Нанков даде старт на рехабилитацията на участък от пътя Враца - пещера Леденика

Министър Нанков даде старт на рехабилитацията на 17-километровия участък Враца - пещера Леденика с над 14 млн. лв. от ОП „Региони в растеж“

Пътните проекти за Враца с европейско или национално финансиране са на стойност по над 10 млн. лв. Средствата за ремонта на бул. „Васил Кънчов“ са 14 млн. лв. Над 14 млн. лв. е бюджетът и на проекта за рехабилитация на третокласния път Враца – пещера Леденика. Толкова инвестиции за пътната инфраструктура във Враца в рамките на две години в предишни мандати не е имало.
Това коментира днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при старта на проекта за рехабилитация на републиканския път от областния център до природния обект. Той допълни, че 17-километровият участък е връзка към АМ „Хемус“ и след година ще се ползва не само от жителите на Враца, а и от всички любители на туризма, спелеологията, така че градът да стане още по-привлекателна туристическа дестинация.
Проектът е сложен, в него е включено едно тежко мостово съоръжение, укрепвания на скатове, преминаване на р. Лева при Дома на туриста в гр. Враца, в началото на пътя към пещера Леденика. Изцяло ще бъде подменена пътната настилка, ще бъде направена вертикална и хоризонтална маркировка. Предвидено е отводняване с водостоци, обясни Нанков. Убеден съм, че ремонтните дейности ще приключат в срок с необходимото качество и след около година и два месеца ще имаме завършен перфектен участък с финансиране от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, допълни той.
Рехабилитацията на пътя включва подмяна на конструкцията на настилката, банкетите, предпазни огради и др. В чертите на града ремонтът ще бъде изпълнен по метода „студено рециклиране“, предвидено е и изграждане на колекторна система за дъждовна вода.
С ремонта на третокласния път ще се повиши безопасността на движение до една от най-посещаваните пещери у нас Леденика, до с. Згориград и ще се подобри пътната инфраструктура на гр. Враца.
Изпълнител на строително-монтажните работи е ДЗЗД „Пътища Северозапад 2016”, в което са: „Галчев Инженеринг” ЕООД и „Фармвил“ ЕАД. Стойността на договора е 13 664 574,92 лв. с ДДС. Строителният надзор ще осъществява Обединение „ТСП КОНСУЛТАНТИ“ ДЗЗД с участници: „ТРИ - ЕС“ ЕООД, „СТРОЛ 1000“ АД и „ПИ ЕС КОНСУЛТ“ ЕООД. Техният договор е за 202 787,57 лв. с ДДС. Авторският надзор ще е на „Виа План“ ЕООД. Договорът им е за 2 935 лв.с ДДС.
Общата стойност на проекта за Лот 10 с обща дължина 17.429 км е 14 436 124,31 лв. с ДДС. Финансирането от Европейския съюз по линия на ОПР „Региони в растеж“ е 85% или 12 210 705,66 лв. Националното съфинансиране е 15% - 2 225 418,65 лв.
По думите на министъра, въпреки сложните процеси по стартиране на програмата, резултатите от нея вече започват да се виждат. Той обяви, че вече е подписан договорът по ОПРР 2014-2020 за обновяване на образователната инфраструктура във Враца, по който с 6,8 млн. лв. ще бъдат модернизирани училища, детски градини и два спортни салона. До 12 октомври се подават оферти за участие в обществената поръчка за градската среда и от следващата година ще започне и проекта за обновяване на централна градска част и междублоковите пространства на кварталите в периферните райони с финансиране от програмата. В сътрудничество с народните представители, областната администрация и общината проектите ще се случат качествено и в срок, изрази увереността си министърът.
Пред медии той обяви, че предстои старта на ремонта на 24-километров участък от пътя от Михайлово, през Хайредин, Хърлец, Крушовица и Мизия, към Оряхово, за който с правителствено постановление е осигурено финансиране от националния бюджет в размер на 9,6 млн. лв.
Винаги сме казвали, че Северна и в частност Северозападна България ще бъдат приоритетно разглеждани като инвестиции през настоящия мандат, посочи Нанков. Включихме пътя Бели мел – Монтана, ще довършим надлеза, свързващ ремонтирания участък на бул. „Васил Кънчов“ с пътя за Криводол, съобщи той. Текат отчуждителни процедури за пътя Ботевград - Мездра, има технически проект. В края на годината възлагаме на инженеринг работно проектиране и строителство. Това е приоритетният участък по направлението Ботевград - Видин. Трябва да приключим възможно най-бързо с четирите платна на пътя Ботевград-Мездра, коментира министърът. Междувременно със средства от ОП „Транспорт“  се проектира трасето Бела – Ружинци – Димово. Вторият приоритетен участък е обходът на Димово, за да изнесем тежкия трафик от общинския център, каза още той.
В отговор на въпрос министърът посочи, че след въвеждането на тол системата се очаква приходите от такси акумулират 3-4 пъти по-голям ресурс в сравнение с постъпващите от винетки в момента 300 млн. лв. годишно. Така в рамките на 4-5 години ще направим коренна промяна и в поддръжката на републиканските пътища, в ново строителство на магистрални отсечки и скоростни пътища, за които ще има необходимия ресурс, каза той и потвърди поетия ангажимент новата система да заработи до края на 2018 година.
Прави се необходимата подготовка за зимата. Ще се стараем с добро качество, необходимите материали и техника да се справим и този зимен сезон. През следващата година изтичат 4-годишните договори за текущ ремонт и поддържане и затова процедурите за нови се предвижда да стартират в края на октомври – ноември месец т.г., за да има готовност за следващия зимен сезон, информира Нанков.
Очаква се финансиране за Целенасочената инвестиционна програма, която е реален инструмент за правене на регионална политика в изостанали, планински и гранични райони, коментира регионалният министър. Проектите, които бяха генерирани, не бяха насочени към човешкия капитал, каквато беше концепцията на Министерство на финансите, а основно в инфраструктурни проекти. Затова кметовете трябва да генерират нови проекти, съобщи Николай Нанков.