Зорница Русинова: Ниски лихви по заемите на млади предприемачи

Портфейл

24-05-2016, 07:48

Снимка:

mlsp.government.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

От началото на 2017 г. ще има ваучери за гледачки на деца и домашен майстор

Социалната програма първа подписа с Фонда на фондовете, насочихме 107 млн. лева, казва новият социален министър в интервю за "24 часа онлайн".

- Г-жо Русинова, едно от първите ви действия като министър бе да освободите шефката на Агенцията по заетостта Валентина Георгиева. Защо?

- Анализът показва, че над 7,5 млн. лв. от бюджета на националния план за действие по заетостта не е изпълнен. С тези пари би се осигурила заетост за период от 6 месеца на над 2860 безработни. Поста поема Драгомир Николов, досега директор на регионалната дирекция в Русе, човек с дългогодишен опит в системата.
През последните години Агенцията по заетостта се възприемаше като агенция за безработни. Целта е да стане по-активна както към заетите, така и към работодателите.
- Еврокомисията отправи забележка, че изоставаме в реформите на пазара на труда и социалното включване. Какво ще промените до края на годината, за да отговорите на критиките?
- В сферата на пазара на труда мисля, че доста бързо можем да предприемем стъпки, така че да имаме по-разнообразни мерки спрямо нуждите на конкретните хора, работодателите, регионите. Независимо от положителните тенденции особено в последното тримесечие - с безработица под средноевропейското ниво, пазарът на труда има и проблеми. Един от тях са квалификацията и възможността хората, които излизат от образователната система и регистрираните в бюрата по труда бързо да си намерят работа.
Тук разчитаме на добро сътрудничество с МОН, за да направим по-ефективна системата на професионалната квалификация. Трябва да създадем и мерки, които да стимулират младите по-бързо да си намерят работа. Една от темите, които досега не беше силно засегната, е мобилността. Няколко схеми стимулираха работодателите да търсят работници в други населени места. Подготвяме стимули вече и към самите работници да търсят реализация извън населеното
място, в което живеят, защото в много случаи единственият работодател е общината и трудно млад човек може да намери реализация.
По отношение на дълготрайно безработните България още миналата година стартира пилотен проект за съвместно обслужване на агенциите за социално подпомагане и по заетостта. Целта е да имаме една входна точка към двете системи и комплексен подход, който ще има ефект в дългосрочен план. Обикновено един дълготрайно безработен човек има и други социални проблеми - домашни, с възрастни хора. Често дълготрайната безработица не зависи само от квалификацията и наличието на работни места. Чрез това комплексно обслужване искаме да обхванем не само работата му, но и средата, в която живее, така че да решим максимално добре индивидуалния му проблем.
Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” стана първата, която подписа споразумение с Фонда на фондовете. 107 млн. лв. са насочени към схеми за микрокредитиране и микрофинансиране, имаме план още от началото на следващата година да започне раздаването на първите кредити. Разчитаме много на инициативността на младите, защото ще има отделни схеми за хора до 29 г., за стартиращи предприятия, за предприемачество, за самонаемане. Това трябва да реши част от проблемите в регионите с висока безработица.
- При какви условия ще се финансират младите?
- Инструментите са два - кредитиране с ниска лихва под пазарните нива или с гаранционен фонд. Най-вероятно ще стартираме с намалени лихви. Ще участват не само банки и микрофинансиращи институции, но и лизингови компании, защото често за старт на малък бизнес е нужно просто да се закупи някаква техника. Голямо предизвикателство е, защото няма много опит в страната, банките са по-консервативни. Но смятам, че това ще доведе до висока инициативност у младите хора. Другата тема на финансовия инженеринг е социалното предприемачество, което има двоен ефект.
- В България помощта за бедните е изключително ниска. Ще се обвърже ли с минималната заплата?
- Препоръката на ЕК е не толкова за обвързване с минималната заплата, колкото разширяване на обхвата на социалните плащания
