Танева: Ще регулираме отношенията между потребители, производители и търговци

Кампанията "Подкрепяме българското" е показала, че българските производители на земеделски стоки и храни произвеждат все повече и все по-добри храни

След края на кампанията "Подкрепяме българското", министърът на земеделието и храните Десислава Танева коментира изводите от нея в интервю за Радио Фокус.

Според министър Танева тазгодишната кампания на Министерството на земеделието и храните, в която производители от цялата страна имаха възможност да покажат своята продукция, е показала на потребителите, че българските производители на земеделски стоки и храни произвеждат все повече и  все по-добри храни. Изложението е получило подкрепа от местните общности за организирането на подобни фермерски пазари.
"В старите страни членки фермерските пазари са вид атракции в съответните градове и, разбира се, пряк достъп на потребителите до чиста фермерска храна. Ето защо от следващата година Министерство на земеделието и храните предвижда с целева държавна помощ да подкрепи местните власти за организирането на такива постоянни фермерски пазари, като те ще имат задължение за периодичност на провеждането им, за да удовлетворят потребителската местна общност. На потребителите ще бъде гарантирана устойчивостта на провеждането на този пазар и на достъпа пряко до чиста фермерска храна", коментира земеделският министър.
Министър Танева сподели, че при срещите си с българските производители по време на изложението, са проведени работни срещи и обсъдени актуални проблеми за фермерите.
"Проблемите са в няколко групи. Единият тип проблеми са проблемите в прилагането на правилата относно поземлените отношения, най-вече в частта управлението на публичния фонд от постоянно затревени площи – мери, пасища и ливади, в полза на животновъдите. Вторият тип проблеми, които ясно се очертават като в най-висока тежест от проблематиката, това е достъпът до пазара. Този проблем може да се опише в няколко аспекта. Първо, за големите производители - условията, които те предлагат и продават своята продукция в големите търговски вериги и условията за това. Вторият аспект засяга по-малките производители, които нямат тези обеми, регионалните производители - за това как могат да имат достъп до тези търговски вериги, до операторите им в съответните областни центрове, за да стигнат до потребителя. Основно това бих откроила", коментира още Танева.

"Надявам да реализираме комуникацията, независимо че тя е твърде трудна, с търговските вериги по начин, по който ще се намери взаимноизгоден и пазарен механизъм, удовлетворяващ интересите и на потребители, и на производители, и на операторите, които са връзката между тях. Искрено се надявам, че ще намерим такова решение", изрази надежда в заключение министърът на земеделието и храните след края на кампанията.