Пътищата в Северна България, най-вече в Северозападна България, са много лоши. До края на годината всички усилия на регионалното министерство ще бъдат насочени към ремонт на редица пътища в този регион.

Това заяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова в сутрешния блок на БНТ. Тя основно очерта плановете на министерството за ремонт на инфраструктурата в страната през следващите месеци.

Павлова каза, че 100 милиона лева ще бъдат отделени за ремонт на пътищата в Северозападна България и предимно обновяване на участъка Враца-Видин. Като критична точка в района тя посочи град Димово, тъй като през него минава целият международен трафик, а състоянието на пътя е "по-зле от лунен пейзаж" заради смяна на водопроводи, която не е завършена. Тя обеща министерството да оправи главното направление Димово-Видин, включително ВиК частта.

Трябва да сме солидарни, четири години хората страдат, ще направим участъка Враца-Видин и ще изведем интензивния трафик от малкия път, изтъкна Павлова.

Тя разкри още, че ще се ремонтира участъкът към Белоградчик и няколко други пътища в района, а също така ще бъдат извършени ремонтни дейности на пътя Враца- пещера Леденика и на Петрохан.

Също европейски средства са отделени, по думите й, за ремонт на пътищата Плевен-Ловеч, Габрово-Севлиево, няколко пътища в област Велико Търново, Русе-Бяла, в района на Разград, Исперих, Добрич-Варна, като фокусът ще е Северна България.

Павлова разкри още, че са запланувани ремонтни дейности и в Централна България, предимно оправяне на "ужасяващия" път Стара Загора-Раднево, както и отделяне на 24 милиона лева за участъка с "висока концентрация на ПТП" Пловдив-Асеновград.

Министърът изрази надежда с тези отделени 100 милиона  лева ремонтите да започнат веднага и до края на годината да бъдат завършени.

От края на месеца пък, както стана ясно от думите й, започва работа по критичната инфраструктура - виадуктите и тунелите на "Хемус", включително Витиня.

Доста амбициозна програма имаме. 35-40 години не е инвестирано в тези пътища, каза тя.

Относно АМ "Хемус" Лиляна Павлова изтъкна, че стартира тръжна процедура и се очаква решение до юни за започване на строеж на отсечката Ябланица-Боаза. Но за участъка от Боаза до разклона Плевен-Ловеч ситуацията е по-сложна, тъй като теренът е по-тежък и планът е да се спестят 150 милиона лева, поясни министърът.

Не можем да говорим за европейско финансиране по отношение на "Хемус", за периода 2014-2020 година са отделени 670 милиона евро, Европа вече не дава пари за пътища, едва ще стигнат за "Струма", уточни министърът.

При наличния финансов ресурс и при добра воля за около 5 години ще направим АМ "Хемус", като основният проблем е отчуждаването на земите на 250 километра, подчерта Павлова.

За Кресненското дефиле министерството търси най-практичното решение за АМ "Струма", тъй като е най-сеизмичният район, има наличие на радиоактивни елементи, един такъв тунел се строи 10 години, а ние нямаме 1 милиард за 15-километров тунел, каза тя.

Като решение се предлага максимално използване на съществуващото трасе, стана ясно от думите й.

Освен проблемите с пътищата, Павлова коментира и ситуацията с язовирите. Тя увери, че няма риск в нито едно населено място да прелеят язовири. 

Няма риск нито едно населено място да бъде залято. Ситуацията във Врачански регион вече е овладяна и се прави контролирано изпускане, успокои тя.

По отношение на прелелия язовир „Рогозен – 1” министърът изтъкна, че не са спазени изискванията за изпускане на язовира, което е свързано с човешки фактори, въпреки проливните дъждове.

Според нея от проверените 1 500 язовира в страната едва 50 имат препоръки за източване. Тя успокои, че стратегическите язовири са в добро състояние.