Омбудсманът с мерки срещу събирачите на дъгове

Манолова сезира Конституционния съд за забраната за варене на ракия

Омбудсманът  Мая Манолова започва поредица от  консултации за премахването на колекторските фирми като посредници за просрочени или неплатени сметки между гражданите и мобилните оператори, Топлофикация, ВиК.  "Не приемам дружествата, които са доставчици на обществени услуги, да правят договори с колекторски фирми, които да им събират задълженията. Това е начин върху гърба на бедните българи да паразитират маса субекти, които при това печелят не лошо от изтънелия джоб на хората", заяви Манолова. Още през първите дни на новата година омбудсманът ще инициира поредица от срещи, за да може тази практика да бъде пресечена. По думите й тя и екипът й вече работи по жалба на семейство, което за сметка от 5 лева към мобилен оператор в момента трябва да плати с таксите към т.нар. „събирачи на дългове“ общо 146 лв.

Първата жалба на новия омбудсман до Конституционния съд бе внесена днес. Тя касае текстове от Закона за акцизите и данъчните складове, които въвеждат забрана на дейността на малките обекти, в т.ч. и на физическите лица 1 януари до 30 юни. Преди дни малките производителите на ракия се оплакаха на Манолова от намаления обем на съдовете за дестилация до 500 литра, които влизат в сила с поправките. Производителите са несъгласни и с ограничението на периода - до 6 месеца в годината, в който могат да се произвеждат алкохолни напитки и конкретно ракия. „Налагат се ограничения върху малките субект - не е нормално правилата за една стопанска дейност да се променят в движение“, каза омбудсманът. И аргументира конституционната жалба с нарушаване на основния закон на страната за свободна стопанска инициатива.

Двойно повече са жалбите на граждани, които са постъпили в институцията за последните 2 месеца, в които омбудсман е Манолова, стана ясно от отчета й днес. Общо 1622 са сигналите до нея, срещу 1006 за същия период през миналата година. „Не се наемам да коментирам дали повишаването на броя на жалбите е в резултат на повишеното доверие към институцията или просто правата на гражданите се нарушават драстично от администрацията. За мен нарастването на броя на жалбите е показател за повишените очакванията към институцията и към ефективната защита, която гражданите очакват да им предоставим“, каза Манолова. Омбудсманът е имал 7 приемни дни в София и 4 изнесени приемни в страната – в Бургас, Сливен, Видин и Габрово.