Няма хаос с учебниците, категорична е Кунева

По думите на министъра издатели и учители са извършили и невъзможното, като са успели да оценят учебниците по история

Мисля, че успяхме да наваксаме много закъснения, така че няма хаос с учебниците. Това заяви пред БНР вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева. По думите ѝ издатели и учители са извършили и невъзможното, като са успели да оценят учебниците по история. „Ще имаме нови там, където положението беше най-драматично”, подчерта тя.

„Тази година новият закон и новите учебни програми влизат най-напред за 1 и 5 клас, в останалите класове това ще става постепенно. В букварите подредбата на буквите е различна, за да може децата по-бързо да започнат да сричкуват. Например, след буквата „а” следва буквата „м”, за да могат да направят по-бързо сричка. Със стария буквар ще започнат да учат тази година първокласниците. От февруари месец започва читанката и се приключва с буквара. След стотици срещи притеснение сред учителите за това няма”, обясни Кунева.

Попитана кое е наложило удължаването на учебната година за първокласниците до 31 май, вместо както беше досега - до 24 май, образователният министър уточни, че това е въпрос на обем на програмата. Според нея в много страни удължаването на учебната година се счита за положителна стъпка и е добро решение и за родителите. Министър Кунева уточни, че това не е за сметка на натовареността на учениците, а обратното – има повече часове за спорт и извънкласни занимания.

Тя коментира и това, че с новия Закон за предучилищното и училищното образование учениците във втори и трети клас няма повтарят класа, като посочи, че това е въпрос, който неотклонно се е задавал, но МОН не могъл самоволно нито да отива против него, нито да го изменя. „Законодателят е казал, че между 1 и 4 клас не се повтарят класовете. Повтарянето на класовете не води до по-добра успеваемост на децата”, допълни министър Кунева и добави, че съвсем скоро ще бъдат на разположение и ученически практики. По думите ѝ до края на годината 50% от сумите, които са предвидени за образование, ще бъдат договорирани.

Във връзка с това, че децата от 1 до 4 клас няма да имат количествени оценки, министърът на образованието заяви, че те имат оценки, но са „отлично се справяш” или „малко не ти достига”. „Тази система също е пробвана. Ще я въведем за 1 клас сега, защото дете, което във втори клас е с количествени оценки, изведнъж в трети клас да ги няма, някак си няма да е последователно. Затова постепенно ще въведем това, което законът иска”, подчерта тя.