Гришо и Кабаиванска влизат в учебниците редом с премиера

Общество

21-09-2015, 08:14

Снимка:

bnr.bg

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Авторски екипи слагат имена на бележити българи, прославили ни в Европа и света

Кои българи са прославили родината? Цигуларят Васко Василев, певицата Йълдъз Ибрахимова, художникът Греди Асса, футболистът Христо Стоичков, тенис звездата Григор Димитров. Това пише в учебника по “Човекът и обществото” за 4-и клас на издателство “Просвета”,пише "24 часа". Сред лицата на българската култура по света са певицата Райна Кабаиванска, художникът Христо Явашев - Кристо.

Все повече съвременни класици са включени в учебниците. Изисква го учебната програма

по предмета “Човекът и обществото”. Това е една от причините световноизвестни спортисти и творци да присъстват в учебниците. Според програмата на министерството на образованието за 4-и клас в една от шестте големи учебни теми “България - част от Европа и света” децата трябва да могат “да дават примери за контактите на България с Европа и света в областта на търговията, туризма, образованието, науката, културата и спорта и да назовават имена на българи, прославили с постиженията нашата родина”, обясни Мария Босева, редактор по човекът и обществото и история и цивилизация в издателство “Просвета”. В учебниците на издателска къща “Анубис” също има съвременни творци и спортисти.

Български спортисти от доста време присъстват в учебниците, като се започне от бореца легенда Дан Колов от първата половина на ХХ в. Споменати са българските “златни момичета” в художествената гимнастика отпреди пет десетилетия Мария Гигова и Нешка Робева.

В учебника са намерили място спортната стрелба с имената на Таню Киряков, Нонка Матова и Весела Лечева; леката атлетика със Стефка Костадинова и ненадминатият ѝ световен рекорд

на висок скок; спринтът с европейска шампионка Ивет Лалова.

Премиерът Бойко Борисов, президентът Росен Плевнелиев са в уроците по “История и цивилизация” за 10-и клас, където се говори за България в началото на XXI в. Разказано е за приемането ни в НАТО и ЕС, за политиката на ГЕРБ.

“Учебната програма по история и цивилизация не борави с конкретни имена. Тя следва учебния план като хорариум часове, предвидени за съответния учебен предмет, и определя цели, очаквани резултати, учебно съдържание/теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки”, обясниха от министерството на образованието. Авторският екип на съответния учебник изпълва с конкретно съдържание учебната програма, включително илюстрира тезата си с избрани имена. По-различно е съдържанието на учебната програма по български език и литература, тъй като към конкретните теми има посочени задължителни произведения

и техните автори. При бъдещото обсъждане на учебната програма заедно със специалистите в конкретната област предстоят промени, които работната група обсъжда, казаха още от МОН.

Ваня Кастрева, заместник-министър на образованието и науката:

Нови учебници очакваме за 1-и, 5-и и 8-и клас. Държа на личностите, променили света

- Г-жо Кастрева, кога ще има нови учебници и какво в тях трябва задължително да се промени?

- Със заповед на министъра на образованието и науката са създадени работни групи, които имат задача да представят проекти на наредбите, с които следва да се определят всичките 19 държавни образователни стандарта, посочени в проекта на Закона за предучилищното и училищното образование, който се гледа на второ четене в пленарната зала от Народното събрание. Държавните образователни стандарти за общообразователна подготовка, които посочват какви компетентности - знания, умения и отношения, следва да притежават учениците в края на всеки от етапите и степените - в края на IV клас, в края на VII клас, в края на Х клас и в края на ХII клас, са обект на една от тези 19 наредби. Финалните им варианти ще станат публично достояние след приемането на закона, тъй като текстовете в него предопределят стандартите.

А учебните програми следват държавните образователни стандарти за общообразователната подготовка, като определят очакваните компетентности в съответния клас. Разработването на нови учебници е пряко свързано с утвърждаването на нови учебни програми. В този случай вече няма да говорим за промени, а за изцяло ново учебно съдържание. Такива ще бъдат и учебниците за определените от законодателя класове. Към настоящия момент текстовете предвиждат нови учебници за първи, пети и осми клас. Кога това ще се случи - зависи от сроковете, които народните представители приемат в преходните и заключителни разпоредби на закона.

- Вие на кого държите в учебниците с българска история и българска литература?

- На личностите, променили света. Анализът на оставената от тях историческа следа е учил и ще учи поколенията. В учебниците по българска история не може да не отбележим ролята на траките в развитието на цивилизацията на Балканите, на Аспарух, създателя на българската държава и на неговите наследници през Първото, Второто и Третото българско царство. Не може да не отбележим ролята на Васил Левски, политическия гений на новото българско време. И на строителите на съвременна България. Когато говорим за българска литература, е важно да проследим присъствието на авторите в нейното историческо развитие. Но какво е българска литература без Черноризец Храбър, без Ботев и Вазов и техните събратя по перо! За мен е важно учебните програми не да изграждат рамки, а да дават възможност за творчество на учителя, за формиране на ценности и начин на мислене, да градят мостове между отделните учебни предмети.

Първолаците наблягат на сричките

В буквара е увеличен обемът на четивния материал при сричките и думите, за да се осигури оптимална плътност в уроците за нови знания. Това обясниха от издателство “Просвета”, чийто буквар за следващата учебна година е преработен. За учебната 2015/2016 година са променени учебниците по човекът и природата и човекът и обществото за 4-и клас, както и букварът за 1-и клас на “Просвета”, казаха от министерството на образованието.

В буквара е използвана нова методика при прилагане на графичното обозначение на сричките, която подпомага четенето при деца, нуждаещи се по-дълго време от съответните зрителни опори.