Научната и художествената дейност във висшите училища ще се финансира по нов модел

Промените предвиждат размерът на финансирането да се определя въз основа оценка на постигнатите научни резултати или художественотворчески постижения

Нов модел за предоставяне на държавни средства за научна или художественотворческа дейност за висшите училища предвижда новата наредба, регулираща процеса, приета днес от правителството. Промените предвиждат размерът на финансирането да се определя въз основа оценка на постигнатите научни резултати или художественотворчески постижения, съобщава пресслужбата на МС.

Новият нормативен акт – Наредба за условията и реда за оценката, планирането, разпределението и разходването на средствата от държавния бюджет за финансиране на присъщата на държавните висши училища научна и художественотворческа дейност, в е съобразен с Националната стратегия за развитие на научните изследвания 2020, със Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014-2020 г., с Програмата на правителството за стабилно развитие на България, с препоръките на групата на Европейската комисия, проследяваща изпълнението на мерките, залегнали в стратегията за растеж „Европа 2020“, както и с препоръките в резултат на извършената през 2015 г. партньорска проверка за оценка на националната система „Наука-иновации“ на Република България в рамките на инструмента „Подкрепа на политиките“.

Една от препоръките на панела е значително увеличаване на публичното финансиране за научно-изследователска и развойна дейност и достигане на 0,45% от публичното финансиране на научните изследвания в България до 2020 г., като бъде въведен механизъм за финансиране на научните изследвания в университетите на базата на постигнатите научни резултати.

С предложения акт се цели да се улесни прозрачното, справедливо и ефективно разпределение и управление на публичните средства, аргументират решението на кабинета от пресцентъра на Министерски съвет.

Според кабинета новите промени ще доведат до засилване на конкуренцията и повишаване на качеството на научните изследвания в държавните висши училища, в т. ч. и утвърждаването на част от институциите за висше образование като научни центрове.