни "опорни точки", в събота сайтът съобщи, че преди три години и ДСБ са плащали на Leadway, за да си осигурят форумна "любов". Първите доказателства за платен форумен коментатор на ГЕРБ пък датират от 2012 г.

За фундамент на сегашната "тролска" пропаганда в полза на БСП се използват разработените известни "опорни точки" на управляващата партия. Скандалът се разрасна след като разследването осветли много сериозна и организирана структура за насаждане на обществено мнение.

Изнесеното от "Биволъ" е типичен разрез на сегашната ни медийна среда, подмяната на реалността от партийно-консултантски щабове за натиск върху мисленето и мнението на широката аудитория в полза на сегашното правителство и управляваща клика.

Изданието съобщи в събота, че преди "броени часове" е получило на редакционната поща файл с анонс "Вярваме в свободната журналистика". Файлът с разширение *.pdf представлява анализ на същата фирма Leadway Media Solutions от август 2011 г. в разгара на кампанията за местни избори в полза на ДСБ.

При проучване на метаданните правят впечатление веднага някои несъответствия: Файлът е създаден на 14.02.2014 г., час преди да бъде изпратен по мейла, но в графа "предмет" е отбелязано DSB WR 18-24.05.2011. В същото време в тялото на приложения анализ е описан период на обхвата му и той е: 15-28 август 2011 г. Сбъркано е името и логото на фирмата с нелепото "madia",вместо "media". Личат разлики в шрифтовете и неграмотна лексика: напр. "излезнаха", вместо правилно граматичното "излязоха".

Внимателното сравняване на посочените данни в съдържанието и приложенията към него обаче показаха почти 100% съвпадение с действителните факти, а приложените коментари и тролски самоличности също се валидират. Те са били активирани в предизборната кампания на Прошко Прошков (в момента Прошков е член на "Движение България на гражданите") за кмет на София през 2011 г. Използвани са същите тролове и платени послания, като БСП през 2013-14 г., показа разследването на "Биволъ".

Leadway Media Solutions е учредена на 14.01.2011 г., а четири дни по-късно Анета Аврамова е регистрирала домейнът LEADWAY-MS.COM. През май същата година специалистът по онлайн маркетинг Александър Стоянов кандидатства за работа във фирмата и по време на интервюто директно му е обяснено, че в задълженията му ще влиза и писане на коментари за политически партии в новинарски форуми, тъй като предстоят избори. Стоянов сподели всичко това в мейл до редакционната поща на "Биволъ", а после го после го потвърди по телефона. Според него по това време във фирмата са работели вече двама служители, които той е трябвало да ръководи.

След проверка на известните вече псевдоними на коментатори, възхваляващи Илиана Йотова и БСП през 2013-2014, се установява, че такива се срещат по форумите през 2011 г., обясняват от "Биволъ". Три от тях са във форумите на "Капитал" и "Дневник" – потребителите Мани, регистриран на 20 януари 2011; croushet, регистриран на 24 фев 2011, и kavanozov регистриран на 17 май 2011.

И тримата са се включили активно с положителни коментари за кандидата на ДСБ за кмет на София Прошко Прошков, показва историята на изявите им.

По ирония, crouchet и kavanozov откриват кампанията в интервю с Прошков от 16 май: "Няма да ви очаровам с медийни шаманизми"

"Надявам се да се спазят обещанията, защото политиците са при хората само по време на избори. Лично на мен ми е любопитен този кандидат." - интригуващо започва kavanozov
"колко хейт има по този свят, Боже! Дайте шанс на Прошков. Сигурна съм, че има какво да покаже като кмет. От много източници знам, че е много разбран човек, което не може да се каже за повечето познати ни депутати и е в негов плюс!" - пише отдолу crouchet

Освен че пишат в подкрепа на Прошков, въпросните потребители нападат опонента му на първичните избори в Синята коалиция Владимир Кисьов, а след това и кандидата на БСП Георги Кадиев.

Паралелно с политическия активизъм, crouchet и Мани (и двете се представят във виртуалността като дами) възхваляват Mобилтел и громят Виваком и Глобул, което показва, че Leadway не разчита само на политическа комуникация, но и на корпоративна такава.

ДСБ: Имахме такъв договор

Ковчежникът на "Кърниградска" по това време Юлиян Войнов потвърди пред "Биволъ", че такъв договор с Leadway за мрежово позициониране съществува и е бил отчетен пред Сметната палата. Той потвърди също, че е виждал отчети, подобни на тези на БСП и Илияна Йотова, в които са отбелязани коментарите и медиите, в които са пуснати.

Новият лидер на ДСБ Радан Кънев отговори, че изобщо не е бил в течение за тази кампания, но ще направи проверка и ще има официален отговор на партията на запитването ни до синята централа за взаимоотношенията с Leadway Media Solutions.

От фирмата до момента не са пратили отговор на запитването на "Биволъ" за подробности относно договора с ДСБ и договори с други политически партии.

Операция "Чисти форуми"?

Борбата с "троловете" ще успее единствено, ако обществените актьори - партиите, спрат да търсят тези услуги и да ги заплащат с парите на данъкоплатците от щедрите си субсидии. До момента не сме видели ясна партийна заявка за доброволно отказване от платената форумна любов, с хвърлена ръкавица към останалите. Видяхме в изобилие лъжи, увъртания и полупризнания от страна на БСП и лично на Илияна Йотова, притисната и от Брюксел. В този контекст очакваме реакцията на ДСБ с повишен интерес, посочват от "Биволъ".