България има 3 седмици да спаси 600 млн. евро от ЕС

Най-доброто от печата

08-12-2015, 06:23

Снимка:

bnr.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Според премиера Борисов страната ни е вицешампион по усвояване на еврофондове, според ЕК сме на 22-ро място

България трябва да прави плащания по европроекти с рекордната скорост от 56-57 милиона евро на ден до Нова година, ако иска да не загуби безвъзвратно пари от еврофондовете. Това показва актуализираната справка за изпълнението на оперативните програми към 30 ноември. От справката излиза, че само за месец - от 1 до 31 декември - министерствата, които управляват европейски програми, трябва да разплатят близо 608 млн. евро по стария програмен период, защото в противен случай тези евросредства ще "изгорят". Задачата обаче изглежда непосилна, като се има предвид, че от началото на годината, т.е. за 11 месеца, са разплатени 908 млн. евро по европроекти.

На фона на тези данни вчера премиерът Бойко Борисов обяви, че България е на второ място в ЕС по усвояване на еврофондовете. Но според статистиката на Европейската комисия страната ни е на 22-ра позиция, установи в. "Сега". Драстичното разминаване се дължи на отчитането за различни периоди. Борисов всъщност се хвали, че България е европейски вицешампион в дисциплината "усвояване на еврофондове" през последната година, като иска да изтъкне ролята на своето правителство. Данните на Брюксел обаче не отразяват успехите и неуспехите на отделни правителства в различните мандати, а показват резултатите за целия програмен период, стартирал през 2007 г., и в тази класация България е на незавидното 22-ро място в ЕС.

Правителството вече обяви, че се надява на над 90% оползотворяване на евросредствата, като напоследък често акцентира на ускорените темпове в последната година. А вчера вицепремиерът Томислав Дончев и зам.-председателят на ЕК Кристалина Георгиева призоваха високата скорост да се запази и през 2016 г., която също ще е ключова за парите от ЕС, за да няма загуба на европейско финансиране.

Въпреки че наистина има подобрение, лошият старт на България като член на ЕС и слабите години, в които дори имаше спиране и замразяване на еврофондове, доведоха до огромни закъснения в изпълнението на оперативните програми. Най-сериозни са рисковете от загуба на европари по две програми. По ОП "Транспорт" до края на годината остават за усвояване 311 млн. евро, а по ОП "Регионално развитие" "висят 116 млн. евро.

Опитът за наваксване в последния момент бе представен вчера от Кристалина Георгиева като истински пробив. "България тази година е на второ място по усвояване на средства. Ако ми го бяха казали това преди година, бих отговорила, че това е сън в лятна нощ. България обаче се оказа по-добре подготвена и по-малко засегната от това, което в момента тресе много страни в ЕС, а именно бежанската криза", заяви Георгиева на икономически форум, посветен на евросредствата.

От статистиката на МФ става ясно, че до края на ноември по 7-те приключващи оперативни програми, без програмите за селските райони и рибарство, са разплатени 6.006 млрд. евро от ЕС и 1.193 млрд. евро национално съфинансиране. Общият бюджет от ЕС за оперативните програми е 6.614 млрд. евро бюджет с национално финансиране от 1.335 млрд. евро. Ако страната ни не успее да усвои всички средства, част от националното съфинансиране ще бъде спестено, но пък недоплатените проекти ще останат за довършване за сметка на националния бюджет. От подробните данни за изпълнението на приоритетните оси по програма "Транспорт" става ясно, че забавяне има при изграждането на пътна и на железопътна инфраструктура. При регионалното развитие най-много суми остава да бъдат разплатени за развитие на туризма.

На този фон премиерът Бойко Борисов предупреди бенефициентите, че държавата ще ги следи до последно за качеството на изпълнение на строителните дейности. "Положихме усилия парите да не се намаляват. Строителният бизнес може сам да си нанесе щета, ако не си изпълнява качествено проектите. Първо ние ще му нанесем щета, ако не се справя така, както трябва", предупреди Борисов. Премиерът изтъкна, че няма и една магистрала, при която да не са се наложили корекции. "Надявам се, че строителният бранш е разбрал, че няма да отпуснем нивото на качество, защото впоследствие това може да се стовари върху нас като санкция от Брюксел. Така че да знаят, че асфалтът ще го мерим и няма да има компромиси", категоричен беше той. Кристалина Георгиева пък призова бизнеса да е по-активен в плана "Юнкер", където може да се привлече сериозно финансиране, но досега няма български проекти.