Втори сме в Европа по брой на загиналите в катастрофи

Състоянието на пешеходните пътеки е фрапиращо, отчете национална проверка

България е на второ място в Европа по брой на загиналите пешеходци в катастрофи. Първото място в черната статистика на жертвите на пътя заема Румъния. Това съобщи за „България утре“ Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

През 2017 година общият брой на загиналите пешеходци е бил 158. Година по-рано-116. Ръст има при жертвите, които са възрастни хора, над 65 години, в малките населени места, обясни Тодоров. И добави, че инфраструктурата е основният проблем, които има отношение към пътните инциденти с пешеходци. Над 80 % от пешеходните пътеки в България не отговарят на изискванията, посочи той.

Днес бяха представени и резултатите от националната проверка на пешеходните пътеки, която започна в края на миналата година. Проверени са били близо 14 хил. от тях. Подобна инспекция се прави за първи път.

Данните показват фрапиращи пропуски, заяви главният прокурор Сотир Цацаров. Сред установените нередности са били неправилно разположение на пешеходните пътеки, маркиране, сигнализация и други. Открити са били отчайващи дефицити, като „два пъти повече липсващи знаци от наличните в много области”.

Общият брой на пешеходните пътеки е 3571, от които 205 са в населени места и 3226 - извън тях, допълни регионалният министър Николай Нанков. Най-честото нарушение е липсващ надпис "погледни" на пътеките, липсва в 80% от случаите. Масово е сгрешена ширината на пътеките. В 65% от случите маркировката на самите пътеки е износена или напълно заличена. Регионалното министерство ще изработи до края на април регистър на пътеките в страната.

Трябва да се изиска от кметовете да поддържат тези пешеходни пътеки, смята Тодоров. Според него добър пример за превенция на войната по пътищата е София. Тя беше градът в Европа с най-много загинали пешеходци. Преди 7-8 години имаше по 100 загинали. Преди година няма нито един загинал, допълни той. По думите му това е резултат и от създаването на надигнатите пешеходни пътеки и отмяната на наредбата, която ги е забранявала. В Европа няма населено място, където да няма надигнати участъци на пътя, кръгови движения, пътни острови, които да принуждават шофьорите да намаляват скоростта.