Информация за разследването на ж.п. катастрофата на гара Хитрино

Следствени действия по делото се осъществяват от 10 следователи от НСлС

С разрешение на наблюдаващия прокурор от ОП - Шумен, пресцентърът на Прокуратурата на Република България представя информация за хода на разследването за тежкия инцидент на гара Хитрино:
Под ръководството на Окръжна прокуратура – Шумен се провежда разследване за престъпление по транспорта, при което вследствие на дерайлиране на влакова композиция загинаха 7 души и 39 получиха различни по вид телесни повреди. Причинени бяха и значителни щети на близките административни и жилищни сгради.
Незабавно след получаването на сигнала в прокуратурата, по разпореждане на главния прокурор към мястото на инцидента бяха изпратени окръжният прокурор на ОП - Шумен и двама негови заместници, както и петима следователи от следствения отдел на ОП - Шумен.
По разпореждане на главния прокурор дежурни екипи от Национална следствена служба (НСлС) също отпътуваха към с.Хитрино.
Следствени действия по делото се осъществяват от 10 следователи от НСлС, ръководени от заместник- директор на НСлС, съдебни медици, криминалисти и експерти.
Разследването се провежда по план, който се обновява непрекъснато с оглед предстоящите действия.
Към настоящия момент не са изключени категорично нито една от трите версии, по които се работи, а именно:
Нарушени правила при управлението на подвижния ж.п. състав;
Техническа неизправност на подвижния ж.п. състав;
Техническа неизправност в ж.п. инфраструктура (релсовия път и стрелките).
От събраните до момента доказателства е видно, че няма каквито и да са доказателства за умишлен взрив/терористичен акт.
От извършените огледи на стрелките и релейното табло е видно, че е малка вероятността произшествието да е настъпило в резултат на неправилно конфигуриране на трасето (по вина на стрелочник или ръководител движение), но категоричен отговор ще имаме след изготвяне на експертизите.
До момента са извършени следните действия:
1. Оглед и допълнителни огледи на локомотивите на композицията, като са иззети компютъра, записващ показателите на движението, информацията за показателите на движението от втория локомотив на флашпамет, както и множество документи и мобилен телефон;
2.Оглед на приемното здание на гара Хитрино и релейното табло на наредения маршрут на движение на композицията;
3. Оглед на пост №2, от който е нареден маршрута;
4. Оглед и допълнителен оглед на местопроизшествието с разположението на дерайлиралите цистерни;
5. Оглед и допълнителен оглед на пробитата цистерна – иззети са натривки от вътрешността и за назначаване на химическа експертиза;
6. Допълнителни огледи на всички дерайлирали цистерни след извозването им от местопроизшествието до кариерата в с.Каменяк;
7. Огледи и допълнителни огледи на инфраструктурата на гара Хитрино /стрелки, сфетофори, коловози/;
8. Оглед на цистерните, намиращи се пред сградата на приемното здание на гара Хитрино закачени за локомотивите;
9. Огледи на цистерните, извозени в гр.Русе;
10. Огледи на колоосите и част от талигите, извозени и намиращи се във фирма „Тракция“ с.Самуил и ф-ма „Шулц“ ООД гр.Русе;
11. Оглед на предполагаемото място на запалването на газа, при който е иззета печка на дървено гориво;
12. Оглед на мястото на експлозията и пожара и пораженията по сградите;
13. 10 бр. огледи на веществени доказателства на документите, иззети от локомотивите;
14. Огледи на 7-те трупа от произшествието;
15. Освидетелстване на пострадалите лица, находящи се в болниците в гр.Шумен и гр.Варна;
15. Изготвени са част от фотоалбумите на огледите;
16.Проведени са разпити на повече от 50 свидетели – длъжностни лица, очевидци и пострадали, като 10 от тях са пред съдия в гр.Шумен, с.Хитрино, с.Тимарево, с.Боян, гр.Варна, гр.Русе, гр.Бургас гр.Горна Оряховица, гр.Казанлък. Изготвени и са връчени 16 броя протоколи за пострадали;
17. Назначени и изготвени са 7 броя ДНК експертизи за установяване на самоличността на починалите при произшествието;
18. Назначени и изготвени са 7 броя съдебни токсикохимични експертизи па починалите;
19. Назначени са 7 бр. съдебно медицински експертизи за установяване на причината за смъртта на починалите;
20. Назначена и изготвена е техническа експертиза за разшифроване на данните от скоростомерните устройства на локомотивите;
21. Назначена е техническа експертиза за състоянието на железния път в района на гара Хитрино преди произшествието;
22. Назначена е техническа експертиза на осигурителната техника на гара Хитрино;
23. Назначена и изготвена е пожаротехническа експертна справка;
24. Назначена е комплексна пожаротехническа експертиза;
25. Назначена е допълнителна техническа експертиза за установяване на състоянието на устройството за бдителност и други показатели на локомотив № 86-003. Същият ще бъде придвижен на буксир до гр. София за оглед от експертите, като ще бъде придружаван от следовател от НСлС, с оглед избягване на евентуално манипулиране по локомотива;
26. Назначена е техническа експертиза за състоянието на подвижния железопътен състав на композицията;
27. Назначена е химическа експертиза на иззетите обтривки от вътрешността на пробитата цистерна;
28. Назначена и изготвена е техническа експертиза на доброволно предаденото DVR устройство със записи от инцидента;
29. Назначена е допълнителна техническа експертиза на същото устройство с цел опит за възстановяване на данните в него.
