Петролната конференция в Лондон: Няма място за оптимизъм

Свят

14-02-2016, 16:02

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Въпреки кризата в индустрията, това не си пролича по време на коктейлите

Хилядите присъстващи, търсещи повод за оптимизъм, не успяха да намерят такъв по време на международната петролна конференция International Petroleum Week в Лондон, пише investor.bg. Вместо това те бяха посрещнати от какофония от гласове на някои от най-големите петролни производители, рафинерии и търговци, които отправиха едно и също послание: има твърде малко поводи за оптимизъм. Светът е залят от петрол. Пазарът е поразително мечи.

Производителите се подготвят за трудна година, коментира Bloomberg. Цените ще останат ниски за още максимум десетилетие заради забавянето на китайския икономически растеж и американската шистова петролна индустрия, която действа като таван на всяко рали, твърди Иън Тайлър, главен изпълнителен директор на Vitol Group, най-големият независим търговец на петрол в света. Дори рафинериите, чиито печалби успяват да се задържат на по-високо ниво от очакваното, предвиждат влошаващи се перспективи.

„Петролната индустрия е изправена пред криза“, каза Патрик Пуян, главен изпълнителен директор на Total, най-голямата рафинираща компания в Европа. Шевът на ВР Боб Дъдли пък заяви, че е „изключително песимистично настроен“ и се пошегува, че излишъкът е толкова екстремен, че хората скоро ще пълнят плувни басейни със суров петрол.

Докато светът привършва съоръженията, където може да складира петрол, Джеф Къри, ръководител на проучванията за суровините в Goldman Sachs Group Inc., заяви: „не бих се изненадал, ако цените на пазара потънат до 13-19 долара“.

Цените на петрола се вдигнаха за кратко миналия месец заради спекулациите, че Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) ще си сътрудничи с Русия, за да намалят производството. Ръководителят на най-голямата петролна компания в страната обаче има друго мнение по въпроса.

 Кажете ми кой би трябвало да намали производството?- попита главният изпълнителен директор на Роснефт Игор Сечин. „Саудитска Арабия ли ще намали добива? Иран ли ще намали добива? Или Мексико? Или Бразилия? Кой ще го намали“, попита той. 

Предлагането надминава търсенето с до 1,7 млн. барела на ден, така че съкращаването на производството с 1 млн. барела на теория ще направи цените „по-разумни“, каза Сечин. Въпреки това фокусът на Роснефт е да опази традиционните си пазари от ръцете на конкуренцията.

Намаляване в мащаб, нужен за балансиране на пазара, просто няма да се случи. Макар че някои петролни полета започнаха да падат в жертва на ниските цени,глобалното производство е намаляла само с 0.1% заради нерентабилност, сочат оценки на консултантската компания Wood Mackenzie.

Трейдърите са единствените, които се наслаждават на срива, тъй като печелят от рекордно високата волатилност и пазарната структура, наречена „контанго“ - цените в бъдеще са по-високи от сегашните, което означава, че те могат да правят пари просто като съхраняват петрол.

След като цената на американския бенчмарк West Texas Intermediate се срина близо до 12-годишно дъно тази седмица, се появи още една възможност: супер-контанго. Складовете за съхранение на петрол на сушата се изчерпват на някои места, а контангото става толкова стръмно, че идеята за наемане на супертанкери, които да бъдат напълнени със суров петрол и закотвени, се превръща във все по-печеливша.

Ако времената за индустрията обаче наистина са трудни, това не си пролича по време на коктейлите. Kuwait Petroleum Corp. посрещна гостите си в балната зала на хотел Четири сезона в Лондон и то с такава гостоприемност, сякаш нищо не се е променило от 2014 г., когато цената на петрола бе над 100 долара за барел. Масите бяха отрупани с шашлици, стриди и дори цяло агне, транширано от главния готвач. В стаята с десертите шоколадов фонтан бълбукаше до купи с ягоди.

State Oil Co. на Азербайджан – където валутната криза провокира улични протести, предложи четири цели печени агнета, суши бар и шоколадови трюфели на хилядите гости в Grosvenor House Hotel на Park Lane.

“Не се скъпихме“, каза Елшад Насиров, вицепрезидент на маркетинга и инвестициите в компанията, „за да не разваляме настроението“.