Медиите в интернет - свободно слово или пропаганда?

Медийната демокрация на интернет

е върховното постижение на прогреса и желанието за свободно волеизлияние, бихме казали всички, които не търпим ограничения и цензура. В същото време, медийната демокрация на интернет, е най-опасното пропагандно оръжие, което не информира. То разделя. Не ни отваря хоризонта, а ни затваря още повече в избрания кръг от мисли и идеи и по-страшно, нагнетява напрежение и аресия с гьобелсови хватки.

Пропагандата е най-висшата и изтънчена форма на манипулация. Такива са и хората, които я контролират. Шерлок Холмс беше казал в един от случаите си: " Да е благодарна полицията, че съм на страната на добрите". За манипулаторите обаче, това не важи. Те винаги са от добрите, защото служат на "кауза". Дали сами вярват в това е трудно да се разбере, но умните знаят как да се вадят от идеологическото тресавище. Затова въпросните никога не ги виждаме. Само предполагаме. И им казваме или кукловоди, или управяващи в сянка, или тези които дърпат конците, или...

Необятното и свободно кибер-пространство е огромен подарък в ръцете на тези хора. Като изключим големите, утвърдени информационни издания, в Интернет могат да се видят стотици хиляди сайтове, създадени само с една цел-пропаганда. Те се задействат по команда и започват да бълват "новини", коментари, интервюта, които освен че са съмнително достоверни,  заливат с "информация" за промиване на мозъци. Никой не знае чии са латентните "бойци". Това са елементарно технически създадени сайтове със задължителното съдържание за природни катаклизми, свършек на света, предсказания на врачки и други феномени, някое "гениално" откритие за лечебните свойства на чесъна и разбира се елементарни клюки. Докато в един момент идва "великото" разкритие за...

В световен мащаб последният пример е сваленият в Украйна самолет. Изобщо не мисля да анализирам, кой какво. Факт е обаче, че точно 30 минути след падането на самолета в Интернет вече имаше 4 версии за трагедията. Появиха се мълниеносно в руски "агенции" и сайтове, заливайки и социалните мрежи. Брилянтен ход за объркване на мислите още в началото. Толкова много различна информация се изсипа, че дори и най-добрите анализатори не могат да я систематизират. Да не говорим за хората, които работят друго. И за този ефект за отвличане на вниманието, наречен "свръхинформираност", заслугата е именно на никому неизвестните "медии". Целта беше постигната само за два дни и сега всички говорят само за независимо разследване. Освен някои политици на високи нива, които настояват за поемане на отговорност.

В България пръв за тази зараза пише в блога си Красимир Гаджоков, който акцентира върху анонимността на медиите. Миналата година, след месеци анализи, той публикува списък на анонимни сайтове, "претендиращи да са медии". Той определя 4 критерия за търсене- физическо лице, физически адрес, телефон и име на фирма. Оказва се, че на голяма част дори от популярните онлайн  агенции няма подобна информация.

"В България царува масов информационен хаос. Всяко нещо, “казано” или “написано” някъде, се приема за истина. Без значение дали за него има елементарни факти, доказателства или логика. Без значение дали зад него стои човек, организация или бизнес. И понеже е много лесно и удобно безотговорно да измислят и тиражират клевети, откровени лъжи или безумни фантасмагории, огромна част от тези “пишман-медии” са анонимни", пише Гаджоков.

Мисля, че никой не може да обори това твърдение.

Освен анонимността, политическите и корпоративните пристрастия, са запазени марки за голяма част от информационните сайтове. Злополучната идея на дрогиран мозък, който предложи Пеевски за шеф на ДАНС, оформи един перфектен медиен интернет кръг от: Гласове, Всеки ден, България днес, Бгмак, Български поглед.info, Скандално, Аргументибг, Блиц и целия списък на Пеевските и Василевите сайтове, които месеци наред заливаха с отрова, злоба и злъч хората на площада и техните симпатизанти. Бяха като един в изпълнението на поръчката за обругаване. Като един следваха опорните точки на червено-кафявата олигархия и се капсуловаха, преписвайки се един друг методично. Пропагандната машина обезличи "журналистите" там и ги превърна в обикновени слуги. В желанието си да бъдат харесани, в тези "медии" излизаха такива откровени глупости, на които може би и поръчителите са се смяли. След тежката раздяла между Пеевски и Василев обаче, тези сайтове имат трагикомично поведение. Кой плюе Пеевски, кой Василев, кой Бареков. Мазало. Докато свършат парите. И дойде следващият господар. Мисля, че апологетите на властта имаха огромна заслуга за сгромолясването й само за година. Просто от престараване опротивяха на всички.

Всъщност в България са буквално две медийните групи, които са обявили политическата си ориентация: Livenews заявиха подкрепа за АБВ, и групата Bulgariautre.bg, които казаха че са десни. По принцип не се прави така. Но в тая псевдо-информационна среда в нета, човек поне знае, какво може да прочете там.

Защото в сайтовете, които следват пак знаете какво ще прочетете, но нито журналистите, нито собствениците имат кураж да го кажат открито:

Сайтовете на Бареков-bnews , blife, bsport са ориентирани строго към поддържане на политиката на плащащия Цветан Василев. Сега, след като средствата спряха, се руши първо „партията“, а скоро ще пострадат и медиите.

Към името на самия Цветан Василев са записани : novinite.bg, ЗБЕЙ -inews.bg, jenite.bg, div.bg, fitwell.bg, sportuvai.bg, peika.bg, kulinar.bg, sever.bg, get.bg, biznews.bg, stat.bg/bg.

Интернет пространството на успелия млад мъж Пеевски, освен голямото количество хартиени вестници с интернет издания, се запълва от: Blitz.bg, Vsekiden.com, Monitor.bg, PIK, Blitz.bg, econ.bg, sporta.bg, get.bg, в някои от които е едноличен собственик, а в други - съдружник с главните редактори.

Личните списуватели на Моника Йосифова са в Е-вестник.

Огнян Донев си направи Клуб Z.

Duma.bg, cross.bg, sega.bg, bgmak.eu, bgnes.com си получават опорните точки директно от Позитано.

silnabulgaria.com, silnisme.com , gorivo.net - Гражданско сдружение СИЛА, Алексей Петров, самопровъзгласили се и за "държатели" на актуалните протестни "марки" Occupy и Anonymous.

Верните стражи на Реформаторския блок си остават Офнюз и Медиапул.

Иначе, сайтове като Bestgbnews, Bradva, Nauchi-parvi, Инфобалкани,  Forumat-bg,  Епохални времена, Аломерси, Национален репортер, Анонибългария, Дезинфоуор, Мол365 и още стотици други, както и тези, които се създават само за една публикация, са опасни оръжия за влизане в главите. Те са инструментът, който ИМ помага, за да се мразим. Като не се ненавиждаме помежду си, ненавиждаме тях. Лошо...