30. Назначени и изготвени са съдебно психиатрични консултации на обвиняемите лица;
31. Назначени са комплексни съдебно психиатрични и психологични експертизи на обвиняемите;
32. Назначени са съдебно химически експертизи за установяване на наличието на алкохол или наркотични вещества на машинистите;
На всички експерти по назначените експертизи е осигурен оглед на първичното произшествие, локомотивите, цистерните, сградите и съоръженията на гара Хитрино и са предоставени всички изискани от тях до момента документи;
33. Изискани са и са предоставени документи от ИА „ЖА“ за разрешителните и лицензиите за жп.превоз на „Булмаркет рейл карго“ ЕООД;
34. Предадени са документи от централен диспечерски център гр.Горна Оряховица касаещи предвижването на композицията;
35. Изискани са и са предадени документи от „Лукойл България“ и митническо управление гр.Бургас касаещи товара на композицията;
36. Изискана е и предадена документация касаеща обвиняемите лица от медицинските заведения където са се намирали преди привличането им в качеството на обвиняеми;
37. Изискана е документацията за всички пострадали намирали се на лечение или обработка във болниците в гр.Шумен и гр.Варна;
38. Изискана е и е предадена документация от офиса на „Булмаркет рейл карго“ ЕООД в гр.Русе, касаеща собствеността на цистерните, превозни документи, длъжностни характеристики, трудови договори, вътрешноведомствени документи, регламентиращи дейността на длъжностните лица във фирмата в това число и на машинистите на композицията;
39. Изискана е информация от НИМХ към БАН за метеорологични условия към момента на инцидента на местопроизшествието;
40. Изискани са справки за починалите лица, за родствените връзки с оглед определяне на кръга на пострадали от престъплението;
41. Изискани са и са изготвени справки за съдимост на обвиняемите лица;
42. Изискани са документи от областната управа на обл. Шумен във връзка с обявяването на бедствено положение в с.Хитрино;
43. Изискани са нормативни и вътрешноведомствени документи от НК „ЖИ“;
44. Установени са собствениците на пробитата цистерна, като е изискана документация за същата чрез представителя им в Република България.
45. В хода на разследването са иззети: парче от релса, печка на твърдо гориво и обтривки от вътрешността на пробитата цистерна. Веществените доказателства са предоставени на експертите.
На 19.12.2016 г. са повдигнати обвинения на двамата машинисти от локомотив № 86-003 (първият локомотив в композицията). ОС-Шумен уважава предложението на ОП-Шумен за вземане на мярка за неотклонение „задържане под стража“ на първия машинист и оставя без мярка за неотклонение втория машинист. С определение на АС-Варна, мярката за неотклонение на първия машинист е изменена в „парична гаранция в размер на 10 000 лева“.
Планирани предстоящи действия:
Продължаване на разпитите на пострадалите лица;
Разпити на длъжностни лица от ИА“ЖА“ и НК“ЖИ“ за изясняване на обстоятелства, свързани с даването на разрешения и контрола на железопътните товарни превози;
След получаване на документацията от болничните заведения, назначаване на съдебно медицински експертизи за причинените телесни повреди на лицата, преминали през болнични заведения;
Анализ на получената документация и при необходимост изискване на нови документи;
Провеждане на допълнителни разпити на свидетели с оглед изясняване на нововъзникнали факти по делото;
Изискване на документи за действията на кризисния щаб по време на спасителната операция в с.Хитрино и евентуални разпити на длъжностни лица за хода й;
Назначаване на допълнителни експертизи при възникнала необходимост;
Повдигане на окончателни обвинения на виновните лица.