Бутилиращите фирми настояват: Един минерален извор, един оператор, един бранд - bulgaria.utre.bg

Бутилиращите фирми настояват: Един минерален извор, един оператор, един бранд

22 юни 2018, 17:08 | Моника Гаджанова
  • Снимка:
    Freeimages/Yucel Tellici

Последните промени в закона за храните не гарантират това

„Принципът, по който работи индустрията за бутилиране на минералните води в Европа, регламентира, че един извор се разработва от една компания и на пазара излиза един бранд. Споделеното използване на едно находище размива отговорността“, заяви Жан Пиер де Фие, председател на Европейската асоциация на бутилираните води. Според него именно този принцип кара компаниите да се грижат за източника на минерална вода, за да гарантират качеството на своя продукт – бутилираната вода, която предлагат на пазара.

Ако в Европа има 2000 извора на минерална натурална вода, то в България те са 144, като само 3% от тях са отдадени на концесия и разработени, коментира Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България/АПБНБ/. Докато в Европа прилагат правилото „1 извор и един бранд“, със законодателството у нас се насърчават опитите за съвместно управление на едно находище на минерална вода, посочи тя. 70 на сто от индустрията в България е против, защото никой не иска да чака 3 и половина години за документи и разрешителни, да вложи като начало минимум 10 млн. лв. в разработването на извора и продукта, а някой на готово да се включи постфактум и да го конкурира на пазара.

„Съществени промени бяха направени в текстовете на закона за храните, които се отклоняват от първоначалния им вариант и ерозират това, върху което ние сме съградили нашата индустрия. Създават риск за достъпа до ресурса, за опазването на ресурса, за брандовете, под които предлагаме водите и гаранцията, която даваме на потребителите“, изразяват опасенията си фирмите.

От АПБНБ очакват между първо и второ четене на закона да получат подкрепа от депутатите, защото в индустрията с бутилирана вода у нас са заети 2000 души, обясняват те. Подчертават още, че годишно се внасят 90 млн. лв. данъци и такси, а инвестициите за събиране и рециклиране на отпадъци, за намаляването на теглото на бутилките и за нов дизайн само на една от водещите български компании са 13 млн. евро.  



Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета