Липсата на квалифицирани кадри може да спъне новите проекти в автомобилосторенето у нас. Търсят се хиляди специалисти за новите заводи, съобщава  bTV.

6 проекта в областта на автомобилостроенето очакват да се реализират през тази година от агенцията за инвестиции. Инвестициите са за 300 млн. лв., а работните места над 2000.

Част от компаниите, които вече работят у нас, планират да разширят производството си на стопове, мигачи и кабели. Други три компании пък се оглеждат за терени, на които да започнат нови производства.

В завод край София се произвеждат панели за управление на автоклиматици. Продукцията се изнася предимно за Германия, а мениджърите обясняват защо са избрали да инвестират над 60 милиона лева в България:

„Членството в Европейския съюз, на второ място имате добра образователна система, имате много университети и високо квалифицирани кадри. Данъците разбира се бяха другата причина, поради която решихме да инвестираме в България”, коментира мениджърът Мартин Ниланд.

По данни на агенцията за инвестиции до момента вече около 100 фирми произвеждат различни части за автомобили у нас.

„Осем от десет автомобила, които се движат по пътищата на Европа имат части, които са произведени в България”, посочва Стамен Янев от Българската агенция за инвестиции.

Сравнението със Сърбия и Румъния обаче не е в наша полза. У нас има и само една компания, която сглобява авотомобили, но тя не е сред големите на пазара в Европа.

„В Румъния и Сърбия виждаме от точка А до точка Я производство на автомобили - това е нещо, което все още не можем да видим в България”, отбелязва Явор Алексиев от Института за пазарна икономика.

За инвеститорите у нас проблем остава недостига на достатъчно квалифицирани кадри и лошата инфраструктура.

Статистиката отчита още, че наетите в сектора производство на автомобили и авточасти се увеличават със всяка изминала година - виждате от малко над 11 хиляди души през 2010 до 20 хиляди в края на миналата година.