Хит за днешния Зарезан е розе с цвят на сьомга

Гурме

14-02-2016, 09:02

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Браншът е патентовал на пазара на ЕС 55 наши вина като защитени продукти с географско или национално значение

Розетата с цвят сьомга се оказват най-предпочитаните вина в Европа за празника на виното или любовта. „Хванали сме модната тенденция на по-бледи вина, стил Прованс. Изисква се те да не са толкова плодови, както бяха преди, а да преобладават минералните и неутралните нотки”, каза  инж. Галина Нифору, председател на управата на Българската асоциация на износителите на вино, цитиран от в. "Труд".
Докато при нормалното вино пресоването на гроздето и екстракцията отнемат 5-6 часа, при розето с цвят на сьомга процесът приключва до 2-3 часа. „Цветът идва от ципата на гроздето. Колкото по-малко престои винената мъст с ципите, толкова по-малко ще се екстрактира”, добавя Нифору. Хитовото питие за празника е на съвсем поносими цени - от 7 до 15 лева за бутилка.
Всъщност в Европа белите вина и розето от няколко години бележат ръст, а виновникът за това са предимно дамите. Те приемат тези вина за по-леки. „Не е тайна, че любовта и виното вървят ръка за ръка. В ресторантите винаги дамата избира питието, така че и мъжете често консумират бели вина и розета, понякога и по принуда”, добавят от бранша. По данни на Националната лозаро-винарска камара допреди 10 години розето е имало нулев пазарен дял у нас. Сега заема 15% от продажбите.
Страната ни обаче не успява да се справи с друга модна тенденция – по-ниския алкохолен градус във виното. „В световен мащаб се предпочитат слабите вина. Там се търсят вина с алкохол до 12-12,5%, а при нашите преобладаващо е над 14%. Но това донякъде е предупределено и от местния климат. Избите казват, че гроздето ни е с висок захарен процент и затова идва и по-високият алкохолен градус.
През миналата година у нас са произведени около 180 млн. л вино, два пъти повече от 2014 г., запомнена с най-слаба гроздова реколта за последните 70 години. Една трета от произведеното вино се изнася, като за 2015 година това са 60 млн. литра.
„До месец стартираме голям проект, финансиран от ЕС за промотиране на наше вино в САЩ, Япония и Китай. Той ще е на обща стойност 3,5 млн. лв., като промоциите ще продължат 3 години. Целта е общият експорт на вината ни да нарасне с нови 15%”, добавиха от Асоциацията на износителите на вина. Тяхна гордост е, че българско червено вино със запазен географски произход се продава в Лас Вегас в луксозен ресторант от веригата ”Мишлен” за $80 бутилката. Българско вино може да се намери и в Чикаго, като цената му в магазините започва от 9,99 и стига до $20 бутилка.
Гордост за нашите винпроми е още, че браншът е патентовал на пазара на ЕС 55 наши вина като защитени продукти с географско или национално значение. Защитени са не марки, а региони като Асеновград, Пловдив, Велики Преслав, Мелник, Евксиноград, Карнобат, Поморие, Пловдив, Мелник, Сакар, Търговище, Русе и др.