Бензинът и дизелът у нас пак са сред най-скъпите в ЕС

Портфейл

07-09-2015, 05:30

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

КЗК: Еднаквите цени на горивата на дребно не означават, че на пазара има картел.

Въпреки че цените на бензина и дизела само за три седмици у нас намаляха с 16 стотинки на литър, те остават сред най-скъпите в ЕС. Това показва справка на сайта energy.eu за цените, преди в тях да бъдат включени данъците, цитиран от в. "Труд".
Само в две страни нафтата е по-скъпа преди ДДС и акциз - в Дания и в Малта. Бензинът е с по-висока цена в Дания, Италия и Малта.
Според изчисленията на сайта цената на А95 и на дизела у нас са съответно 0,553 евро и 0,586 евро. Средната цена на тези две горива без данъци в ЕС е 0,500 евро за бензина и 0,496 евро за дизела, т.е. в България те са с 10,6 и с 18,15% по-скъпи. След като върху цените бъдат добавени ДДС и акциз, стойността на бензина и дизела у нас е сред най-евтините в общността.
Междувременно на столичните бензиностанции цените на дизела и на бензин А95 остават еднакви, като вече се продават срещу 2,12-2,15 лева за литър. За сравнение, преди три седмици цените бяха 2,30-2,31 лв.
Цената на дизела у нас е сред най-скъпите в ЕС от март тази година. Още тогава вицепремиерът Томислав Дончев поиска справка от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) защо това е така.
От ведомството тогава не откриха някакво нарушение на свободния пазар, но се сезираха и през юли започнаха проверка. В момента тече двуседмичният удължен срок, в който бензиностанциите трябва да предоставят на КЗК поисканите данни, за да може комисията да направи заключенията си.
Антимонополистите: Еднаквите цени не означават картел
Еднаквите цени на горивата на дребно не означават, че на пазара има картел. Това коментира пред „Труд“ говорителят на КЗК Марио Гаврилов. По думите му и в ЕС се насърчава практиката търговците да се съобразяват с цените на конкурентите. Съмнението, че има картел, изрази шефът на Агенция „Митници“ Ваньо Танов преди 2 седмици.
Картел има само ако пред свидетел фирмите са се договорили да поддържат едни и същи цени, или ако са направили това писмено или по електронен път. В ЕС обаче повечето уговорки се правели устно и най-честият начин да бъдат хванати е един от участниците в картела да издаде останалите. Тогава за него отпадат наказанията.