Кампанията срещу контрабандата се плаща само от "Булгартабак"

Най-доброто от печата

04-09-2015, 07:24

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Финансовото министерство, митниците и тютюнопроизводителите не дават средства, а само подкрепа и име

За втори път тече мащабна рекламна кампания срещу контрабандата на цигари. Официално зад нея застават "Булгартабак", две държавни институции - Министерството на финансите и Агенция "Митници", и две асоциации на производителите на тютюн. Разходът се плаща само от цигарения холдинг. И то щедро, ако се съди по първото издание от началото на годината цената на рекламите е била около 1 млн. лв. за два месеца. Сегашната кампания тече вече две седмици. Различното сега е, че периодът съвпада с предизборна обстановка и се изливат солидни средства към медии. И второ, от миналата седмица вече официално пряко участие в "Булгартабак" има депутатът от ДПС Делян Пеевски. За институциите явно това не променя нищо и съвместният брандинг си остава. Остава си и старият проблем, че под оправданието кампания срещу контрабандата холдингът се рекламира, а това е забранено.

Кой плаща
От Министерството на финансите (МФ) обясниха, че това е втората част от една и съща кампания. Засега не знаят дали ще има още серии, но обясниха, че всеки производител на акцизни стоки, който има желание да прави подобни инициативи, може да разчита на подкрепата на финансовото министерство. Тя ще е единствено имиджова, т.е. чрез предоставяне на името на Министерството на финансите и Агенция "Митници", като за нея не се отпускат никакви бюджетни средства и няма да са отпускат и в бъдеще. От МФ отбелязаха, че не знаят какъв е бюджетът на цялата кампания, защото той се определя от компаниите участници, не са информирани и как се избират медиите, какви суми получава всяка. В случая това е едно дружество - "Булгартабак".

Цветан Филев, председател на "Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010" (част от която е и втората тютюнева организация, сложила името си на рекламите - "Асоциацията на производителите на ориенталски тютюни"), съобщи пред "Капитал", че не са финансирали кампанията, но я подкрепят, защото контрабандата вреди на целия бранш и някои хора си позволяват да продават не само контрабандни цигари, но и нарязан тютюн нелегално.

Държавата е с всеки, който я пожелае

От финансовото министерство допълват, че позицията на министъра по обвиненията в публичното пространство, че държавата подкрепя най-големият представител на сектора, вече е изразена при представянето на първата част от кампанията през януари. Тогава в парламента имаше питане дали държавата подкрепя кампанията и защо.

Горанов обяви пред депутатите, че е готов да даде логото на Министерството на финансите на всяка компания, търгуваща с акцизни стоки, която иска да направи рекламни послания срещу контрабандата. "Ако някой от другите оператори и търговци на акцизни стоки иска да не се съмняваме, да не го упрекваме, че участва в контрабандни схеми, да бъде добър да направи и да участва в рекламна кампания срещу контрабандата. Държавата е срещу контрабандата и е готова да застане с името на всички свои органи, че е също срещу контрабандата. Който иска да подпомогне държавата с рекламен бюджет срещу контрабандата, ще го брандираме. Ще напишем: "Република България и "Лукойл" са срещу контрабандата", "Република България и "Булгартабак" са срещу контрабандата", Република България и всеки, който иска да търгува с акцизни стоки, са срещу контрабандата", каза тогава Горанов.
Първата кампания на "Булгартабак" само за преса и телевизия, без билбордове и интернет, беше на стойност 1.069 млн. лв. на база официално действащи рекламни тарифи на съответните медии - бруто, без отчитане на отстъпки по данни на "Би медия консултант". Втората вероятно е с подобен бюджет, но от цигарения холдинг не отговориха на поставените въпроси.

За вносителите - само митниците
Всъщност първата по време кампания за борба с контрабандата на цигари не беше подкрепена директно от финансовото министерство, независимо от ентусиазма му да раздава логото на ведомството си. Тя се случи през декември 2014 г. и беше с логата на Агенция "Митници", Министерството на вътрешните работи и Центъра за изследване на демокрацията и се организираше от инициативата "Срещу незаконната търговия", в която влизат българските представителства на чуждестранните цигарени концерни – Philip Morris, Japan Tobacco International, Imperial Tobacco, British American Tobacco и "Булгартабак". В рекламите, които сравняваха нелегалната търговия с цигари с трафика на хора и оръжие, обаче никъде не се виждаха логата на производителите. Бюджетът й беше от 100 хил. лв. – по 20 хил. от всяка компания, а в края "Булгартабак", която участваше в инициативата, започна своя собствена кампания.
Представители на компании от инициативата казаха пред "Капитал", че не са търсили директно подкрепа от финансовото министерство, тъй като изобщо не са очаквали, че могат да я получат. Освен това агенция "Митници", която е на пряко подчинение на министъра и с която работят отдавна, е издействала съгласие да ги подкрепи и явно министърът е преценил, че това е напълно достатъчно през декември 2014 г. Първият етап на кампанията на "Булгартабак" започна месец по-късно.

Какви са проблемите

Първият въпрос е свързан с партньорството - нормално ли е държавата да застава редом с компания от сектора, която е с неизвестен офшорен мажоритарен акционер (макар и посочен поименно от Цветан Василев), а сега и с пряко участие на депутат от ДПС и вече отрито медиен собственик.
Вторият въпрос е, че с реклама контрабанда няма как да се пребори. Ролята е на държавата, която да контролира безкомпромисно производители и вносители. И не на последно място стои въпросът колко законна е рекламата. В първия епизод Националният съвет по саморегулация препоръча на "Булгартабак" да преустанови кампанията си заради жалби, че по този начин се намира дупка в закона, който забранява рекламата на цигари и производители на тютюневи изделия освен на билбордове и на местата за продажба, а също така се внушава, че колкото повече се пуши, ще има толкова повече пари за детски градини и пенсии на възрастните. Сега посланието е аналогично - пушете, за да има пътища.