Той зависи най-много от характеристиките на хората, които ги получават. Затова е важно да споменем и реформата в трудовата и медицинската експертиза, която влияе и на социалните плащания, и на инвалидните пенсии. Това е доста тежка реформа. Предишният екип стартира с концепция и в следващите месеци заедно с Министерството на здравеопазването ще я доразвием. Балансът между отнемането на права и подобряването на системата трябва да бъде спазен. Всички са наясно, че сегашната система не е добра и трябва да въведем поне пилотен модел, за да видим кое би било по-работещо. Важно е на тази реформа да гледаме не само като начин да се преодолее проблемът, че един човек може едновременно да получава инвалидна пенсия и да работи, а да я разглеждаме от гледна точка на пазара на труда. Голяма част от хората с инвалидизация влизат в статистиката на дълготрайно безработните и неактивните, защото няма детайлна преценка след решението на ТЕЛК дали те могат да упражняват друг вид работа с конкретното увреждане. Нужно е да се работи допълнително за тяхната социализация, мотивация и квалификация, за да имат реална работа.
Трябва да се направи комплексна услуга за допълнителна рехабилитация и след това човек да мине в системата на заетостта за квалификация и работа. Амбицията ми е първият законодателен пакет в тази област да е подготвен в рамките на един месец, за да започнат консултации.
- Ще предприемете ли мерки да се прекрати работата на минимални осигурителни доходи и доплащане на ръка?
- Има индикации за сива икономика и една от мерките, която дава ефект в борбата с нея, е въвеждането на еднодневните трудови договори за земеделските производители. Ще направим консултации със синдикатите и работодателите и разчитам на тяхната помощ да се прекрати минималното осигуряване и плащането в пликове. Не е въпрос само на контрол, но и на самосъзнание на човека да помисли за бъдещето си и пенсията, която ще получи, а не само за моментния си доход.
- Кога ще бъдат пуснати ваучерите за гледачки и домашни помощници?
- Все още има работа по доизчистване на механизма. Това е нов модел за България, би дал ефект върху част от дълготрайно безработните. Очаквам от началото на следващата година реално схемата да заработи.
- Подкрепяте ли предложенията на финансовия министър за частните пенсионни фондове?
- Следейки досега отстрани дебата, видях, че има доста популизъм по темата. Предстои да направим с него консултация със социалните партньори и заинтересованите страни. Бих искала да избягаме от схемата “социалният министър е добър, а финансовият - лош” и да си прехвърляме топката. С министър Горанов работим в екип и ще намерим най-доброто решение за пенсионните фондове.
Промените засягат условията, на които трябва да отговарят дружествата, а не толкова правата на хората. Всяка една промяна в пенсионната система трябва да бъде широко комуникирана. До момента свършеното в първия етап на пенсионната реформа дава резултат. Това бе изключително консенсусно проведена реформа на вицепремиера Калфин. Вече имаме ръст на пенсиите - от 1 юли с 2,6%. Следващата седмица МС ще гласува решение за ръст на социалните пенсии.
- Досега отговаряхте за оперативната програма, по която е и станалата скандална схема “Обучение и заетост”. Защо бе пусната по този начин тя?
- По старата програма имаме 100% усвоени средства. От новата са сключени договори за близо 510 млн. лв. и са изплатени 74 млн. лв. Изпълняват се 19 схеми и около половината ресурс на програмата е насочен към схеми. През юли ще бъдат одобрени и процедури за предприемачеството. Що се отнася до “Обучение и заетост”, схемата събуди голям интерес от работодателите, въпреки че не е насочена към тях, а към интеграция на дълготрайно безработните, хората с увреждания и тези над 54 -годишна възраст. Вероятно това стана заради намалението на възможностите за субсидирана заетост. Досега никога схеми за субсидиране не са събуждали такъв интерес. Заради това и взехме решение, че с първоначалните 8 млн. няма как да гарантираме равен достъп, и увеличихме ресурса на 30 млн. лв.
Визитка
Родена е в Бургас
Магистър по международни икономически отношения от УНСС и магистър по българска и английска филология в СУ “Св. Климент Охридски”
2007 – 2012 година работи в министерствата на социалната политика и на държавната администрация
Зам.-министър на труда и социалната политика от март 2012 до март 2013 г. в първия кабинет на Бойко Борисов
От 19 ноември 2014 г. е отново зам.-министър във втория кабинет на Борисов
От 18 май 2016 г. е министър на труда и социалната политика
Владее писмено и говоримо английски и руски език