Марката Пеле вече струва 230 милиона долара - bulgaria.utre.bg
Alternative Media Group

Марката Пеле вече струва 230 милиона долара

07 септември 2017, 14:30 | bulgariautre.bg
  • Снимка:
    btv

    Марката Пеле вече струва 230 милиона долара

Марадона би бил оценен днес на 181 милиона евро

Фараонската операция през това лято, която отведе Неймар от Барселона в Пари Сен Жермен за над 630 милиона евро (само 222 милиона е откупната му клауза), създаде прецедент на фона на обявения от УЕФА курс към финансов феърплей и промени съвременните параметри на футболния шоубизнес. Преди трансфера на бразилския нападател, еталон по отношение на приходите, бе Кристиано Роналдо. Според данните на "Форбс" за 2016 г. португалецът все още е най-богатият футболист в света с 88 млн. долара годишен доход (включително и от реклами).

Марката на Краля

чукна $ 230 млн.

Опитвайки да се върнем назад във времето, би било интересно да се анализира дали футболни легенди като Пеле и Марадона са били в състояние да печелят пари в пика на кариерата си, подобно на Неймар и CR7. Спортният бизнес, отнесен към футбола, стана реалност в средата на 90-те години в резултат на бума на приходите от телевизионни права. Преди таза дата по-голямата част от топфутболистите разчитаха основно на заплатата си дори при наличието на рекламни договори. Например Пеле е спечелил повече не по време на най-силния си период в Сантос (1956-74), а след това. Най-скъпият си договор - 4,5 млн. долара за 3 години, Краля подписа през 1975 г. с Ню Йорк Космос, където е почетен президент. Бразилската легенда бе посланик на MasterCard по време на Мондиал "98, а през 2014-а заедно с Кристиано Роналдо участва в рекламен клип на Fly Emirates (б.р. - генерален спонсор на Реал М), който бе излъчен навсякъде по света. Най-големите си печалби Пеле обаче реализира чрез инвестиции в пазара на акции и недвижими имоти в Бразилия и в чужбина.



Ръстът на приходите на Пеле бе забавен от два съществени фактора - първо, огромната и най-силна част от кариерата му премина в един клуб - Сантос, за който изигра общо 1115 мача, и второ, този период съвпадна с най-трудния в социално-икономическо отношение период в историята на страната, белязан и с военна диктатура (1964-85).

Дори и днес обаче рекламните ангажименти на 76-годишната легенда не падат под 1 млн. долара. Марката "Пеле" винаги продава и Краля ще си остане пример за една уникална кариера на терена и извън него. Като цяло се изчислява, че годишните му доходи са между 20 и 30 милиона долара. Но сериозните пачки бразилският футболен магьосник започна да печели едва от 1977 г., когато бе последният му сезон като активен състезател.



През 60-те години Пеле получава от Сантос 150 000 долара годишно, което е еквивалент на днешни 5 млн. долара. По това време в Бразилия средният месечен доход на глава от населението

не надхвърля 600 долара

От тази дата марката "Пеле" според консултантската фирма Brand Finance е достигнала икономическа стойност, надхвърляща 230 милиона евро! Невъзможно е да се прогнозира или изчисли какво би постигнал Пеле по отношение на заплати и рекламни договори, ако играеше през третото хилядолетие. А също така и ако се има предвид съвременното ниво на разпространение на медиите и комуникациите. При всички положения единственият футболист трикратен световен шампион може да се чувства "наказан" от политическата обстановка навремето в Бразилия, както и факта, че не е играл в топклуб в чужбина въпреки примамливите оферти от Стария континент.


Диего би струвал

181 млн. евро

Над 4,5 милиарда лирети на сезон (бразилският му съотборник Карека не взимаше повече от 2 млрд. годишно), като сумата бе променлива заради бонуса от 20% от спонсори и премии. Толкова е струвал Диего Армандо Марадона на Наполи. Безспорно е, че без великия аржентинец двете и единствени титли на кампанците - през 1987 г. и 1990 г., щяха да си останат мечта за тифозите. Всичко това трябва да се вмъкне в един приказен контекст. На квартала "Посилипо", където живя Диего през периода 1984-1991 г., а в гаража му бяха паркирани едно Ferrari F40 и две Testarossa (със средна цена 180-190 милиона лири) - ярък символ на благосъстоянието в Италия по онова време.

Аржентинският нападател през тези години беше сред най-обичаните и високоплатени футболисти. В други спортове - например голф, бейзбол и най-вече американски футбол, в САЩ за същия период е имало спортисти с годишна


Трансферът от Барселона излезе на президента Корадо Ферлаино 13 млрд. лирети. На онзи 5 юли 1984 г., когато бе официалното му представяне на "Сан Паоло", имаше над 60 000 тифози на Наполи, които бяха платили по 1000 лирети за билет. Освен с демонстрираните безспорни технически умения с топката Марадона направи впечатление и с бялата си тишъртка с емблемата на "Пума". Една успешна маркетингова операция, която се помни и до днес. И доказателство за вродената способност да бъдеш в центъра на вниманието и герой, без значение дали е за добро или за лошо. Вероятно Марадона е първият модерен футболист от гледна точка на имиджа си, който започна отношенията си с медиите.

Скорошно изследване на компанията Playratings.net анализира редица параметри за оценка на актуализираната стойност на аржентинския нападател. Днес трансферът от Барселона в Неапол би се равнявал на 181 млн. евро. Цифра, която много се доближава до 222 млн. евро за Неймар, които плати ПСЖ. Както в случая с Пеле и аржентинската легенда

не успя да извлече

максимална полза

от търговския потенциал на собствената си марка. Ако по онова време на стадион "Сан Паоло" работеше поне един феншоп, то екипът с №10 на Lineatime с логото на Cirio като основен спонсор би регистрирал първия случай на sold out в историята на италианския футболен мърчандайзинг.



Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета