„Активни потребители”: Нужни са законодателни промени за ефективна борба със замърсяването на въздуха

Политика

21-06-2018, 18:41

Снимка:

Freeimages/christoph burgdorfer

Автор:

Моника Гаджанова

Всичко от Автора

В страната има 2.5 млн. стари автомобили

За законодателни промени, които да дата ефективен резултат в борбата със замърсяването на въздуха  се обявиха от Асоциация „Активни потребители”. Организацията ще изпрати до институциите у нас предложения за добри практики, които ще доведат до използването на нови превозни средства. Целта е да се ограничи замърсяването на въздуха.

„ Целта е да се създаде една устойчива и трайна политика, която не се основава на временни действия и решения“, обяви председателят на асоциацията Богомил Николов.

Трябва да се промени Законът за местните данъци и такси. Това заяви председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили, Христо Христов . По думите му  в момента облагането на стари коли у нас спира на 14-тата им година. И след този срок притежателите им плащат данък от 16лв., могат да паркират навсякъде в страната. За сравнение собствениците на мотопед и автобуси до 22 места плащат от 50 до 150 лв., а автобуси с над 22 места – от 100 до 300лв. Затова и кметове на общините не инвестират в нови автомобили за градския транспорт по места.“ Няма никаква равнопоставеност между по-нов автомобил, мотопед, автобус и товарен автомобил”, заяви Христов. Той е категоричен, че държавата трябва да осигури различни стимули на хората, които да ги мотивират да карат екологични превозни средства както е по света и даде пример, че някъде собствениците на електромобили са освободени от данък.

Според Христов пък трябва да отпадне сегашната така наречена екотакса. „Ако правителството иска да въведе такава такса, то трябва да се въведе европейско облагане на автомобилите и екотакса за курортите и големите градове”, обясни той. И допълни, че техническите прегледи, които се правят в КАТ не отговарят на директива на ЕС. „Там няма необходимата техника за тази цел – валци, стендове и уреди за замервания“, уточниха от Асоциацията на вносителите на автомобили. Така се стига до абсурда, че внесени стари автомобили получават регистрация и стикер за една или две години от Пътна полиция, а замърсяват въздуха и околната среда у нас за този период. Едва при задължителния годишен технически преглед след това се установява реалното им състояние. Официалните данни показват, че в страната има 2.5 млн. стари автомобили и техният брой се увеличава годишно със 100 000.