Ремонтираме самолетите МиГ-29 в Полша

Политика

27-11-2015, 12:23

Снимка:

©НС

Автор:

България Утре

Всичко от Автора

Ратификацията беше приета на първо и второ четене в парламента

Парламентът ратифицира Споразумението между правителствата на България и на Полша за осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29. Ратификацията беше приета на първо и на второ четене. При първото гласуване "за" бяха 133 депутати, 42 - против, без "въздържал се", а при второто гласуване подкрепа дадоха 130 народни представители, 41 бяха "против", предаде БТА.


АБВ не участваха в гласуването. Не беше прието предложението на "БСП лява България" за поименно гласуване. При дебатите в пленарната зала по споразумението за осигуряване на логистична подкрепа за самолети МиГ-29 военният министър Николай Ненчев увери депутатите, че ремонтът на двигателите на МиГ-29 ще бъде извършен без да бъдат накърнени интелектуалните права на трети страни. Полското МВнР вече е уведомило българската страна, че са приключили всички вътрешно-правни процедури, необходими за влизане в сила на споразумението, подписано във Варшава на 22 октомври т.г.


То влиза в сила от датата на изпращане на уведомление за приключване на нашата вътрешна процедура - ратификацията от НС, уточни министърът. И обясни - гарант за качеството на ремонта ще бъде полското Министерство на националната отбрана, респективно държавата въз основа на утвърдените от нея органи по качеството и национални документи. Системата за управление на качеството на Полша отговаря на изискванията, засегнати в съюзни публикации на НАТО за осигуряване на качеството, посочи още Ненчев.


Всички спорове около споразумението се отнасят до Международния арбитражен съд към Международната търговска камара, отбеляза в допълнение той. Параметрите на документа, цитирани от него са - ремонт на 6 двигателя, временно ползване на два полски двигателя за две години с 200 летателни часа. Стойността на услугата, по думите на Николай Ненчев, е 6, 138 млн евро, за един двигател - един милион двайсет и три хиляди евро. Транспортните разходи са за сметка на полската страна. Срокът за експлоатация на двигателите след ремонта е 350 часа като тяхната пълна гаранция е две години.


Двата полски двигателя за временно ползване ще бъдат предоставени в срок от 20 дни от подписване на споразумението и влизането му в сила, обяви още военният министър. Първите два ремонтирани двигателя ще бъдат доставени за срок от 7 месеца от влизането в сила на споразумението като този период включва времето за издаване на съответните решения за износ на двигателите от оторизираните държавни органи и времето за транспортиране.


Следващите ще бъдат у нас в срок от 11 месеца от влизане в сила на документа. Летателната годност е от първостепенно значение с оглед охраната на българското въздушно пространство и адекватно участие в изпълнение на задачите ни като страна-член на НАТО, посочи Ненчев.


В търсене на възможности за преодоляване зависимостта от трети страни и диверсификация за поддръжка на самолети МиГ-29 в МО беше извършен анализ на рамковото споразумение с РСК "МиГ" за техническо съдействие при поддръжката и експлоатацията на българските самолети, продължи той. Успоредно с това са били проучени възможностите на икономически оператори от ЕС, страни с които НАТО има отношение. Установено беше, че Полша е единствената държава от очертания кръг, която има икономически и технологични способности. Така министърът на отбраната обясни как и защо е избрана именно Полша да поправи нашите двигатели.