По-високи глоби и забрана за излизане в чужбина за автомобили без винетка предлага министър Павлова

По-строги глоби и санкции за нарушителите, каращи без винетка по реубликанската пътна мрежа, предлага министърът на регионалното развитие и благосутройството Лиляна Павлова. Готвените промени в законодателството, които ще позволят това да се случи, Павлова представи пред медиите след заседанието на Министерски съвет, предава Правителствената пресслужба.


"Предвижда се да има възможност докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната, защото в противен случай глобите стават несъбираеми", заявява регионалният министър. "Затова сега, освен че глобяваме водачите, проверяващите екипи лепят стикерите стабилно на стъклото, за да не могат да бъдат препредавани", допълва тя. По думите на министъра при проверки на транзитния трафик, извършени от ведомството, са установени дори ТИР-ве и леки автомобили през август със седмични винетки, закупени през април. "Очевидно става дума за изградена вътрешна система, с която се създават проблеми, затова искаме и много по-строги мерки и глоби, които да налагаме на момента, защото излязат ли от България няма как да съберем глобите" , категорична е Павлова.


При проверките е установено още, че българските граждани съвестно си купуват и си залепят винетките според изискванията на закона. "Проверката ни показа, че имаме масово транзитно преминаващи гастербайтери, които не залепят винетките на стъклата на автомобилите. В повечето случаи те си закупуват винетка, не карат без, но не са изцяло залепени на стъклото или са залепени с фолио, за да могат да бъдат местени от кола на кола", обръща внимание министърът, допълвайки, а че е имало дори случаи, при които стикерите се намират в жабката на автомобила. "Засечени са и непродупчени винетки, както и такива, които нямат придружаващ документ с номера на автомобила, каквото изискване беше въведено с осъществяването на по-строг контрол. При направената проверка на АМ „Тракия“ в рамките на няколко дни са засечени 500 нарушения", съобщава министърът.


Въвеждането на смесената система за електронна винетка и тол-такса изисква промени в Закона за движение по пътищата, обърна внимание министърът. Със сателит ще следим по номера на моторното превозно средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата, информира тя. Екипи на Министерството на вътрешните работи и на Агенция „Пътна инфраструктура“, които ще са мобилни, ще имат възможност да отидат и да глобят водача на място, ако е в нарушение. Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото или не, заяви Павлова. За 12 месеца трябва да прецизираме законовата и подзаконова уредба, като включим в нея по-суровите санкции и събираемост, допълни тя.


Проверката от последните дни показва, че и през тази година по-голямата част от регистрираните в България коли се движат с годишни винетки, тъй като те са по-изгодни. Промяна има при типа винетки, които най-често купуват транзитно преминаващите автомобили и гастарбайтерите – ако преди време те си купуваха най-често седмични, вече използват по-скоро месечни винетни стикери, информира министърът.