Камарата на инженерите поиска промени в строителното законодателство

Липсата на качествен контрол върху строителните фирми е причина за трагедията в Своге, твърдят от бранша

Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране настоява за промени в строителното законодателство. Целта – да се защити общият интерес при изпълнение на строежите.

Според председателя на Камарата д-р инж. Иван Каралеев само по този начин ще се избегнат катастрофите и трагедиите като тази при Своге.

Исканите промени Закона за устройство на територията засягат позицията на проектантите в инвестиционния процес и те са предоставени на вниманието на депутати от 44-то Народно събрание, съобщи бившият депутат Методи Андреев, който е и преподавател в Университета за архитектура и градоустройство.

Камарата на инженерите настоява проектантът да е независимо физическо лице в строителния процес, а не подчинен подизпълнител на строителната фирма, спечелила търга за обществената поръчка. Като втора стъпка следва техническият контрол на обектите да се извършва от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране като браншова организация, която ще засили ролята на авторския надзор на обекта, особено на тези от национално значение.

87 млрд. лв. са обществените поръчки, разпределени у нас до момента, напомни Методи Андреев. 90 на сто от тях отиват в няколко строителни фирми, около 3 на брой според него за големите строителни обекти. Тези фирми-мастодонти си назначават проектантите, за да контролират инвестиционния проект, коментира още доц. д-р инж. Методи Андреев. В законодателството у нас е имало изискване този, който проектира, да не строи обекта, но това изискване е отпаднало в последствие, допълни Андреев.

Според Камарата на инженерите причината и за трагедията в Своге е системата на т.н. Пълен инженеринг, по който за изграждането на даден обект се организира търг едновременно за проекта и за изпълнението на строежа.

По този начин търговете се печелят като правило от едни и същи фирми по единствен критерий –  най-ниска цена. Така спечелилата фирма започва да спестява от вложени качествени материали, подходящи детайли за връзка между отделните елементи, спестяват се и цели технологични процеси, предупреди инж. Димитър Куманов.

Само така е възможно вместо трошени фракции на по-здрави скали, в асфалтовите смеси да се влагат неподходящи фракции от варовик, както стана известно от пробата на асфалта от ремонтирания път до Своге.