До 20 дни стартира подаването на оферти за тол-системата

Ако няма обжалвания, до края на годината ще започне първата фаза на проекта

Процедурата за изграждане на системата за тол таксите е възобновена и след 20 дни се очаква получаването на офертите. Това заяви пред жерналисти регионалния министър Лиляна Павлова, която днес бе на съвместна инспекция на ремонтните дейности на тунела "Витиня" с шефа на АПИ инж. Лазара Лазаров, съобщава пресцентъра на МРРБ.

 „Надяваме се, ако няма обжалвания, до края на годината да стартира първата фаза, чийто срок е до 12 месеца – да бъде разработен и внедрен софтуерът. От деня, в който тя заработи и получим приходи от нея, ще можем да заплащаме направената от избрания изпълнител инвестиция, която няма да е за сметка на бюджета, а на 100% ще бъде за сметка на бъдещия изпълнител“, коментира министърът, посочвайки, че държавата ще има всички права върху системата и няма да се налага обвързване с определена фирма.

Регионалният министър припомня, че тежкотоварните превозни средства ще заплащат тол такса чрез бордово устройство или пътна карта, като плащането ще бъде различно за различните видове пътища и в зависимост от тонажа на превозните средства. Леките автомобили ще продължат да използват винетка, която ще бъде електронна. Камери и GPS-базирана система ще следят по номера на колата дали е заплатена електронна винетка.

„Процедурата за тол-системата е на много важен етап. Първо, както видяхме в поредната жалба, това беше фирма фантом, бих казала измислена жалба, която имаше за цел единствено да блокира процедурата. Нашият анализ показва, че жалбите са в две посоки – нежеланието на лицата, които стоят зад тези фирми фантоми, да има въведена тол система, защото тя ще доведе до по-справедливо, но и до по-скъпо заплащане от транзитни превозвачи и т.н. Втората категория са вероятно самите интереси на фирми, които кандидатстват и се опитват да наложат някакви определени технологии. Второто, което искаме, е тя да е сателитно базирана, абсолютно отворена и да е изградена за България, лицензът и правата да са на българското правителство, както и на пътната агенция, за да не може никой по никакъв начин да ни продаде нечия готова система, а ние да трябва да плащаме лиценз отново. Тази система касае националната сигурност, тя не касае само плащането и използването на пътищата в България“, подчертава министър Павлова.