Нанков: Губим около 1,5 млн. лв. приходи на ден заради забавянето на ТОЛ системата

Системата трябва да започне да генерира приходи още утре

Губим около 1,5 млн. лв. приходи на ден заради забавянето на ТОЛ системата. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ регионалният министър Николай Нанков във връзка с реалистичния срок за въвеждането на ТОЛ система за тежкотоварните автомобили у нас.

Относно това кога се очаква системата да започне да генерира приходи, Нанков заяви, че това трябва да се случи още утре. „Даже е трябвало вече да започне да генерира приходи. Забавянето коства на бюджета на страната по 1,5 милиона лева загуба на ден, съответно това са средства, които ще се вложат в пътна безопасност, в строежа на нови пътища и рехабилитацията на съществуващи такива“, коментира Нанков.

Той припомни, че ресурсът, който ще се генерира от ТОЛ системата ще дойде по линия на тежкотоварния трафик, на база на справедливия модел, на солидарния принцип – този, който амортизира, който разрушава повече пътната инфраструктура, ще заплаща повече на база на изминати километри и на тонаж. „Ще въведем, може би, ограничения в определени дни, както в момента правим. Съответно желаещия да премине с товарен автомобил през републиканския път ще заплаща по-голяма такса, както е в Германия, в Унгария“, поясни регионалният министър.

Николай Нанков посочи, че интересът на регионалното министерство, а и като цяло на правителството е именно сигурността, безопасността и модернизирането на пътната инфраструктура.

„Споменах - 1,5 милиона минимум е загубата за бюджета на ден. Това не е загуба и това не са средства, които ще дойдат от джоба на всеки български гражданин, тъй като системата е смесена, ТОЛ такса е за тежкотоварни и винетки за леките автомобили. Системата ще генерира приходи от тежкотоварните, цените на електронните винетки няма да бъдат променяни и ще променим несправедливото отношение, което е факт понастоящем - леките автомобили да издържат на почти 70% от пътния сектор в страната. Те пак, според нас, не амортизират, не натоварват пътната инфраструктура“, каза още Нанков.

Той коментира и промените в Закона за опазване на околната среда. "Подкрепям идеята за промени в Закона за опазване на околната среда, които да ограничат обжалването на екологичните оценки за големи инвестиционни проекти в национално значими обекти", каза Нанков. „В качеството си на министър, твърдо заставам и подкрепям идеята на народните представители“, коментира още той.

По думите му фактът, че с предложените промени наистина при защита и на екологичния, и на гражданския интерес - без да бъдат лишавани по никакъв начин от правото веднъж на обжалване, втори път на процедурно представителство, на правова защита, което е основен принцип, всички заинтересовани страни ще могат да обжалват и респективно да са ангажирани с процеса по приемане на оценки за въздействие на околната среда и оценки за съвместимост към тях. Но пък едноинстанционното производство би спестило наистина значителен ресурс от време, който е важен за базирането на големите инфраструктурни проекти, включително АМ „Струма“, за която става дума в последните месеци. Знаете за изоставането в графика, за което аз многократно съм коментирал. Това изоставане би се задълбочило, въпреки че наваксахме около 4 месеца в последните 10-15 дена относно процедурите. Вече и ОВОС е в колегите от МОСВ с отразените становища и бележки“, допълни Николай Нанков и изрази надежда август месец да се проведат и обществените обсъждания с местните общности.

„Но ако мине 2019 г. на база на обжалване на процедурата по ОВОС, оценка за съвместимост, нямаме довършена устройствена процедура, т.е. нямаме издадено строително разрешение и нямаме избран изпълнител, ние се поставяме под обективната невъзможност, ако наистина май, юни 2019 г. нямаме строително разрешение, да не довършим АМ „Струма“ с европейски ресурс, т.е. със средства от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Ще трябва да я довършим с национално финансиране. За мен лично е безотговорно и несериозно да пилеем европейски ресурс с толерирането и поставянето на определени интереси над глобалния интерес“, поясни той.

Регионалният министър заяви, че глобалният интерес за всички нас е да намерим баланса между екологичното, социалното и икономическото развитие. „И разбира се глобалната цел, глобалната визия е да гарантираме сигурността и безопасността на пътуващите по това трасе, част от европейски коридор № 4. Затова казваме, че АМ „Струма“ е геостратегически, наднационален проект и приоритет и докато в ОВОС примерно разглеждаме и защитаваме интереса на определени биологични видове, да, Кресненското дефиле е изключително богато, както твърдят и екоорганизациите, над 92 защитени вида, ние поставяме и тях като наш приоритет, но на първо място и водещ е човекът като биологичен вид, неговата сигурност и безопасност, колкото и образно да звучи, но жалко, че в ОВОС това не се отчита. Но пък ние го отчитаме и мисля, че това е правилната политика и така трябва да продължим и за в бъдеще“, каза още Николай Нанков.