К. Вълчев: Предлагаме 3 разходни стандарта за средствата на образователните институции

Финансирането в момента зависи единствено от броя на децата и учениците

Следващата година предлагаме да има 3 разходни стандарта, които да формират средствата на всяка една образователна институция. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той обясни, че в момента има около 35 разходни стандарта за дете/ученик в детска градина/училище. Финансирането в момента зависи единствено от броя на децата и учениците.

„Промените, които предвиждаме в системата на делегираните бюджети са насочени към това да балансираме формулата за разпределение. Следващата година предлагаме да има 3 разходни стандарта, които да формират средствата на всяка една образователна институция. С механизма на формулата тези средства могат да бъдат диференцирани на ниво община”, заяви ресорният министър.

Първият стандарт няма да зависи от броя на децата/учениците. Вторият е сега съществуващия – за дете/ученик. Третият стандарт за група/паралелка и детска градина/училище. Според Красимир Вълчев това ще направи финансовото разпределение по-близко до разходите на училищата и ще осигури по-голяма справедливост от гледна точка на това училищата и детските градини да имат реални финансови възможности.

„Няма как училища със сто и хиляда ученика да получава еднакви средства. Това е формулата, по която общините ще получават средства за образователните институции. Отделно ще предоставим допълнителни средства за училища в малки и отдалечени населени места. Допълнителни средства ще има и за училища и детски градини, където има концентрация на деца от уязвими групи или такива с родители с по-ниско образование”, поясни просветният министър.

Той подчерта, че ще има увеличение от 1 до 30% на бюджета за училищата от 1 януари 2018 г. „Средният процент на увеличение е сравнително малък, още повече, че той ще е насочен към по-малките училища. Няма да има намаление на средствата в нито една община. Някои учители в училищата в по-малките населени места ще имат увеличение на заплатите“, поясни Вълчев. С 360 млн. лв. се увеличават средствата по единни разходни стандарти за 2018 г. 30 млн. от тях ще са насочени към увеличение на минималната заплата на непедагогическия персонал и за по-висока осигурителна вноска за сметка на работодателите.

330 млн. лв. ще бъдат за увеличение на възнагражденията в сектора. От тях 240 млн. лв. ще бъдат за целогодишно финансиране на увеличението от 1 септември тази година, когато бяха предоставени 80 млн. лв. за 4 месеца. От друга страна пред членовете на ресорната комисия той обясни, че 35 паралелки с близо 1000 ученика ще се обучават дуално през тази учебна година. Относно областта на професионалното образование, Вълчев посочи, че най-често говорим за него, когато говорим за проблемите на пазара на труда и връзката с пазара на труда.

„В последните години се направиха значителни промени в сферата на образованието, но може би не и в сферата на професионалното образование. Дейностите за промяна изостанаха. Изготвен е проект на концепция за развитие на професионално образование в МОН“, посочи министърът. Темите са много и затова са обединени в концепция, за връзката с пазара на труда и връзката с висшето образование.

От друга страна, той обясни, че по междинни данни 14 000 ученици са допълнително записани в 1 клас. Предизвикателството ще бъде тези ученици да бъдат задържани в образователната система, каза още министърът на образованието.